|
کدخبر: 278094

تحصیلات دانشگاهی در ترکیه

کشور ترکیه همواره یکی از گزینه‌های مناسب و مقرون به صرفه برای مهاجرت ایرانیان بوده است. ایرانیان بسیاری در ترکیه زندگی می‌کنند زیرا ایران و ترکیه تشابهات زیادی به لحاظ فرهنگ، دین و رسم و رسومات با یکدیگر دارند. این تشابهات باعث می‌شود تا ایرانیانی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند زندگی راحت‌تری را در مقایسه با دیگر کشورها تجربه کنند.

یکی از مرسوم‌ترین راه‌های مهاجرت به ترکیه و اقامت در این کشور مهاجرت از راه تحصیل در دانشگاه‌های آن است. سالانه جوانان زیادی به این فکر می‌کنند که با گرفتن ویزای تحصیلی در کشور ترکیه زندگی کنند و به تحصیل و فعالیت بپردازند.

در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که آیا کشور ترکیه می‌تواند مقصد مناسبی برای دانشجویان باشد یا خیر؟ اگر شما نیز جزو دانشجویانی هستید که برای ادامه تحصیل به فکر مهاجرت به کشور مناسب و نزدیک هستید، حتما این مطلب را تا انتها دنبال بفرمایید.

در مورد تحصیل در ترکیه چه می دانید؟

کشور ترکیه جزو آن دسته از کشورهای اروپایی است که روی سیستم دانشگاهی خود بسیار حساس است. یعنی شما می‌توانید یک سیستم آموزش و پرورش منظم و منسجم را از تحصیلات ابتدایی تا مقاطع بالای دانشگاهی مشاهده کنید. همان‌طور که در بالا گفته شد کشور ترکیه بعنوان یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین انتخاب‌های دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شود.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که برای انتخاب مهمی مثل مهاجرت نباید به همین نکته ساده و پیش پا افتاده توجه کنید. باید با دقت مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه و آینده‌ای که ممکن است برایتان به ارمغان بیاورد را مورد بررسی قرار دهید.

مزایای تحصیل در ترکیه

در ابتدا به تعدادی از مزایای برجسته تحصیل در کشور ترکیه می‌پردازیم. پس از آن معایب و مشکلات احتمالی که ممکن است برای شما بعنوان دانشجو در این کشور به وجود بیاید را بازگو خواهیم کرد.

ارتباطات قوی بین المللی دانشگاه های ترکیه

اگر قصد شما از مهاجرت واقعا تحصیل و آموختن باشد باید منتظر تجربه‌های جذاب و فراموش‌نشدنی باشید. دانشگاه‌های ترکیه از جمله فعال‌ترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شوند و با بزرگ‌ترین مراکز علمی و دانشگاهی دنیا ارتباط تنگاتنگ و مستمری دارند. در صورتی که متاسفانه این ارتباطات سازنده در دانشگاه‌های ایران به صورت نادر دیده میشود. هر چقدر شما در دانشگاه خود به پژوهش و مطالعه اهمیت دهید در انتها می‌بینید که نمی‌توانید به راحتی دستاوردهای خود و همچنین سوالات بوجود آمده را با دانشگاه‌های بین‌المللی دیگر به اشتراک بگذارید.

دانشگاه های ترکیه سکوی پرتاب شما

شما می‌توانید برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌هایی درس بخوانید که از رنکینگ جهانی قابل قبولی برخوردار هستند. در واقع بعد از فارغ‌التحصیل شدن از این دانشگاه‌ها مدارک بسیار معتبری دارید که در تمام مراکز علمی جهان قابل قبول هستند.

گاهی اوقات دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته و مقطع موردنظر خود در دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاه‌های دیگر دنیا اپلای کنند. این مزیت تحصیل در ترکیه به شما اجازه می‌دهد تا از دانشگاه‌های این کشور بعنوان یک سکوی پرتاب به سمت دانشگاه‌ها و کشورهای سطح بالاتر استفاده کنید.

احساس دلتنگی کمتر به دلیل اشتراکات فرهنگی

از مشکلاتی که به‌خصوص برای دانشجویان جوان‌تر در زمان تحصیل در یک کشور خارجی اتفاق می‌افتد عدم تطابق با شرایط آن کشور است. همه ما کلمه غربت را در مورد مهاجرانی که از کشور خود به کشور دیگری سفر کرده‌اند شنیده‌ایم.

این احساس دلتنگی معمولا به دلیل عدم اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اعتقادی بین مردم کشوری که در آن به دنیا آمده‌ایم و کشوری که به آن مهاجرت می‌کنیم اتفاق می‌افتد. در صورت انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل به دلیل وجود این اشتراکات شما احساس غربت کمتری خواهید کرد.

معایب تحصیل در دانشگاه های ترکیه

اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم واقعا دانشگاه‌های ترکیه مکان مناسبی برای رشد و پیشرفت در رشته‌های مختلف برای علاقمندان خواهند بود. اما انتخاب دقیق و درستی که بتواند آینده بهتری برایتان رقم بزند منوط به دیدن مزایا و معایب این کشور به صورت هم‌زمان و بدون تعصب است. در ادامه به چند نکته منفی در مورد تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی اشاره می‌کنیم.

کار در زمان تحصیل

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که دانشجویان در ترکیه با آن روبرو می‌شوند این است که نمی‌توانند در هنگام تحصیل به صورت قانونی و تمام وقت کار کنند. دانشجویان می‌توانند با گرفتن مجوز کار پاره‌وقت شغلی را برای خود انتخاب کنند. اما مطمئن باشید که با شغل پاره‌وقت نمی‌توانید تمام هزینه‌های خود و تحصیلتان را در کشور ترکیه مدیریت کنید. این مشکل به کافی نبودن حقوق کار پاره وقت و متناسب نبودن آن با هزینه‌های جاری یک نفر در این کشور برمی‌گردد.

آینده اقامت شما پس از فارغ ‌التحصیلی

شما می‌توانید پس از گرفتن ویزای تحصیلی کشور ترکیه تا زمانی که به تحصیل مشغول هستید در این کشور اقامت داشته باشید. اما نمی‌توانید انتظار این را داشته باشید که بعد از تحصیل به راحتی در این کشور پذیرفته شوید. درحالی‌که در اکثر کشورهای اروپایی و بخصوص در اتحادیه اروپا شما حتی اگر ۵ سال بعنوان دانشجو در خاک اتحادیه زندگی کنید ویزای شینگن مادام‌العمر دریافت خواهید کرد.

ازطرفی اقتصاد ترکیه با تمام نقاط قوتی که دارد به قدری بزرگ نیست که شما مطمئن باشید بعد از فارغ‌التحصیلی کاری مرتبط با رشته خود پیدا می‌کنید. همچنین نمی‌توانید سطح رفاه اجتماعی و فرهنگی که از کشوری مثل هلند یا فرانسه می‌بینید را با زندگی در ترکیه به دست بیاورید.

فرا گرفتن زبان ترکی برای تحصیل

ترکیه دارای دانشگاه‌های دولتی بسیاری است که هزینه تحصیل در آن‌ها تقریبا رایگان یا بسیار ناچیز محاسبه می‌شود. اما مسئله‌ای که کار را برای دانشجویان بین‌المللی سخت می‌کند این است که فقط می‌توانند در این دانشگاه‌ها به زبان ترکی تحصیل کنند.

یادتان باشد که داشتن مدرک زبان ترکی برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه‌ها الزامی است. البته اکثر دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که زبان ترکی بلد نیستند دوره‌های آموزش این زبان را برگزار می‌کنند و برای این دوره ویزای یک ساله را در نظر گرفته‌اند.

یکی دیگر از سختی‌هایی که شما در گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه تجربه خواهید کرد آزمون‌های ورودی متعددی است که کار را برای داوطلبان بسیار سخت می‌کند. این در حالی است که شما در بسیاری از دانشگاه‌های با رنکینگ بالاتر مثل هلند، ایتالیا، فرانسه، آلمان و... فرآیند پذیرش را بسیار آسان‌تر می‌یابید.

نتیجه گیری

اگر به فکر تحصیل در کشور ترکیه هستید مراکز مشاوره حرفه‌ای در این زمینه مثل آرال گام یا هر دفتر مهاجرتی که احساس می‌کنید می‌تواند در راستای تحقق اهدافتان به شما کمک کند را انتخاب و از آن‌ها کمک بگیرید. یادتان باشد که در آخر این شما هستید که انتخاب می‌کنید چه کشوری و چه شرایطی برای ادامه تحصیل شما در مقاطع بالاتر می‌تواند مناسب باشد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها