|
کدخبر: 293659 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

سفر یک روزه به بهشتی در دل کویر / هزینه فقط ۸۵۰ هزار تومان

حتی نام اردیبهشت هم بوی گل و بهارنارنج را به مشام می‌رساند. این ماه، ماه گل است ماه عطر یاس و گل های محمدی. از اواسط اردیبهشت در مزارع گل ،گل های محمدی به چشم می خورد. در این گزارش هزینه سفر به شهر گلابگیری کاشان را بررسی کرده ایم.

گردشگری سفر یک روزه به بهشتی در دل کویر  / هزینه فقط ۸۵۰ هزار تومان

حتی نام اردیبهشت هم بوی گل و بهارنارنج را به مشام می‌رساند. این ماه، ماه گل است ماه عطر یاس و گل های محمدی. از اواسط اردیبهشت در مزارع گل ،گل های محمدی به چشم می خورد. قمصر و نیاسر پایتخت گل محمدی و گلاب گیری است؛ شهری که مردمانش از گل، نان در می‌آوردند. مردمانی که قبل از طلوع خورشید راهی بهشت می‌شوند تا قبل از رفتن بو و عطر آن این گل ها را بچینند.

گلابگیری در گذشته در استان فارس بود اما کم کم به سمت کاشان کشیده شد و در حال حاضر کاشان در ماه اردبیبهشت و خرداد شهر پر رفت و آمدی به حساب می‌آید. گلاب گیری کاشان یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود. گلابگیری آداب خاصی دارد که مردمان این شهر به خوبی آن را انجام می دهند. در سال‌های نه چندان دور این مراسم با آدابی خاص مانند حمل بار مزرعه‌ها به‌وسیله شتر و جشن و پایکوبی همراه بود. امروزه گرچه برگزاری مراسم گلاب گیری کاشان با شادی و پایکوبی همراه است؛ اما بسیاری از سنت‌های قدیمی رنگ باخته‌اند.

گلابگیری

برای مردم شهر کاشان گلابگیری یک شغل و حرفه به حساب می‌آید به خصوص در فصل بهار و ماه اردیبهشت که گردشگران زیادی را به این بهانه در خود جای می‌دهد. گردشگران با قدم زدن در مزارع گل محمدی و گشت و گذار در شهری که بوی گل در آن پیچیده است ساعاتی خوش را در این شهر برای خود به ارمغان می‌آوردند. قطعا کاشان در ماه اردیبهشت یکی از مقاصدی است که افراد برای سفر آن را انتخاب می کنند به خصوص شهرهای نزدیک تر که هرطور شده برای چند ساعت راهی این شهر می شوند تا در کنار وقت گذرانی و سفر گلاب های خوش بو و تازه خود را هم از کاشان تهیه کنند. درکنار گل و گلابگیری به دلیل آب و هوای خوب در این فصل زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های دیدنی شهر کاشان هم است. این موارد باعث شده است تا کاشان را با نام بهشتی در دل کویر بشناسیم.

فرآیند گلاب گیری به روش سنتی

ابتدا دیگ مسی را روی حرارت قرار می‌دهند و تقریبا ۳۰ کیلوگرم از گل‌های محمدی چیده‌شده را در داخل هر دیگ می‌ریزند و ۸۰ لیتر آب به آن اضافه می‌کنند و بر روی آن درپوش مسی می‌گذارند و وزنه‌ای هم با هدف کنترل فشار به‌وجود‌آمده از بخار بر روی آن قرار می‌دهند و درنهایت با استفاده از مقداری پوشاننده مخصوص که معمولا مخلوطی از تفاله گل و آرد نان است فاصله بین دیگ و درپوش مسی را پر می‌کنند. این کار باعث می‌شود که بخار کمتری هدر برود. درنهایت پارچ مسی را در آب می‌گذارند و به‌وسیله چندین لوله چدنی آن را ثابت نگه می‌دارند به‌طوری که قسمت بیشتر بالای آن حداقل ۲۰ سانتی‌متر از آب بیرون باشد.

قیمت تور کاشان

از طرفی کاشان شهر کوچکی است که در یک الی دو روز می‌توان از تمامی جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کرد. در حال حاضر تور یک روزه کاشان یا تور گلاب گیری کاشان نیز برگزار می‌شود و گردشگران بسیار زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی قیمت های این تور پرداخته شده است.

تور یک روزه کاشان + نیاسر با یک وعده غذایی و اتوبوس توریستی ۶۹۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین تور گلابگیری نیاسر که زمان حرکت آن ۵ صبح و بازگشت ۲۲ است را ۸۵۰ هزار تومان می توانید رزرو کنید. این تور دو وعده غذایی را شامل می شود و حمل و نقل آن با اتوبوس توریستی است.

قیمت تور یک روزه تهران به کاشان از ۸۵۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کند و با مبلغ کم می توانید روز خوبی را سپری کنید. البته این سفر را به راحتی با ماشین شخصی هم می‌توانید داشته باشید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها