|
کدخبر: 262774

گفت‌وگوی گسترش نیوز با معاون سازمان عتبات عالیات:

مسافران اربعین رایگان سفر می‌کنند / وام کم بهره برای زائران عراق

علاقه به زیارت قبور ائمه معصومین باعث شده تا افراد زیادی با هزینه های گران راهی این شهرهای زیارتی شوند.برای ارزان تر شدن این سفر سازمان حج و زیارت درخواست وام برای زوار را داشته است.

گردشگری مسافران اربعین رایگان سفر می‌کنند / وام کم بهره برای زائران عراق

زیارت قبور اهل بیت همیشه دوستدارن خاص خود را داشته و دارد. هرساله افراد زیادی برای سفر، عراق را انتخاب می‌کنند تا به زیارت ائمه و معصومین بپردازند ولی به تازگی شاهد افزایش نرخ این سفر هستیم. یکی از دلایل این گرانی بسته بودن مرز زمینی ایران و عراق است که به نظر می‌رسد با باز شدن این مسیر نرخ آن کمی کاهش یابد. البته گرانی فرودگاه نجف و افزایش نرخ بلیط هواپیما  مزید بر علت شده تانرخ سفر افزایش به عتبات عالیات افزایش پیدا کند. گرانی باعث شده است مسافران این مقصد کاهش پیدا کند ؛ این موضوعات سازمان حج و زیارت بر آن داشته تا راهکاری برای این مشکل در نظر بگیرد برای همین این ارگان دولتی خواستار وام ۸ میلیون تومانی برای زائران از دولت شده است.به این بهانه با معاون امور عتبات عالیات حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی به گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

دریافت وام در هاله‌ای از ابهام

معاون امور عتبات عالیات حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی در جواب به این پرسش که این وام به افراد پرداخت شده است یا خیر می‌گوید:  سازمان حج  و زیارت در خواستی از دولت مبنی بر وام ۸ میلیون تومانی داشته که متاسفانه  هنوز به تصویب نرسیده است. 

وی ادامه داد: در زمان اربعین،  سفر به عتبات رایگان است و هزینه‌ای جز  مخارج حمل‌ونقل هزینه ای برای مسافران ندارد. وام ۸ میلیونی برای افرادی در نظر گرفته شده است که از طریق سازمان حج و زیارت که به عنوان تنها متولی امر زیارت هستند، پرداخت می‌شود و پیش‌بینی این است که به زودی این امر محقق شود.

 

رحمانی

 

مردم نگران این موضوع هستند که با پرداخت این وام هزینه سفر به عتبات عالیات افزایش یابد؛ در این خصوص رحمانی پاسخ می‌دهد: تمام تلاش سازمان این است که قیمت‌ها به همین میزان نگه داشته شود که زائران با این مبلغ وام بتوانند کل هزینه سفر خود را پرداخت کنند. ۶۰ درصد نرخ تورهای عراق به خرید بلیط هواپیمای آن پرداخته می‌شود و گرانی این روزهای سفر به عراق همین دلیل است.

او در ادامه توضیح داد: با در نوسان بودن نرخ بلیط هواپیما کنترل این موضوع کمی سخت می‌شود که با همین میزان وام بتوانند کل هزینه‌های خود را پرداخت کنند ولی ما در تلاشیم که چنین اقدامی انجام شود و وام ذکر شده بتواند دغدغه مالی مردم برای زیارت را کمی کاهش دهد و سفری آسان و ارزان را تجربه کنند.

نجف فرودگاهی ساده اما گران

عوارض ورودی از طریق مرزهای هوایی عراق چیزی نزدیک به ۳۰ دلار است که از زائران در بدو ورود به این کشور گرفته می‌شود ؛ کمی پرداخت این پول برای بیشتر مردم دشوار است و در آغاز سفر کمی جیب هایشان را خالی می‌کند.

وی در رابطه با این موضوع گفت: در جلسه‌ای که با مدیرعامل فرودگاه نجف آقای حکمت داشتیم  اذعان داشت که هزینه‌های فرودگاه نجف بالا است زیرا در بخش خصوصی قرار دارد به همین دلیل گران است؛ ولی برای ایرانیان تقریبا ۳۰ دلار است. رایزنی هایی در این رابطه با آنها صورت گرفته است که امیدواریم نتیجه خوبی داشته باشد.

وی در مورد شایعه این موضوع که فقط از مسافران ایرانی عوارض ورود گرفته می‌شود گفت: از تمامی مسافران کشورهای دیگر این عوارض گرفته می‌شود و گاهی این عوارض به دو برابر پرداختی ایرانیان نیز  می‌رسد.

 

خبرنگار: نعیمه صفری تبار

ارسال نظر