|
کدخبر: 282919

ایران از گردشگران ژانویه بی نصیب ماند

به گفته رئیس جامعه هتلداران یزد شرایط شکل گرفته باعث شده هتلداران نتوانند سختگیری‌های گذشته را درباره تور‌ها داشته باشند. او می‌افزاید: متاسفانه ما برای اینکه بتوانیم مشتریان خود را نگه داریم ناچاریم شرایط رابرای آن‌ها سهل بگیریم و رفتاری که در گذشته با آن‌ها داشتیم را تغییر دهیم.

تعطیلات سال نو میلادی از راه رسیده و بسیاری از مردم در سراسر جهان این روز‌ها به مقاصدی که ماه‌ها پیش رزرو کرده بودند، سفر کرده اند.

ایران هم یکی از گزینه‌های سفر اروپایی‌ها بود و گروهی از آن‌ها در نظر داشتند به شهر‌های گردشگرپذیر و تاریخی کشورمان نظیر یزد و کرمان سفر کنند. این در حالی است که به گفته روسای جامعه هتلداران یزد و کرمان هر دو استان با کاهش قابل‌توجه توریست خارجی و داخلی مواجه هستند و بخش قابل‌توجه تور‌های رزرو شده هم لغو شده اند.

سیدامیر ناصرالدین طباطبایی، رئیس جامعه هتلداران یزد در این باره می‌گوید: عمده تور‌هایی که برای ژانویه و سال نو میلادی قرار بود در یزد برگزار شود لغو شده است.

او نرخ ۸۰‌درصد را برای لغو این تور‌ها عنوان کرده و دربار‌های تور‌هایی که همچنان پابرجا هستند توضیح می‌دهد: در حد چند تور همچنان لغو نشده که ممکن است آن‌ها هم در لحظه آخر وارد ایران نشوند کما اینکه در روز‌های اخیر شاهد بودیم دو تور با وجود عدم‌اعلام کنسلی وارد ایران نشدند.

به گفته رئیس جامعه هتلداران یزد شرایط شکل گرفته باعث شده هتلداران نتوانند سختگیری‌های گذشته را درباره تور‌ها داشته باشند. او می‌افزاید: متاسفانه ما برای اینکه بتوانیم مشتریان خود را نگه داریم ناچاریم شرایط رابرای آن‌ها سهل بگیریم و رفتاری که در گذشته با آن‌ها داشتیم را تغییر دهیم.

او درباره دلایل لغو این تور‌ها مقوله ایران هراسی را مهم‌ترین عامل می‌داند و توضیح می‌دهد: مشکلاتی که برای برخی گردشگران در کشورمان پیش می‌آید باعث شده به تصویر بازار گردشگری لطمه وارد شود از این روست که مهم‌ترین عامل در عدم‌استقبال توریست‌های خارجی به مقوله ایران هراسی برمی گردد و مسوولان باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.

برخی معتقدند چالش‌هایی که برای توریست‌ها پیش می‌آید بیشتر درباره گردشگران انفرادی است و تور‌ها تاکنون دچار مشکل نشده اند. طباطبایی در این باره می‌گوید: حتی توریست‌هایی که به شکل انفرادی به ایران سفر می‌کنند هم در قالب تور به کشورمان می‌آیند و رزرو هتل، راننده و... برایشان در نظر گرفته شده است؛ بنابراین نمی‌توان میان تور‌های گروهی و انفرادی تفکیکی قائل شد.

وضعیت گردشگری داخلی یزد به عنوان یکی از استان‌های توریست پذیر چطور است؟ به گفته رئیس جامعه هتلداران، این استان در این زمینه هم اوضاع خوبی ندارد. او می‌افزاید: نسبت به برآورد‌هایی که داشتیم ۷۰‌درصد با کاهش مسافر مواجه هستیم. متاسفانه دولتمردان و متولیان تصمیماتی می‌گیرند که این تصمیم‌ها و سیاست‌ها گردشگری کشور را با چالش جدی مواجه می‌کند و از نمونه آن‌ها می‌توان به اختلال در اینترنت اشاره کرد.

او در این باره که حراجی سفر چه تاثیری روی رونق گردشگری یزد خواهد داشت، می‌گوید: از آنجا که این طرح تازه آغاز شده بازخوردی از تبعات آن نداریم، اما امیدواریم با چنین طرحی بتوانیم شاهد رونق دوباره توریسم در استان یزد باشیم.

محمدرضا بهرامی، رئیس جامعه هتلداران کرمان نیز از کنسل شدن بخش اعظم تور‌های خارجی به این استان در تعطیلات سال نو میلادی خبر می‌دهد و می‌گوید: ۹۰‌درصد مسافران خارجی خود در این بازه زمانی را از دست داده ایم.

او ادامه می‌دهد: نا‌آرامی‌های اخیر باعث شده توریست‌ها تمایل اندکی برای سفر به کشورمان داشته باشند، تنها تعدادی توریست متفرقه داریم و گروه‌ها همه سفرشان را لغو کرده اند. رئیس جامعه هتلداران کرمان با اشاره به اینکه در این فصل گردشگران داخلی برای مشاهده کلوت‌های شهداد به کرمان سفر می‌کردند، می‌گوید: البته در دی ماه سالروز شهادت سردار سلیمانی را داریم که گروه‌هایی برای شرکت در مراسم به کرمان سفر می‌کنند. با این حال متاسفانه بسیاری از شرکت‌کنندگان در مهمانسرا‌های دولتی اسکان داده شده و هتل‌ها کمتر در این زمینه در نظر گرفته می‌شوند.

به گفته بهرامی استان کرمان ۷۲ هتل دارد. او اضافه می‌کند: این تعداد هتل در کنار سایر گزینه‌های اقامتی کرمان را به گزینه‌ای مقبول برای سفر تبدیل کرده است. از این رو ما از طرح حراجی سفر در بهمن ماه استقبال می‌کنیم هر چند که در این زمینه فعلا با ما هماهنگی انجام نشده است.

او درباره چرایی عدم‌اشتیاق ایرانی‌ها به سفر، مقوله اقتصاد را مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر دغدغه معیشت برای مردم بسیار جدی است. زمانی که مردم دغدغه معیشت نداشته باشند سفر می‌کنند، اما با افزایش قیمت‌ها، این مقوله از اولویت خارج شده است. با این حال ما در کرمان این آمادگی را داریم که در همه مجتمع‌های گردشگری و هتل‌ها سرویس باکیفیت با قیمت مناسب به گردشگران عرضه کنیم.

گفته‌های این دو فعال حوزه هتلداری نشان دهنده اوضاع نامناسب این بخش از صنعت توریسم در دو استان مق د گردشگری است. البته وضعیت در استان‌های دیگر هم بهتر از یزد و کرمان نیست. «دنیای‌اقتصاد» در روز‌های اخیر در گزارشی به بررسی وضعیت توریسم در سال نو میلادی در شیراز و اصفهان به نقل از روسای جامعه هتلداران این دو استان پرداخت.

در این گزارش کریم‌بیگی رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان اصفهان گفت: در حال حاضر تعداد گردشگران ورودی به ایران به شدت کاهش پیدا کرده است. پیش از کرونا به سمت ثبات بازار در این زمینه پیش می‌رفتیم و روال طبیعی را داشتیم، اما تعداد گردشگران کنونی نزدیک به ۱۰‌درصد جمعیت توریست‌هایی است که پیش از کرونا به ایران سفر می‌کردند. حسن سیادتان رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان فارس هم درباره وضعیت توریسم ورودی در تعطیلات سال نو میلادی گفت: حدود ۸۰۰ تور شیراز، اصفهان و یزد برای تعطیلات رزرو‌های خود را کنسل کرده اند.

نگاهی به وضعیت شیراز، اصفهان، یزد و کرمان به عنوان مسیر‌های کلاسیک گردشگری ورودی و مقاصد پرطرفدار توریسم داخلی، وضعیت بغرنج سایر مقاصد را نشان می‌دهد. حال باید منتظر ماند و دید آیا متولی گردشگری می‌تواند با اجرای طرح‌ها و برنامه هایی، به گردشگری داخلی تکانی دهد و توریست‌های خارجی را به سفر به کشورمان ترغیب کند!

 

منبع: آفتاب

ارسال نظر