|
کدخبر: 291122

بررسی مزایای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

یکی از پرطرف‌دارترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان ترکیه است. قطعاً می‌توان گفت در میان تمام روش‌های مهاجرت به این کشور مهاجرت از طریق تحصیل است. مزایای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به حدی است که بسیاری ترک وطن می‌کنند تا در این کشور رؤیاهای خود را پرورش دهند. اما اگر با مزایای تحصیل در کشور ترکیه آشنایی ندارید یا انگیزه کافی برای تحصیل در این کشور  این کشور رؤیایی را ندارید با ما همراه باشید.

 ترکیه

۸ مزیت بی‌نظیر تحصیل در کشور ترکیه

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در ترکیه نزدیکی آن به ایران است؛ بنابراین هزینه‌های رفت‌وآمد شما بسیار کم می‌شود. همین نزدیکی سبب می‌شود تا از نظر فرهنگی و ادب و رسوم نیز تا حد زیادی شبیه به ایرانیان باشند.

علاوه بر موارد یاد شده وجود دانشگاه‌های معتبر با رشته‌های دانشگاه متنوع و بورسیه تحصیلی زیاد علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود جذب کرده است.

 نکته مهم دیگر در مورد تحصیل ترکیه این است که مدارک صادر شده از اکثر دانشگاه‌های این کشور در تمام دانشگاه‌های اروپایی به رسمیت شناخته می‌شود.

اما تمام موارد یاد شده تنها بخشی از هزاران مزیت تحصیل در کشور ترکیه است در ادامه شما را با مزایای بیشتری آشنا خواهیم کرد.

ترکیه۱

  • کیفیت بالای تحصیلات در ترکیه

ترکیه به‌عنوان دومین کشور در سادگی دسترسی به تحصیلات عالی در دنیا شناخته شده است. همچنین در رده‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان اسم ۱۷ دانشگاه ترکیه در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان‌دیده می‌شدند.

دانشگاه‌های ترکیه با دارابودن خدمات باکیفیت آموزشی، برخورداری از اساتید مجرب در تمامی سطوح آکادمیک، رشته‌های تحصیلی متنوع و... کیفیت آموزشی بالای تحصیل در ترکیه را تضمین خواهند کرد.

  • اعتبار مدارک دانشگاهی

کشورهای اروپایی مدارک ترکیه را بدون معادل‌سازی قبول دارند و ایران نیز مدرک ۱۷ دانشگاه ترکیه را مورد تأیید دانسته و از این دانشگاه‌ها به‌عنوان دانشگاه‌های ردیف اول نام‌برده است.

همچنین برخی از دانشگاه‌های ترکیه مثل دانشگاه حاجت تپه  با دانشگاه‌های تراز اول جهان مثل هاروارد تبادلات دانشجو، اساتید و… دارند.

نکته: اگر قصد تحصیل پزشکی در ترکیه و بازگشت به ایران را دارید حتماً نام دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید را در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران جستجو کنید تا بعداً دچار دردسر نشوید.

  • تعداد زیاد بورسیه‌‌ تحصیلی

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل ترکیه امکان دریافت بورس تحصیلی در هر سه مقطع تحصیلی لیسانس، ارشد و دکتری است.

نکته مهم این است که به دلیل حجم زیاد متقاضیان دریافت بورس تحصیلی بین دانشجویان داخلی و بین‌المللی رقابت بر سر این موضوع بسیار زیاد و سخت است.

توجه داشته باشید برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه معمولاً باید به زبان ترکی نیز مسلط باشید همچنین داشتن یک رزومه‌ قوی از نظر علمی و نمرات بالا از شروط اصلی دریافت بورسیه تحصیلی هستند.

  • تحصیل پزشکی در کشور ترکیه با مدرک معتبر جهانی

با تحصیل پزشکی در کشور ترکیه به‌راحتی برای شما امکان انتقال به دانشگاه‌های امریکا و کانادا فراهم می‌شود. تحصیل پزشکی در این کشور برای شما تجربه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر با امکانات مدرن و پیشرفته را فراهم می‌کند. به‌طورکلی در دانشگاه‌های ترکیه به دودسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند و اگر شما قصد تحصیل رشته پزشکی در ترکیه در یکی از رشته‌های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی  را در دانشگاه‌های دولتی ترکیه را داشته باشید باید سالانه مبلغی حدود 2000 دلار پرداخت نمایید.

توجه داشته باشید که برای تحصیل در گرایش‌های پزشکی یاد شده در دانشگاه‌های خصوصی مبلغی بین 15000 تا 25000 دلار را باید پرداخت نمایید.

تحصیل پزشکی در کشور ترکیه غالباً به زبان انگلیسی است؛ بنابراین اگر برای پذیرش نیازی به مدرک زبان نداشته باشید در حین تحصیل قطعاً نیاز به بلد بودن این زبان در حد خوبی خواهید داشت.

نکته مهم دیگر این است که اگر هدف شما از تحصیل رشته پزشکی در ترکیه اخذ اقامت و مهاجرت است این رشته قطعاً بهترین انتخاب خواهد بود چرا که اخذ اقامت این کشور برای فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار راحت‌تر است از سویی دیگر متوسط حقوق ماهیانه پزشکان در ترکیه حدوداً 2564 دلار است.

  • امکان کار دانشجویی

اجازه کار حین تحصیل نکته‌ای است که بسیاری از کشورها به دانشجویان نمی‌دهند و همین موضوع شرایط زندگی را برای دانشجویان سخت می‌کند؛ اما در ترکیه شما اجازه‌ کار حین تحصیل را خواهید داشت حتی اگر بورسیه تحصیلی داشته باشید.

البته برای کار حین تحصیل باید مجوز دریافت کنید و معمولاً به دانشجویان مقطع‌های کاردانی یا کارشناسی مجوز کار حین تحصیل داده نمی‌شود. 

  • امکان دریافت اقامت پس از پایان تحصیلات

بعد از اتمام تحصیل در این کشور شما می‌توانید در صورت تمدید اقامت به مدت یکسال برای جستجوی کار و زندگی در این کشور بمانید.

البته لازمه این موضوع مسلط‌ شدن به زبان ترکی و دریافت مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی است.

  • امکان کار بعد از فارغالتحصیلی

برای شروع کار در ترکیه نیاز به دریافت مجوز کار، ویزای کار و اجازه‌ اقامت در این کشور را دارید. مراحل دریافت ویزای کار و اقامت ترکیه هم به این صورت است که بعد از اتمام تحصیلات در کشور ترکیه، ابتدا بایستی مجوز کار را از سوی وزارت کار و تأمین اجتماعی دریافت کنید سپس درخواست خود را برای دریافت ویزای کار ارسال کنید.

  • عدم نیاز به مدرک زبان قبل از شروع کلاس‌ها

دوره‌های زیاد و متنوع آموزشی که به زبان انگلیسی در ترکیه ارائه می‌شوند و با گرفتن پذیرش در یکی از این رشته‌های شما نیازی به ارائه مدرک زبان ترکی ندارید.

پیشنهاد می‌کنیم برای ارتباط موثر با دیگران و داشتن تجربه شیرین کاری، تحصیلی و زندگی قبل از رفتن به این کشور زبان ترکی را تا حد قابل‌قبول یاد بگیرید.

سخن پایانی

مزایای تحصیل در کشور ترکیه بسیار زیاد است که ما در این مطلب تنها به بخش کوچکی از آن‌ها اشاره کردیم. به‌طورکلی معمولاً بیشتر مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه است. تحصیل در این کشور می‌تواند راهی آسان برای طی‌کردن پله‌های ترقی شما باشد. شما هم می‌توانید تجربیات خود را پیرامون تحصیل در این کشور با ما و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید. از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر