|
کدخبر: 296583 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

صنایع دستی، پیشران پیشرفت هویت بنیان /جایگاه ویژه صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه

نشست خبری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.

گردشگری صنایع دستی، پیشران پیشرفت هویت بنیان /جایگاه ویژه صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی صنایع‌دستی و هفته صنایع‌دستی در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، گفت: رویکرد صنایع دستی ظرفیت سازی و ظرفیت شناسی است. رسانه چشم و گوش افراد اجرایی هستند. ظرفیت صنایع دستی بسیار بالا است. ما باید به سوی برنامه های جاری سازی این ظرفیت گام برداریم. اتصال صنایع دستی به ادبیات توسعه بوده است. ما فقط متکی به صنایع دستی نیستیم، هنرهای سنتی هم راستای صنایع دستی است.۲۰ خرداد پاسداشت هنرهای سنتی هم است. بدون توجه به این حوزه صنایع دستی بدون ریشه خواهد ماند.

وی با اشاره به فعالیت یک ساله خود در این معاونت افزود: در این مدتی که مسئولیت معاونت صنایع‌دستی را بر عهده گرفتم رویکردم این بوده که با برنامه‌ریزی در این حوزه کار کنم. یکی از موضوعات مهم اتصال صنایع‌دستی به ادبیات توسعه بوده چرا که از برنامه چهارم توسعه این موضوع فراموش شده بود و صنایع‌دستی بیشتر جنبه تزئینی داشت و به طور کامل نگاه صله ای به آن می‌شد. تمام تلاش خود را انجام داده ایم تا صنایع دستی هویت بنیان باشد. موانع و چالش هایی وجود داشت که در حال کم کردن آن هستیم.

وی با اشاره به تقارن هفته صنایع‌دستی با هفته محیط‌زیست، خاطر نشان کرد: این تقارن نشان از این دارد که صنایع‌دستی به بهبود محیط‌زیست کمک می‌کند و به‌عنوان یک صنعت پاک می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که صنایع‌دستی در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت است.

معاون صنایع‌دستی کشور اشاره به برنامه هفتم توسعه یادآور شد: با تلاش مهندس ضرغامی، موضوع صنایع‌دستی در برنامه هفتم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و به آن توجه ویژه‌ای شده و در برنامه هفتم توسعه، فصل مجزا پیدا کردیم و خوشبختانه نظر مساعد مقام معظم رهبری نیز در این باره بسیار خرسندانه است.

جلالی ادامه داد: صنایع‌دستی امری فرابخشی است و همه دستگاه‌ها باید به آن توجه داشته باشند و تمامی کنشگران درون وزارتخانه و بیرون از وزارتخانه در حقیقت همگرا درحال فعالیت برای رونق و توسعه صنایع‌دستی هستند تا یک افق درخشان برای این حوزه تدوین شود. از مدیریت هزینه به مدیریت سرمایه عزیمت کردیم. عدد صنایع‌دستی روز به روز در حال بزرگ شدن است و خوشحالم که صنایع‌دستی این نقش‌آفرینی را در کارآمدی نظام اقتصادی انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: کنش‌گران داخلی و خارجی به صورت همگرا کار می‌کنند که نشان دهنده نگاه ملموس است. ما صنایع دستی را از مدیریت هزینه به مدیریت درآمد تبدیل کردیم.درآمد فوق العاده برای این حوزه در نظر گرفته شده است. این روزها صنایع‌دستی می‌تواند در سبک زندگی نقش‌آفرینی کند و همه دیدیم که در نوروز امسال روسری گلونی نقش مهمی را در سبک زندگی ما ایفا کرد و فضای زیبایی را به وجود آورد.

معاون صنایع‌دستی در پاسخ به سوالی درباره چهار پرونده نامزد ایران برای ثبت جهانی گفت: شهرهای کاشان، دزفول و رشت و روستای بحیری مورد بازدید ارزیابان شورای جهانی قرار گرفتند. در حوزه صنایع‌دستی دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری هستیم که مور توجه شورای جهانی صنایع‌دستی نیز قرار گرفته است. پرونده‌های این دوره برای ثبت جهانی از شهر کاشان آغاز شد با بازدید از رشت ادامه یافت، بعد از آن از دزفول بازدید شد و در نهایت نیز از روستای بحیری در بوشهر بازدید شد و منتظر اعلام نتایج از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی هستیم.

رفع پیمان سپاری ارزی فعالیت مهم معاونت صنایع دستی

جلالی درباره نقش صنایع‌دستی در رفع مسائل معیشتی اضافه کرد: صنایع‌دستی از ادبیات توسعه جدا بود و نگاه جدی به آن نشده بود و در رونق اقتصادی این حوزه دیده نشده بود. خوشبختانه فعالیت‌های خوبی انجام شده است رفع پیمان‌سپاری ارزی یکی نمونه از این فعالیت‌هاست. صنایع‌دستی باید جزو صنایع‌ زیستی باشد تا در زندگی مردم جای خود را به خوبی باز کند.با توجه به ایجاد وزارت بازرگانی تلاش‌هایی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی در حال انجام است که بتوانیم در موضوع تولید و صادرات فرش با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت همکاری‌ها تقویت شود. سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی بسیار کم است اما بسیار امیدوار هستیم که این حوزه با یک جهش خوب به جلو رود کما این که در برنامه هفتم توسعه شاهد این هستیم که یک فصل جدید در صنایع‌دستی آغاز شده است.

وی همچنین درباره ملزم شدن صنایع آلاینده برای تخصیص اعتباری برای تامین مواد اولیه برای هنرمندان، تصری کرد: این موضوع یک پیشنهاد بسیار خوبی است. در تفاهم‌نامه‌ای که با محیط‌زیست داریم این سازمان با یک همگرایی خوب با ما در حال ملزم کردن صنایع‌دستی آلاینده در این خصوص است. با وزارت صمت نیز تعامل خوبی در این باره داریم و این عزم برای همگرایی حکم‌رانی در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد.

طراحی کیف پول برای فروش صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی پیرامون فضاهای فروش صنایع‌دستی گفت: با همراه اول وارد گفت و گو شدیم تا یک برنامه‌ای در قالب یک کیف پول طراحی شود تا خرید و فروش صنایع‌دستی از طریق فضای مجازی تقویت شود. در حال حاضر پلتفرم‌های بسیار خوبی در این باره وجود دارد. دیجیتال‌سازی در حوزه فروش صنایع‌دستی نیاز به به یک بلوغ رسانه‌ای دارد. اکنون شاهد این هستیم که در فضاهای مجازی فعالان صنایع دستی به خوبی فعالیت دارند.

جلالی همچنین در رابطه با مشکلات صادرکنندگان صنایع‌دستی خاطر نشان کرد: یک نشست خوب صادرکنندگان صنایع‌دستی با وزیر میراث‌فرهنگی داشتند و راه‌کارهای خوبی در این حوزه ارائه شد و مهندس ضرغامی در دولت به دنبال پیگیری و اجرای این راه‌کارها است که یکی از آن‌ها بازگشت ارز حاصل از صادرات است. در همین رابطه دو کارگروه تشکیل دادیم و راه‌کارهای مورد نظر در حال برسی است.

وی درباره تشکیل جلسه با کمیسیون صنایع مجلس، یادآور شد: جلسات متعددی با کمیسیون‌ صنایع‌ در مجلس داشتیم. نمایندگان مجلس از جمله رئیس و اعضای کمیسیون صنایع عزم‌شان جزم است تا در حوزه صنایع‌دستی اقدامات تاثیرگذاری انجام شود. این در حالی است که با کمیسیون فرهنگی و نیز کمیسیون اقتصادی مجلس نیز برگزار شده و در حال حاضر تعاملات بسیار خوبی با نمایندگان مجلس داریم و تاکید ما و مجلس بر اقتصاد هویت‌بنیان است. در کنار تعامل با نمایندگان مجلس، خوشبختانه با دستگاه‌های مختلف از جمله پست تعاملات خوبی داریم.

جلالی در پایان افزود: هنرمند خلق هنر انجام می‌دهد و صنعتگر کار صنعتی انجام می‌دهد. تلاش داریم که قطار از ریل خارج شده را به ریل بازگردانیم. یکی از کارهای مهمی که پیگیری می‌شود، ثبت جهانی شهرها و روستاها است. ثبت‌های جهانی یک امتیاز نیست یک مسئولیت زمانی که یک شهر یا روستا ثبت جهانی می‌شود این امکان را به ما می‌دهد تا از استاندار و مسئولان استانی مطالبه کنیم. فراموش نکنیم که صنایع‌دستی مدت‌ها فراموش شده بود و ما باید با تلاش بسیار زیاد در این حوزه فعالیت کنیم. من نمی‌گویم چه ظرفیت‌هایی داریم بلکه امروز از برنامه‌ها و نقشه‌های راه صحبت‌ می‌کنیم تا شاهد برنامه‌ریزی خوبی در این حوزه باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها