|
کدخبر: 296873 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

انفجار بزرگ در صنایع دستی کشور

بر اساس دستور رئیس جمهور در ورودی هر شهر بازارچه صنایع دستی باید وجود داشته باشد. در آینده نزدیک شاهد اتفاق بزرگی در حوزه صنایع‌دستی خواهیم بود.

گردشگری انفجار بزرگ در صنایع دستی کشور

۱۰ ژوئن مصادف با ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شده است. ای صنعت بیانگر آداب و رسوم و فرهنگ یک کشور است. صنایع‌دستی با استفاده از دست و ابزار ساده درست می‌شود که هنرمندان با اخلاص و عشق، آثار هنری خود را تولید می‌کنند. این روز به عنوان یک فرصت برای تقدیر و تجلیل از این هنرمندان در نظر گرفته شده که با استفاده از دستان خود آثار هنری خلق می‌کنند. صنایع دستی به عنوان میراث زنده بشری در میان سایر هنرها دارای جایگاه و منزلتی بسیار متمایز است.

صنایع دستی در سه حوزه هنری، تولید کنندگان محصولات صنایع دستی و فعالان و صادرکنندگان، همگی در کنار آثار تاریخی می‌توانند در توسعه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید در کشور، جایگزین بسیار مناسبی به‌جای درآمدهای نفتی باشند و در حیطه مباحث فرهنگی نیز معرف فرهنگ و هویت ایرانی در سطح ملی و نیز جامعه جهانی خواهد بود.

ما در کشور ۲۹۹ رشته فعال حوزه صنایع دستی در کشور داریم اما متأسفانه آمار فروش صنایع دستی مطلوب نیست و یک سری مشکلات هم احصا شده است. باید از طریق دولت پیمان‌سپاری ارزی حذف شود و هرکس می‌تواند به هر میزان که خواست صنایع‌دستی را عرضه کند. متأسفانه دریافت مجوز برای فعالیت در حوزه صنایع دستی اعلان محور شده است و اگر کسی در سامانه مجوزها وارد شود و فعالیت خود را اعلام کند، همان ثبت‌نام به منزله صدور مجوز خواهد بود.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر اساس دستور رئیس‌جمهوری همه فرمانداران و استانداران باید در ورودی شهر بازارچه صنایع دستی داشته باشند که در این زمینه مسئولان مربوطه ارزیابی خواهند شد. خوشبختانه با زحماتی که شهردار و مسئولان استانی کشیده‌اند، در آینده نزدیک شاهد اتفاق بزرگی در حوزه صنایع‌دستی خواهیم بود.

متأسفانه به صنایع دستی خیلی اهمیت ویژه‌ای داده نمی‌شد اما اخیراً با پیگیری‌های معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاق های مثبتی در این حوزه رخ داده است. در یک سال گذشته سعد القدومی، دبیرکل شورای جهانی صنایع دستی سفرهایی به ایران داشته است. همچنین روز صنایع دستی در شهر اصفهان با حضور سعد القدومی دبیرکل شورای جهانی صنایع دستی و وزیر میراث فرهنگی برگزار شد.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افتتاح ۹۰ طرح مهم صنایع دستی در این هفته خبر داد. روستای مهر گرد سمیرم مناسک عشایر و اقتدار عشایر را در حوزه تولید صنایع دستی معرفی شد و نشست تخصصی با هنرمندان صنایع دستی و نمایشگاه سراسری صنایع دستی از اتفاقات مثبت هفته صنایع دستی خواهد بود.

همچنین معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: روز یکشنبه نشست تشکل‌ها با هدف هم‌گرایی و همراهی با بخش خصوصی و اتحادیه‌ها برگزار می‌شود و در ادامه سایر برنامه‌های هفته صنایع دستی در اردبیل، گیلان، زنجان و تهران برگزار خواهد شد.

امسال به یاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای هفته صنایع‌دستی طرح‌های زیادی در نظر گرفته شده است؛ ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی در شهرهای مختلف تا نشست های تخصصی و حضور دبیرکل شورای جهانی صنایع دستی از این موارد است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها