|
کدخبر: 273504

معاون گردشگری کشور خبر داد

واگذاری زمین‌ برای ساخت زائرسراها

معاون گردشگری کشور گفت: ظرفیت قانونی واگذاری زمین‌ها برای ساخت زائرسراها با همکاری سازمان امور اراضی کشور ایجاد شده است و ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این ظرفیت برای ارائه خدمات شایسته به زوار در سال آینده استفاده کنند.

گردشگری واگذاری زمین‌ برای ساخت زائرسراها

 علی‌اصغر شالبافیان امروز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور اعضای ستاد با موضوعات اربعین، تعطیلات آخر تابستان و ماه صفر در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، ضمن تشکر از فعالیت‌های اعضای ستاد اربعین طی شش ماهه گذشته، گفت: امسال با توجه به کم شدن شیوع ویروس کرونا و شور و اشتیاق مردم برای سفر به عراق برای حضور در مراسم اربعین با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم و تعداد زائران نسبت به سال ۹۸ افزایش چشمگیری خواهد داشت.

معاون گردشگری کشور افزود: برای مراسم اربعین امسال پیش‌بینی می‌شود پنج میلیون نفر به عراق سفر کنند. به‌طور یقین برای این خدمات‌دهی، کمبودهایی خواهیم داشت و همه دستگاه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های زیرساخت‌ها و حمل و نقل دغدغه رفع این مشکلات را دارند. مرزهایی که برای سفر زائران باز شد، یکی از جنبه‌ها و نقطه قوت ستاد اربعین در بحث زیرساخت‌ها بود.

شالبافیان تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده تردد زائران از مرز مهران انجام می‌َشود، برخی از کمبودها طبیعی است. عمده موضوعات ما در اربعین بازگشت زوار است، به‌همین منظور از مدیران‌کل استان‌ها تقاضا می‌کنم تمهیدهای لازم را در این زمینه با توجه به دستور مهندس ضرغامی برای اقامت زائران در مسیر رفت و برگشت و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی بیاندیشند.

او ادامه داد: مدیرکل استان ایلام اقدامات لازم را در بحث اقامت زائران در مسیر بازگشت از مرز مهران انجام دهد تا آن‌ها به سلامت به محل سکونت خود بازگردند.

معاون گردشگری کشور گفت: ظرفیت قانونی واگذاری زمین‌ها برای ساخت زائرسراها با همکاری سازمان امور اراضی کشور ایجاد شده است و ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این ظرفیت برای ارائه خدمات شایسته به زوار در سال آینده استفاده کنند. در حال حاضر از این ظرفیت قانونی در مرز مهران برای راه‌اندازی زائرسرا استفاده شده و آستان قدس رضوی در این زمینه کمک کرده است.

شالبافیان ادامه داد: نکته بعدی که باید مد نظر قرار بگیرد، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به زائران درباره زمان بازگشت آن‌هاست که عجله نکنند. اطلاع‌رسانی به‌موقع دستگاه‌هایی مانند اورژانس و هلال احمر در ایام نوروز ۱۴۰۱ نشان داد که حوادث جاده‌ای به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

او تصریح کرد: استان‌های که درگیر اربعین نیستند، به‌عنوان استان معین مانند همدان و قم به استان ایلام کمک کنند. با توجه به حجم وسیعی از بازگشت زائران، پویش اسکان در استان‌های معین راه‌اندازی شود.

معاون گردشگری کشور درباره تعطیلات پایان ماه صفر گفت: ستاد خدمات سفر استان‌ها با جدیتی که در نوروز ۱۴۰۱ داشتند برای ارائه خدمات شایسته به زائران امام رضا (ع) به استان‌ خراسان رضوی و استان‌های درگیر کمک کنند.

شالبافیان ادامه داد: همکاران ما در ادارات‌کل استان‌ها مأموریت دارند، تمهدیدات لازم را میزبانی زوار امام رضا (ع) بیاندیشند. امروز به استانداران اعلام کردیم تا جلسات خدمات سفر را با محوریت استان خراسان رضوی و استان‌های معین برای بررسی امکانات استان برای تعطیلات پایان ماه صفر برگزار کنند.

او از مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درخواست کرد تا موضوعات را احصا کند و از ظرفیت میزبانی شهرستان‌های استان استفاده کند.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی مسئولیت عملیات میدانی و احصای موضوعات مرتبط با تعطیلات پایان سفر را دارد.

شالبافیان در پایان از نماینده وزارت کشور در ستاد هماهنگی خدمات سفر درخواست کرد تا به شکل جداگانه برای شهرداری‌های سراسر کشور برای ارائه خدمات به زائران امام رضا (ع) ابلاغیه ارسال کند.

 

ارسال نظر