|
کدخبر: 296826

آبشارهای لرستان: جواهری در دل کوه های اسرارآمیز

استان لرستان سرزمینی کوهستانی در غرب ایران و در امتداد رشته کوه های زاگرس بوده که با پوششی از مزارع گندم و درختان بلوط، هر تماشاگری را حیرت زده می کند. با وجود کوه های خیره کننده، دره ها و آبشارهای اسرارآمیز متعدد، جای تعجب نیست که چرا این منطقه به عروس آبشارهای ایران معروف است.

آبشارها یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی لرستان هستند که گردشگران برای مدت طولانی در کنار آن ها نشسته و از منظره بی نظیرش لذت می برند. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این متن شما را با آبشارهای لرستان آشنا کنیم.

آبشار نوژیان لرستان

آبشار نوژیان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان قرار دارد. این آبشار در 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در منطقه جنگلی نوژیان واقع شده است. عرض تاج آبشار در حدود 5 متر و ارتفاع آن 95 متر خواهد بود. این جاذبه طبیعی یکی از زیبایی های لرستان بوده و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می کشاند.

آبشار نوژیان، توسط سازمان میراث فرهنگی در سال۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. در زبان مردم بومی منطقه، نوژیان یعنی آب زنده و دلیل این نام، تغییر شکل آبشار در فصل های کم آب و پرآب است. آب آبشار از چشمه های بالادست تأمین شده و با فرود آن به روی صخره ها، به رودخانه سزار می ریزد.

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه یکی از آبشارهای لرستان است که در مناطق کوهستانی این استان و در دامنه کوه زاگرس قرار دارد. این جاذبه بی نظیر از چند آبشار کوچک تشکیل شده که در نهایت به رودخانه دائمی لرستان یعنی سزار می ریزد. این آبشار در نزدیکی روستای بیشه و در دل جنگل های بلوط قرار گرفته؛ از این رو عبور ریل قطار از میان این طبیعت بکر، منظره دلپذیری را ایجاد می کند.

عرض تاج آبشار زیبای بیشه ۲۰ متر و ارتفاع آن تا نقطه برخورد به صخره ها ۴۸ متر است. آب و هوای خنک و سرسبزی درختان در کنار منظره شگفت انگیز آبشار، این مکان را برای گردشگران جذاب و دیدنی کرده است. بدون شک فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از آبشار بیشه و روستای نزدیک آن خواهد بود؛ اما اگر عاشق رنگ های پاییز هستید، آبشار در این فصل نیز زیبایی های خاص خودش را دارد.

آبشار وارک لرستان

آبشار زیبا و دوقلوی وارک، در غرب گردنه نوژیان و ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد، نزدیکی روستای دارخاتون قرار دارد. وارک در فاصله کمی از آبشار نوژیان قرار گرفته که سرچشمه آن یک صخره سنگی است. در واقع آب آبشار از صخره اول فرو ریخته و پس از حدود 15 متر از صخره دوم به پایین سرازیر می شود تا در نهایت منظره ای زیبا از یک آبشار دوقلو را به وجود آورد.

ارتفاع کلی آبشار وارک در حدود 57 متر و پهنای آن 50 متر است؛ البته در فصل کم بارش، ارتفاع آبشار اول به 7 متر و عرض آن به 12 متر رسیده و همین طور ارتفاع آبشار دوم 16 متر و عرض آن 6 متر می شود.

آبشار آب سفید لرستان

این آبشار بی نظیر در ۵۰ کیلومتری منطقه ییلاقی و سردسیر الیگودرز قرار دارد و در حدود 77 کیلومتر با شهر فاصله دارد. ارتفاع آبشار به حدود 65متر و پهنای تاج آن به 8متر می‌رسد. مردم بومی به این جاذبه شگفت انگیز، «او اسپید» می‌گویند؛ دلیل آن، برخورد قطرات آب با هوا و تشکیل حباب های سفید است.

آب سفید که به عروس آبشارهای ایران نیز معروف شده، در دامنه های غربی رشته کوه اشترانکوه و در کنار قالی کوه قرار گرفته و آب آن به رودخانه رودبار لرستان و در نهایت دز می ریزد. طبیعت زیبای این منطقه در در فصل بهار و تابستان، گردشگران بسیاری را برای تماشا و لذت بردن از آبشار آب سفید به خود جذب می کند؛ البته در امتداد مسیر بازدید از آبشار می توانید به زیارتگاه مومد حسن نیز بروید.

آبشار سرکانه یا گریت

آبشار سرکانه یکی از جاهای دیدنی لرستان و در ۵۰ کیلومتری خرم آباد قرار دارد. نام این آبشار در گویش مردم محلی به تاف، یعنی 7 چشمه نیز معروف شده است. اگر به طبیعت علاقه مند هستید، پیشنهاد می شود از روستای سرکانه، در میان دره ای زیبا و پوشیده از درختان بلوط به سمت آبشار قدم زده تا بعد از حدود یک ساعت به منظره ای حیرت انگیز از گریت برسید.

سرکانه، آبشاری پلکانی است که ارتفاع آن به ۱۵ متر و عرض تاج آن به ۱۷ متر می رسد. در واقع با عبور رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری های این سرزمین به سمت رودخانه سزار، این آبشار شگفت انگیز ایجاد شده است.

سخن آخر

لرستان، دقیقا در دل رشته کوه های زاگرس؛ آخرین بقایای یکی از اولین تمدن ها و زیستگاه های بشری را در خود جای داده است. این استان غرق در زیبایی های طبیعی مانند آبشارها و دره های دیدنی است. لرستان بیش از 50 آبشار زیبای فصلی و دائمی داشته که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. آبشارهای بیشه، نوژیان، چکان، وارک، افرینه، کول چپ، شیرز، سرکانه، تنگه پیازه و آب سفید از معروف ترین آن ها هستند.

اگر قصد یک سفر چند روزه به لرستان و بازدید از این آبشارها را دارید، کافی است به سایت فلای تودی سری بزنید و بلیط هواپیما ارزان قیمت از بهترین ایرلاین ها را در کنار هتل ها و اقامتگاه های اقتصادی این شهر رزرو کنید. به نظر شما کدام آبشار استان لرستان شگفت انگیزتر است؟

نویسنده: رپورتاژ
  • ناصر ارسالی در

    آبشاربیشه شهرستان دورود خیلی خیلی زیبا ست

ارسال نظر