|
کدخبر: 281187

با خرید بلیط چارتر می توان ارزان سفر کرد؟

گردشگری با خرید بلیط چارتر می توان ارزان سفر کرد؟

در جامعه گردشگران، بلیط چارتر همیشه به عنوان بلیطی با قیمت معقول و ارزان شناخته می‌شود. اکثر مسافران به هنگام سفر، این نوع بلیط را انتخاب می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که بلیط چارتر قیمتی پایین‌تر از بلیط سیستمی دارد که در ادامه با هم به بررسی آن می‌پردازیم. حال، سوالی که مطرح است این است که آیا به صورت کلی با خرید بلیط چارتر می توان ارزان سفر کرد؟ پاسخ، مثبت است. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا نگاهی به یک سفر ارزان با بلیط چارتر بیندازیم.

 کمی بیشتر با بلیط چارتر آشنا شویم

پیش از آن که به بررسی یک سفر ارزان بپردازیم، بیایید با خود بلیط هواپیما چارتر آشنا شویم. واژه چارتر امروزه در بازار گردشگری بسیار پرکاربرد است. این لغت به معنای دربست کردن است؛ یا در واقع دربست کرایه کردن. در واقع وقتی یک آژانس یا یک شخص تعدادی از صندلی‌های هواپیما یا تمام آن‌ها را برای مدت مشخصی اجاره بکند، یعنی آن تعداد صندلی را چارتر کرده‌ است. در این حالت به آن آژانس یا شخص نیز چارترکننده گفته می‌شود. البته جالب است بدانید چارتر کردن فقط محدود به هواپیما و سایر وسایل نقلیه نیست. بلکه در هتل‌ها هم زمانی که یک آژانس یا شخص تعدادی از اتاق‌های هتل را برای زمان معینی کرایه کند، یعنی آن تعداد اتاق هتل را چارتر کرده است. زمانی که کرایه در چنین مقیاس بزرگی باشد، تخفیف زیادی شامل آژانس می‌شود و در نتیجه می‌تواند بلیط‌ها را با قیمت پایین‌تری به مسافران خود بفروشد.

البته جدا از آژانس‌های هواپیمایی، برخی شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی هم هواپیما یا هتل را برای کارمندان خود چارتر می‌کنند. به عنوان مثال اگر تعدادی از کارمندان یک شرکت برای مدتی مدام در سفر هوایی باشند، به نفع آن شرکت است که هواپیما یا هتل را برای کارکنان خود چارتر کند. چون چارتر کردن همانطور که گفتیم مانند خرید عمده است و قاعدتا صرفه‌جویی زیادی را در پی دارد.

 

بلیت-چارتر-2

چگونه بلیط هواپیما چارتر بخریم؟

برای خرید بلیط در یک پرواز چارتر، راه‌های زیادی وجود دارد. سنتی‌ترین راه این است که به صورت حضوری به آژانس‌های هواپیمایی سطح شهر بروید و از آن‌ها بلیط فیزیکی خریداری کنید. اما در نظر داشته باشید که مراجعه حضوری به این آژانس‌ها وقت زیادی می‌گیرد و امکان مقایسه قیمت بلیط‌های چند آژانس فراهم نیست. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ روش دوم خرید بلیط هواپیما بروید. این روش، خرید آنلاین است. در این روش شما می‌توانید قیمت‌ها در سایت‌های مختلف را بررسی و مقایسه کنید و بدون تحمل ترافیک، بلیط بخرید. اما کار از این هم آسان‌تر می‌شود. اگر به سراغ موتور جستجوی سفرمارکت بروید، دیگر نیازی نیست در سایت‌های مختلف جستجو کنید. فقط کافیست مبدا، مقصد و زمان سفر خود را وارد کنید تا تمام گزینه‌های موجود در بازار به شما نمایش داده شود. با مشاهده این گزینه‌ها به صورت لیست، مقایسه بسیار آسان خواهد بود. یکی دیگر از مزایای قابل توجه خرید از سفرمارکت، امکان فیلتر شرکت‌های هواپیمایی مختلف است. همچنین امکان انتخاب تعداد توقف نیز وجود دارد. در سفرمارکت می‌توانید از سادگی تهیه بلیط آنلاین هواپیما لذت ببرید.

 

بلیت-چارتر-3

قیمت بلیط چارتر چه میزان با بلیط عادی تفاوت دارد؟

بگذارید با یک مثال ساده این تفاوت محدوده قیمتی بلیط چارتر هواپیما را توضیح دهیم. فرض کنید بخواهید یک پرواز سیستمی را برای مسیر پروازی تهران شیراز تهیه کنید. در این شرایط باید هزینه‌ای حدود ۱ میلیون تومان بپردازید. حال اگر یک بلیط چارتر برای همین مسیر پروازی تهیه کنید، قیمت بلیط شما تا ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. جالب است که خدمات ارائه شده در پرواز سیستمی و چارتر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و این تفاوت قیمت فقط به دلیل چارتر بودن پرواز شماست. البته در نظر داشته باشید که در فصول اوج سفر، بلیط چارتر به ارزانی حالت عادی نیست و حتی ممکن است گرانتر از بلیط سیستمی باشد. اگر در فصول پرگردشگر به دنبال سفر هستید، بهتر است همان بلیط سیستمی را از قبل رزرو کنید.

بلیط چارتر چه تفاوتی با بلیط سیستمی دارد؟

بزرگ‌ترین تفاوت این دو بلیط هواپیما در این است که بلیط سیستمی بر خلاف بلیط چارتر، فقط به دست خود شرکت‌های هواپیمایی یا نمایندگی‌های معتبرشان فروخته می‌شود. دومین تفاوت مهم بلیط چارتر و سیستمی در این است که برنامه‌ پروازهای سیستمی در طول سال مشخص است و شما از مدت‌ها قبل تا درست پیش از پرواز می‌دانید که هواپیما در چه روزهایی از هفته به کدام مقصد پرواز می‌کند و قیمت آن پرواز نیز در تمام طول سال مشخص است.

یک نکته مهم این است که در پرواز چارتر این امکان را ندارید که تاریخ یا ساعت پروازتان را تغییر بدهید. هزینه‌ پرداختی هم می‌توان گفت بدون بازگشت است و قابلیت استرداد وجود ندارد. اما پرواز سیستمی اینگونه نیست. در پرواز سیستمی اگر برنامه‌ سفر شما تغییر کند می‌توانید تاریخ یا ساعت پروازتان را تغییر بدهید یا حتی بلیط را پس بدهید و با کسر جریمه‌ی کنسلی، مبلغ بلیط را پس بگیرید.

اگر با کودکان زیادی سفر می‌کنید به این نکته دقت کنید. در پرواز سیستمی قیمت بلیط هواپیما بر اساس گروه سنی است. قیمت بلیت هواپیما کودکان در ایرلاین‌های مختلف بین ۵۰ تا ۷۵ درصد بلیط بزرگسالان است. برای بلیط نوزادان نیز در پروازهای داخلی و خارجی باید بین ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت بلیط بزرگسالان را بپردازید. اما در پرواز چارتر هزینه بلیط تمام افراد بالای دو سال از کودک گرفته تا بزرگسال یکسان است. بنابراین اگر خانوادگی سفر می‌کنید یا در گروه همسفرانتان کودکانی در سنین متفاوت دارید شاید بهتر باشد که بلیط سیستمی تهیه کنید. همچنین شما می توانید با بلیط قطار آنلاین نیز سفر ارزان تر از هواپیما تجربه کنید.

چرا گاهی بلیط‌های چارتر تخفیف زیادی دارند؟

قطعا پیش آمده که در وب‌سایت‌ها یا پیامک‌های تبلیغاتی قیمت‌های به شدت پایینی به چشمتان خورده باشد. مثلا بلیط تهران ـ کیش فقط 700 هزار تومان! برای بسیاری از مسافران سوال است که چرا قیمت این بلیط‌ها تا این حد ارزان است؟

در توضیح باید بگوییم که چارترکننده هزینه بلیط‌ها را از قبل می‌پردازد و اگر بلیط‌ها در تاریخ مد نظر به فروش نرسد، دچار خسارت مالی خواهد شد. بنابراین گاهی اوقات به خصوص نزدیک زمان پرواز، بلیطش را با قیمت پایین‌تری می‌فروشد تا مسافران جذب شوند و خسارت کمتری متحمل شود. اینگونه هواپیما با صندلی خالی پرواز نمی‌کند. به صورت کلی قیمت بلیط چارتر به دو عامل زمان و تقاضا وابسته است. در زمان‌هایی که تقاضا برای سفر زیاد است، مثل تعطیلات تابستان یا عید نوروز، بلیط چارتر تفاوتی با بلیط سیستمی ندارد و حتی ممکن از بلیط سیستمی نیز گران‌تر فروخته بشود. اما به صورت کلی در پروازهای چارتر هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید، ممکن است بلیط ارزان‌تری پیدا کنید. ارزانترین بلیط هواپیما را می‌توانید با جستجو در سفرمارکت به سادگی خریداری کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها