|
کدخبر: 294447 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

این موزه ها از لوور قشنگ تر هستند

۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است. آثار باستانی و میراث فرهنگی تمدن هر فرهنگ و کشور است که باید از آن محافظت شود.

گردشگری این موزه ها از لوور قشنگ تر هستند

برای تعریف موزه می‌توان گفت مکانی برای نگهداری آثار باستانی، ارزشمند و محل گردآوری و نگهداری میراث گذشتگان است. علاوه بر محلی برای نگه‌داشتن این آثار ارزشمند به نمایش گذاشتن آن برای نسل‌های جدید و انتقال به نسل‌های آینده است.

با توجه به ارزشمندی و مهم بودن موزه‌ها یونسکو در سال ۱۹۷۷، ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت را به روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نام‌گذاری کرد. واژه موزه ریشه‌ای یونانی دارد که وارد زبان فرانسوی شده است. گسترش همکاری و همگرایی میان موزه‌های سراسر جهان در زمینه‌های علمی ، فرهنگی، صنعتی و هماهنگ‌سازی اقدامات بین‌المللی از اهداف اصلی برای نام‌گذاری این روز بوده است.

موزه

موزه‌ها انواع مختلفی دارند که نسبت به ویژگی‌ها و اهمیت آن دسته‌بندی می‌شوند اما محدودیتی برای نمایش آثار مختلف وجود ندارد. موزه‌های علمی، موزه‌های تخصصی، موزه‌های تاریخی، موزه‌های هنر زیبا، موزه‌های فناوری، موزه‌های گیاه‌شناسی و موزه‌های تمبر شناسی از انواع موزه‌ها می‌توان نام برد.

معروف‌ترین موزه‌های دنیا

از هرکسی که سراغ معروف‌ترین موزه‌ها را بگیرید بی‌شک نام موزه لوور را از زبان آن فرد خواهید شنید اما شاید برای شما هم جالب باشد بدانید با تمام معروفیتی که این موزه دارد اما در طبقه بندی موزه‌ها، جزء جایگاه هفتم قرار دارد. برترین موزه‌ها بر اساس کمّیت و کیفیت بررسی‌ها و رتبه‌بندی‌های کاربران در طول دوره‌ای ۱۲ ماهه مشخص شده‌اند. در ادامه به ۱۰ موزه برتر دنیا اشاره خواهیم کرد.

موزه اورسی در پاریس، موزه و بنای یادبود حملات یازده سپتامبر در نیویورک، موزه کلان‌شهری هنر یا موزه متروپولیتن نیویورک، موزه بریتانیا در لندن، موزه ملی پرادو در مادرید، اسپانیا، موزه آکروپولیس در آتن یونان، موزه لوور پاریس، موزه ملی جنگ جهانی دوم در نیواورلئان، ایالت لوئیزیانا، موزه ملی مردم‌شناسی مکزیکوسیتی مکزیک و موزه بقایای جنگ در شهر هوشی‌مین ویتنام جزء ۱۰ موزه برتر دنیا هستند که بر اساس کمیت و کیفیت رتبه بندی شده‌اند.

ایران هم دارای موزه‌های فراوان در حوزه های مختلف است. از جمله موزه هنرهای معاصر، موزه ایران باستان، موزه تخت جمشید، موزه تاریخ طبیعی همدان، کاخ موزه سعدآباد و موزه ارتباطات از مهم ترین موزه‌های ایران است.

وجود موقعیت خاص جغرافیایی با فرهنگ چند هزار ساله ایران را در شکل‌گیری تمدن های جهانی دخیل کرده که باعث به وجود آمدن میراث فرهنگی فراوان شده است. آثار به جامانده از گذشتگان ما همواره زینت‌بخش موزه‌های جهان بوده است. نتایج مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی، بازگو کننده آن است که ایران دارای یکی از قدیمی‌ترین تمدن های بشری بوده است. استفاده از برخی آثار باستانی هخامنشیان در موزه لوور تائید بر این حرف است.

اهداف مختلفی را برای ایجاد موزه می‌توان نام برد که مهم‌ترین آن نگهداری آثار گذشتگان و نمایش و انتقال آن‌ها به آیندگان است. یکی دیگر از اهداف موزه که می‌توان نام برد، ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام، شناخت و نمایش سهم اقوال و ملل در فرهنگ و تمدن جهانی، اعتلاء و بهبود میزان دانش محصلان، دانشجویان، پژوهشگران و جلوگیری از انهدام فرهنگ بومی و ایجاد سدی در برابر فرهنگ‌های نامأنوس ،نیز از دیگر اهداف موزه است.

 موزه‌ها بستری فراهم می‌کنند تا موزه و میراث فرهنگی رابطه عمیقی را با هم برقرار کنند همچنین موزه‌ها برای شناخت مردم با گذشتگان و فرهنگ خود بسیار مفید هستند. باید برای انتقال تمدن و فرهنگ کشور از حالا تلاش کرد و با حفاظت از آن‌ها بستری برای انتقال تجربه به آیندگان فراهم کرد.

بسیاری از آثار باستانی موجود دچار آسیب شده و به درستی از آن محافظت نمی‌شود که با طرحی از وزارت میراث فرهنگی قرار بر است مرمت آثار باستانی برای مدت معین به بخش خصوصی واگذار شود تا این آثار بازسازی شوند.

قاچاق میراث فرهنگی و آثار باستانی از دیگر اتفاق هایی است که باید با آن برخورد شود تا ذره‌ذره شاهد از بین رفتن تمدن و فرهنگ کشور عزیزمان نباشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها