|
کدخبر: 292317 نعیمه صفری تبار

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس گردشگری مطرح شد؛

زوایای پنهان توافق ایران و عربستان در گردشگری

رحیم یعقوب زاده گفت: عربستان در دنیا اسلام و کشورهای عربی پرچمدار آن ها است و به دنبال آن کشورهای عربی دیگر هم مسیر آن را طی می کنند؛ تقریبا در اروپا این وضعیت را انگلیس، فرانسه و آلمان دارد. به نظر می رسد اگر روابط را با این کشورها مانند عربستان بهبود دهیم گردشگران اروپایی را هم راهی ایران خواهیم کرد.

گردشگری زوایای پنهان توافق ایران و عربستان در گردشگری

توافق ایران و عربستان توافق مثبتی از نظر بسیاری از کارشناسان در حوزه های مختلف است. یکی از تاثیرات اساسی و مهم این توافق در بخش گردشگری است. تقریبا کشورهای عربی دیگر هم نگاهشان به عربستان است. از نظر گردشگری سلامت، زیارتی و تفریحی ایران مقصد مناسبی برای گردشگران عربی خواهد بود.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع با رحیم یعقوب زاده، کارشناس گردشگری به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

رحیم یعقوب زاده، کارشناس گردشگری پیرامون تاثیر توافق ایران و عربستان بر گردشگری گفت: بخش قابل توجهی از گردشگری به روابط خارجی و سیاسی کشور مرتبط می شود؛ به ویژه کشورهایی که مبدا فرستنده‌های گردشگر هستند و گردشگران آن ها هزینه بیشتری برای سفر می کنند. کشورهایی که درآمد ارزی ملی بالایی برخوردار هستند فرصتی برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.

یعقوب-زاده

وی ادامه داد: آثار مثبت روابط ایران و عربستان تنها مختص این دو کشور نمی‌شود بلکه باعث بهبود روابط با بحرین، کویت، امارات، اردن و بسیاری از کشورهای عربی دیگر هم خواهد شد. بنابراین توافق با عربستان فرصت تازه ای را پیش روی کشور ما قرار می دهد؛ از جمله توسعه گردشگری.

این کارشناس گردشگری در خصوص گردشگری سلامت خاطر نشان کرد: یکی از انواع گردشگری که با بهبود روابط ایران و عربستان توسعه پیدا می کند بحث گردشگری سلامت است. گرچه در منطقه امارات هم رقیب کشور ما در این بحث است اما بیمارستان‌های مجهز و پزشکان متخصص ما حرف نخست را در بخش سلامت دارد. ایران پتانسیل‌هایی دارد که کشورهای اطراف آن را ندارند؛ بنابراین روابط ایران و عربستان علاوه بر گردشگری زیارت، گردشگری سلامت را هم گسترش می‌دهد. کشورهای عربی دیگر به طبع با بهبود روابط ایران و عربستان روابط گسترده‌تری را با ایران خواهند داشت. این موضوع فرصت بسیار مناسبی است تا ایران مقصد مناسبی برای کشورهایی باشد که در بخش سلامت و پزشکی میخواهند به کشورهای با قیمت مناسب و ارزان سفر کنند.

یعقوب زاده تصریح کرد: اگر در حوزه گردشگری سلامت خوب عمل شود و این بهم ریختگی که در حال حاضر با وجود دلال‌ها شکل گرفته را مدیریت کنند و از دست آن خا خارج کنیم سودآوری گردشگران سلامت به ۵۰ درصد هم خواهد رسید. یکی از اقدامات خوب ایران در سال جدید بهبود روابط با عربستان بود. در کنار مسائل سیاسی از بعد اقتصادی و گردشگری یکی از اتفاقات مثبت بود که امیدواریم به طور درست شکل بگیرد. منابعی در کشور ما وجو دارد که در بسیاری از کشورهای منطقه و حتی ترکیه ای که سالیانه گردشگران زیادی دارد وجود ندارد تنها مدیریت آن ها برای جذب گردشگری بهتر و کارآمد تر است.

پیش بینی مهم از گردشگری ۱۴۰۲

وی در ادامه افزود: اگر اتفاق خاصی مانند کرونا و شلوغی های سال گذشته در کشور نیوفتاد و بهبود روابط با عربستان و دیگر کشور ها با سرعت بیشتر صورت گیرد قطعا جذب گردشگران خارجی امسال نسبت به سال گذشته به خصوص از کشوهای عربی افزایش خواهد داشت و هم شاهد رشد بیشتری در این حوزه خواهیم بود.

یعقوب زاده اظهار کرد: در برنامه افق ۱۴۰۴ مد نظر ما آمار دیگر از گردشگران است که فاصله باآن زمین تا آسمان خواهد بود به طور مثال نمی توانیم تصور ۲۰ میلیون گردشگر را داشته باشیم. در خوشبینانه ترین حالت گردشگران بین المللی در سال ۱۴۰۴ بیش از ۵ میلیون نفر نخواهد بود یعنی حضور یک چهارم آنچه در افق ۱۴۰۴ مطرح شده است. به هر حال این اقدامات باید انجام شود چرا که اگر صورت نگیرد خیلی کمتر از این آمار خواهد بود.

وی در پایان گفت: علاوه بر تجربه ای که از عربستان داشتیم، امیدورایم کشور ما با کشوهای دیگر مانند فرانسه بهبود ببخشد. ایران در قاره ها و مناطق دیگر هم باید روابطش را شکل دهد. عربستان در دنیا اسلام و کشورهای عربی پرچمدار آن ها است و به دنبال آن کشورهای عربی دیگر هم مسیر آن را طی می کنند؛ تقریبا در اروپا این وضعیت را انگلیس، فرانسه و آلمان دارد. به نظر می رسد اگر روابط را با این کشورها مانند عربستان بهبود دهیم گردشگران اروپایی را هم راهی ایران خواهیم کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها