|
کدخبر: 263423 نعیمه صفری تبار

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس گردشگری مطرح شد:

سایه سنگین تعطیلات بر سر صنعت گردشگری

این روزها تعطیلی ها بر بازار کساد موزه ها دامن زده و موجب شده افرادی که از دور و نزدیک به تهران یا شهر های مهمانپذیر می‌روند موزه ها پذیرای آنها نباشد.

گردشگری سایه سنگین تعطیلات بر سر صنعت گردشگری

 شهر تهران دارای موزه‌های تاریخی و سیاسی بسیاری است که متاسفانه در روزهای تعطیل بیشتر آنها بسته هستند. طبیعی است که بسته بودن موزه‌ها در تعطیلات رسمی باعث کاهش گردشگر در نقاط مختلف کشور مخصوصا شهر تهران می‌شود.

حبیبه نیک سیرت، کارشناس گردشگری درباره تعطیلات موزه‌ها می‌گوید: بسیاری از افراد روزهای تعطیل را برای سفر یا حتی گردش در شهر انتخاب می‌کنند که با تعطیلی این مراکز برنامه‌های تفریحیشان تغییر می‌کند. زیرا برای مردم هرروز امکان بازدید موزه‌ها وجود ندارند، به همین دلیل لازم است در روزهای تعطیل باز باشند تا مردم بتوانند به آنجا مراجعه کنند.

وی ادامه داد: حداقل ۶ و ۷ مورد موزه در تهران وجود دارد که مردم علاقمند به بازدید از آنها هستند. گردشگر برای سفر برنامه‌ریزی سفر می‌کند و وقتی با چنین موضوعی روبه‌رو می‌شود ادامه سفر  را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید یک گردشگر فقط یک بار برنامه سفر به شهری را داشته باشد که با این اتفاق باعث می‌شود بازدید بسیاری از اماکن را از دست دهد.

حبیبه-نیک سیرت

وی در ادامه گفت: در کنار این موضوع بحث درآمد  هم به میان می‌آید، زیرا با تعطیلی این مراکز  ابعاد اقتصادی آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. ضمن اینکه گردشگران پذیرای آن نیستند که به شهری سفر کنند و امکان بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری را نداشته باشند و با توجه به اینکه موزه ها هم در این تعطیلات چون بلیط فروشی دارند اتفاقی منفی است.

موانع ثبت آثار جهانی

این کارشناس گردشگری در پاسخ به این سوال که تمامی آثار باستانی کشور ما چرا به ثبت جهانی نمی‌رسد، گفت: کشور ما تقریبا دارای آثار باستانی فراوانی است، ولی متاسفانه تنها چند مورد آن ثبت جهانی شده که به نظر می‌رسد مسئولان علاقه‌ای به ثبت این آثار ندارند. زیرا کشور ما کشور در این زمینه بسیار غنی است، ولی متاسفانه تلاشی برای حفظ این آثار صورت نمی‌گیرد. باید به موضوع آثار باستانی بسیار بها داد ولی به نظر می‌رسد دغدغه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسائل دیگری است. چرا که اگر وضعیت  به همین روال ادامه پیدا کند این آثار به جز اینکه ثبت جهانی نمی‌شوند  که هیچ بلکه به سمت نابودی نیز پیش می‌روند. وقتی برای حفظ و نگهداری آن هم اهمیت داده نمی‌شود منطقی است که صنایع دستی و آثار فاخر به ثبت جهانی نرسند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مسئولان حتی یک‌بار هم تمامی شهرها و آثار تاریخی-باستانی که در دل آنها قرار دارد را ندیده‌اند و مطالعه نکرده اند؛ توقع داریم حداقل یکبار مشاهده عینی از آثار کشورمان داشته باشند و ارزش آنها را درک کنند تا بتوانند مشکلاتی که وجود دارد را پیگیری و حل کنند. از مردم عادی که انتظار نمی‌رود با یونسکو تماس بگیرند و  از وجود این آثاراطلاع دهند.

گردشگران خارجی پشت درهای بسته

نیک سیرت در رابطه با ورود گردشگران خارجی افزود: دلایلی بسیاری وجود دارد که درهای کشور ما بر روی بنابر دلایل بسیار درهای کشور ما تقریبا به روی گردشگرهای بین‌الملل بسته است که می توان به سختگیری هایی که در رابطه با  توریست‌های خانم صورت می گیرد، اشاره کرد. به همیل دلیل گردشگران خارجی  ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نکنند، از این طریق هم آثار باستانی کشور ما دیده نمی‌شود.

این کارشناس گردشگردی اضافه کرد: مسئولان کشور ما در این حوزه نگران حال آثار باستانی و ثبت این آثار در یونسکو نیستند.از طرفی هم به دلیل تردد کم گردشگران بین المللی امیدی نیست که حداقل به صورت تردد در کشور این آثار  دیده شود.متاسفانه در موضوع جذب گردشگر با وجود تنوع بالای گردشگری در کشورمان کاری صورت نمی‌گیرد و هرساله شاهد کاهش بیشتر آمار گردشگران خارجی هستیم و باعث می‌شود آداب و رسوم و آثار باستانی ما منعکس نشود.

وی در پایان گفت: هم اکنون گردشگران خارجی به جز شهر تهران که پایتخت است و ۳ شهر دیگر اصفهان، شیراز و یزد مناطق دیگر کشورمان را نمی‌شناسند با این که تمام شهرهای ایران حرفی برای گفتن و دیدن دارد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند با کوچکترین کارها به عنوان مثال با درست کردن یک بروشور ساده به زبان‌های مختلف در ترویج گردشگری کشورمان کمک کند. حتی گردشگران داخلی کشورمان هم از بسیاری از آثار باستانی خود اطلاع ندارند و متاسفانه در حفظ آثارمان کوششی  در این راستا صورت نمی‌گیرد. در حالیکه در سایر کشور ها حتی برای حفظ یک سنگ هزینه های گزافی می شود تا  آثار باستانی خود را حفظ  کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها