|
کدخبر: 259166

رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در گفت‌وگو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

روزی ۲ میلیون تومان درآمد برای تور لیدرهای شوخ‌ طبع‌!

رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری می گوید: دستمزد راهنمایان تور در سفر به کشورهای دوردست، حدود دو میلیون تومان است. البته قبل از آنکه به داشتن چنین درآمدی فکر کنید باید ببینید یکسری ویژگی‌های شخصیتی را دارا هستید یا نه؟

اقتصاد روزی ۲ میلیون تومان درآمد برای تور لیدرهای  شوخ‌ طبع‌!

فکر می‌کنید شغل راهنمای تور گردشگری، با خصوصیات شخصیتی شما تناسب دارد؟ پیش آمده که بخواهید این شغل را امتحان کنید؟ برای ورود به این شغل به چه مهارت‌هایی نیاز است؟ فکر می‌کنید میانگین درآمد راهنماهای گردشگری چقدر است؟  

در فیلم‌های هالیوودی راهنماهای تور، شخصیت‌هایی اجتماعی و تاحدودی شوخ‌طبع، نشان داده می‌شوند. بعد از گفتگو با حرفه‌ای‌های این شغل متوجه می‌شوید که این تصویرسازی، تا حد زیادی حقیقت دارد. برای ورود و موفقیت در این حرفه قبل از هرچیز باید شخصیتی اجتماعی، خونگرم و به نسبت بذله‌گو داشته باشید.  با مرور آزمون‌های شخصیتی مشاغل درخواهید یافت که موفقیت در این حرفه به مهارت‌های دیگری هم نیاز دارد. در رابطه با این موضوع محسن حاجی سعید، رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری به گسترش نیوز می‌گوید: «مهارت‌های گردشگری به یک مورد خاص محدود نمی‌شود. توانایی های  این شغل بسته به نوع تور متفاوت است. هر نوع تور ، قابلیت های  خاص خود را می‌طلبد. ».

وی  با اشاره به اینکه هر شغلی به مهارت های خاص خود نیاز دارد  اضافه کرد: لیدرها باید دارای  مهارت‌های تخصصی را دارا باشند. قبل از هر چیز علاقه‌مندان به این شغل باید حداقل مدرک تحصیلی لیسانس داشته باشند.در صورتی که افراد تحصیلات مرتبط ندارند، باید در دوره های تخصصی شرکت کرده و پس از پایان دوره با ویژگی دیگری مانند تلسط بر زبان انگلیسی به این شغل ورود پیدا کنند. این نکته مهم مخصوصا در سفر‌های خارج از کشور اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر این آنها باید در ارتباط با حوزه‌هایی مثل معماری، تاریخ، طبیعت گردی و دانستنی‌های مربوط به منطقه، دانش وسیعی داشته باشند».

حاجی_سعید

حاجی سعید ادامه داد: «البته نباید مهارت های عمومی را برای این حرفه نادیده گرفت. زیرا همه راهنمایان باید مهارت عمومی  داشته باشند. علاقه به تعامل و ارتباط‌گیری، رعایت آداب معاشرت و شوخ طبعی جزیی و حساب‌شده از جمله این مهارت‌ها است. مهارت دیگر مدیریت تور است. این مورد اهمیت بسیاری دارد زیرا یک تور لیدر باید به خوبی از پس مدیریت بحران برآید. به عنوان مثال در صورتی که  که اتفاقی برای گردشگران بیفتد در این صورت راهنمای تور باید بداند که به ترتیب چه اقداماتی را انجام دهد. این موارد در بدترین مورد؛ حمله تروریستی و در ساده‌ترین شکل شکستگی پای یکی از اعضای گروه است. به هر حال باید بداند که در این مواقع چه کاری می‌توان انجام داد.»

وی اضافه کرد: در سفر مسائلی چون خرابی وسایل حمل و نقل، اختلال در ابزارهای ارتباطی و پیام رسانی، وجود مسافران ناسازگار، مسافران بیمار یا دردسر آفرین، بلایای طبیعی، تاخیر وسایل ترابری و … وجود دارد. پس راهنمای تور باید به سرعت و با حضور ذهن برای آنها چاره سازی کند. باید بتواند تا هرگاه شرایط ایجاب کرد، برنامه را تغییر دهد.

 تور لیدرها بیمه اجباری ندارند

او در ارتباط با مشکلات و چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه گفت: هنگام سیاست‌گذاری برای توسعه گردشگری باید به رفع یک سری مشکلات و موانع پرداخته شود. یکی از مشکلات اساسی که تور لیدرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع بیمه است. راهنمایان گردشگری، کارفرمای ثابت ندارند و به نوعی کارگر روزمزد به حساب می‌آیند؛ بنابراین زمانی که بیکار شوند درآمدی ندارند. این شغل فاقد بیمه اجباری است و بیمه آن از نوع اختیاری است. به این ترتیب فعالان این حوزه هنگام بحران‌هایی مثل کرونا بیکار می‌شوند.

وی افزود: دومین معضلی که در این شغل وجود دارد نداشتن امنیت شغلی است. دغدغه اصلی بسیاری از راهنمایان تور همین است. بیشتر آنها طبق این واقعیت درباره ماندن و نماندن در این شغل تصمیم می‌گیرند.

حاجی سعید افزود: «مشکل دیگر، پرداخت عوارض خروج از کشور است. سفر کردن، ذات و ماهیت راهنمای تور است. طبعا هر بار که تور لیدر می‌خواهد از کشور خارج شود؛ باید جریمه و عوارض خروج از کشور بپردازد. این مسئله برای بسیاری مقرون به صرفه نیست و هزینه زیادی را به آنها تحمیل می‌کند. متاسفانه تورها این هزینه را بر عهده نمی‌گیرند».

درآمد این شغل چقدر است؟

وی در پاسخ به این سوال که دریافتی و حقوق راهنمایان تور چقدر است، اضافه کرد: در سفرهای داخلی و خارجی نرخ دریافتی این افراد تفاوت دارد. سفر‌های و تورهای خارجی به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول به کشورهای همسایه مربوط می‌شود. نرخ این کشورها این کشورها مقداری ارزان تر است.دریافتی تورلیدرها برای سفرهای داخلی روزانه ۶۷۰ هزار تومان است. نرخ کشورهای همسایه روزانه  یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. دستمزد روزانه راهنماهای تور در ارتباط با کشورهای دوردست، دو میلیون و ۴۰۰  هزار تومان است. مبلغ ۹۹۰ هزار تومان هم برای راهنمایان انگلیسی زبان در نظر گرفته شده است.

حاجی سعید در پایان گفت: باید توجه داشت که شما باید هزینه‌ّهای جانبی را از این اعداد کسر کنید چون در سفرهای خارجی؛ راهنما متحمل یک سری هزینه‌های جانبی می‌شود. این هزینه‌ّها بر عهده خود او است. پس دستمزد گفته شده، درآمد و دریافتی خالص نیست.

خبرنگار: نعیمه صفری‌تبار

ارسال نظر