|
کدخبر: 260087

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی؛

سفر به عراق لاکچری شد /دست ایرلاین‌ها در جیب مردم

چند وقتی است که شاهد افزایش چشم گیر هزینه سفر به عتبات عالیات هستیم.کشورهایی مانند استانبول با دو برابر مسیر گاهی اوقات با نصف نرخ یک سفر به عراق مسافران خود را جذب می‌کنند.برای بررسی این موضوع با گسترش نیوز همراه باشید

گردشگری سفر به عراق لاکچری شد /دست ایرلاین‌ها در جیب مردم

مدت زمانیست که سفر به عتبات عالیات لاکچری تر از سفر به کشور های توریستی شده است. به طوری که هزینه رفت و آمد به کشور های زیارتی تقریبا دوبرابر سفر های معمولی آب می خورد. شاید بسته بودن راه های زمینی عراق نسبت به افزایش قیمت ها  بی تاثیر نبوده ، برای همین است که دوست داران زیارت باید برای سفر به نجف و کربلا راضی به پرداخت هزینه های گزاف می شوند. اما عجیب تر از همه آنکه بخش قابل توجه این هزینه تهیه بلیط هواپیما است. 

حرمت الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می گوید: با توجه به اینکه معمولا قشر متوسط جامعه مسافران زیارتی را تشکیل می دهند، ایرلاین‌ها باید برای سفرهای زیارتی سوبسید  در نظر بگیرند نه اینکه هزینه بیشتری هم بر گردن این افراد بگذارند.

یارانه برای سفرهای زیارتی

رفیعی گفت: مسافران زیارتی نسبت به مسافران سیاحتی قشر متوسط جامعه را در بر می‌گیرند اما زیاده خواهی ایرلاین‌ها باعث می‌شود به بدنه جامعه آسیب وارد شده که قشر  متوسط و ضعیف جامعه را در بر می گیرد.به همین دلیل پیشنهاد می شود ایرلاین‌ها باید برای سفرهای زیارتی یارانه در نظر بگیرند نه اینکه هزینه بیشتری بر گردن این افراد بگذارند.

حرمت-الله-رفیعی

زیاده خواهی ایرلاین‌ها تمامی ندارد

رفیعی با اشاره به اینکه در هیچ کجای جهان به ایرلاین ها یارانه تعلق نمی‌گیرد ادامه داد: در هیچ جای دنیا به شرکت‌های هواپیمایی یارانه تعلق نمی گیرد در حالیکه در کشور ما  ایرلاین‌ها دارای سوخت یارانه‌ای هستند. در ایران این شرکت‌ها از ارز نیمایی استفاده می کنند،اتفاقی که کمتر پیش می‌آید در کشوری دیگر دیده شود. از حق مردم وام‌های کلان برای خرید هواپیماهای فرسوده استفاده می‌شود و جالب تر از آن گرفتن وام دوباره برای تعمیرات قطعات پرواز‌ها است. علاوه بر این  از مردم سود های گزافی دریافت می کنند، بازهم زیاده‌خواهی از جیب مرددم دارند.

مسیری کوتاه ولی گران

اگرچه شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند نجف فرودگاه گرانی دارد و هندلینگ در این کشور گران است راه‌حل این موضوع این است که فرودگاه کشور ماهم همین کار را انجام دهد نه اینکه از جیب مردم خرج شود و هزینه بر آنها تحمیل شود.

رئیس هیات مدیره انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی  ادامه داد: به ازای هر ساعت پرواز سقف نرخ بین‌المللی ۲۰ دلار است ما این نرخ را تا ۳۰ دلار هم در نظر می‌گیریم. شما اگر ۳۰ دلار را ۳۰ هزار تومان هم حساب کنید نرخ پرواز بسیار کمتر از آنچه در شرکت‌های هواپیمایی به فروش می‌رسد .

وی افزود: اگر رفت و برگشت تهران-نجف را حداکثر ۳ ساعت در نظر بگیریم ۲ میلیون و هفتصد هزار تومان می‌شود ولی چیزی که به فروش می‌رسد تقریبا ۲ برابر میزان این نرخ است. مسیر استانبول در رفت و برگشت ۷ ساعت زمان می‌برد که در ایام خلوت نرخ آن از یک و نیم میلیون و در ایام‌های شلوغ تا ۵ میلیون تومان می‌توان بلیط این مسیر راه تهیه کرد. چطور  مسیر ۳ ساعته که نصف این مسیر است با این قیمت فروخته می‌شود؟

افزایش تعداد ایرلاین‌ها در مقابل نارضایتی مدیران

رفیعی تصریح کرد: تقریبا ۷، ۸ سالی است که ایرلاین‌ها ادعا می کنند شرکت های زیان ده دارند. اکنون این سوال پیش می‌آید که اگر این صنعت، صنعت زیان دهی است چرا در کشور ایرلاین ها روبه افزایش است؟ تقریبا هیچ کشوری به اندازه کشور ما دارای این همه شرکت هواپیمایی نیست. با توجه به اینکه می‌گویند این صنعت زیان ده است با رانت مجوز گرفته و ایرلاین‌های خود را بر پا می‌کنند از جیب مردم استفاده می‌کنند، جیب آنها را خالی می‌کنند.

خروج ارز از کشور توسط شرکت‌های هواپیمایی

وی درخاتمه اضافه کرد: وقتی ایرلاین‌های داخلی نرخ بلیط خود را گران می‌کنند به همان میزان خارجی‌ها هم افزایش نرخ می‌دهند .مسلما مردم از ایرلاین های خارجی به دلیل مطمئن بودن  استقبال بیشتری می کنند. در حقیقت با رفتار غلط باعث می‌شویم ارز از کشور خارج شود. همچنین باید دقت داشت  نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی پایین است و توقع می‌رود نهادها و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید وارد عمل شوند و یک فکر اساسی برای این معضل انجام دهند.

 

خبرنگار: نعیمه صفری تبار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها