|
کدخبر: 255110

مهم‌ترین منابع درآمد خارجی دولت ترکیه در سال ۲۰۲۱

گردشگری مهم‌ترین منابع درآمد خارجی دولت ترکیه در سال ۲۰۲۱

اقتصاد ترکیه اقتصادی است که توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) به‌عنوان یک بازار اقتصاد در حال ظهور تعریف شده است. ترکیه در میان کشورهای تازه صنعتی شده جهان دیده می‌شود. ترکیه اقتصاد بسیار توسعه‌یافته‌ای دارد، همچنین توسط اقتصاددانان و دانشمندان علوم سیاسی به‌عنوان یکی از جدیدترین کشورهای صنعتی جهان تعریف می‌شود. این کشور بیستمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی و یازدهمین اقتصاد بزرگ از نظر تولید ناخالص داخلی است. در این مقاله منایع اصلی درآمد خارجی ترکیه در سال ۲۰۲۱ را بررسی خواهیم کرد و به بررسی افزایش دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک و سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت.

توریسم

ترکیه در سال‌های اخیر به یک مرکز گردشگری بسیار مهم تبدیل شده است. دولت ترکیه در اوایل به‌خوبی به پتانسیل صنعت گردشگری خود پی برد و سپس از هیچ تلاشی برای کمک به رشد و توسعه این صنعت دریغ نکرد. امروزه، این کشور ششمین کشور پربازدید در جهان است و بیش از ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ به سواحل آن هجوم آورده‌اند. بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، ورودی‌های بین‌المللی تا ۳۷ درصد افزایش‌یافته است. درآمدهای گردشگری در ترکیه در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۱ با جهش ۹۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷.۶۳ میلیارد دلار رسید که ۸۰.۱ درصد آن از بازدیدکنندگان خارجی و ۱۹.۹ درصد از شهروندان مقیم خارج، عمدتاً برای تورهای شخصی یا بسته به‌دست‌آمده است. میانگین هزینه هر شب ۶۳ دلار بود. با درنظرگرفتن کامل سال ۲۰۲۱، درآمد گردشگری ۱۰۳ درصد افزایش یافت و به ۲۴.۴۸ میلیارد دلار رسید. ترکیه با خدمات پزشکی باکیفیت و قیمت پایین و پزشکان ماهر خود به منطقه گردشگری سلامت بین اروپا و خاورمیانه تبدیل شده است.

ترکیه-بالن

جذب سرمایه خارجی

دولت ترکیه فضا را برای سرمایه‌گذاران جدید باز می‌کند زیرا اقتصاد ترکیه یک اقتصاد باز است که بر رشد ترکیه در دهه گذشته تأثیر مثبت داشته است. در حال حاضر ترکیه دارای پتانسیل رشد در بین کشورهای درحال‌توسعه است. دولت ترکیه قانونی را برای سرمایه‌گذاران آماده می‌کند تا انواع بخش‌های را تشویق به سرمایه‌گذاری در ترکیه کند. به دلیل تجارت و سرمایه‌گذاری، اقتصاد این کشور به‌سرعت درحال‌رشد است. ترکیه در بسیاری از بخش‌ها از جمله انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، املاک و امور مالی فرصت‌های زیادی دارد، بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی باید از این بخش‌ها استفاده کنند. ترکیه با ۱۶۰ پروژه در کل اروپا در سال ۲۰۲۰ به نهمین مقصد محبوب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تبدیل شد و رتبه خود را در سال ۲۰۱۹ حفظ کرد. درحالی‌که علی‌رغم رشد شدید، سهم خود را در کل اروپا از ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش داد.

بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی کنگره و کنوانسیون، ترکیه در حال حاضر هشتمین مقصد کنفرانس محبوب در جهان است. با ادامه جریان سرمایه‌گذاری، این رقم احتمالاً به طور تصاعدی افزایش می‌یابد.

خرید ملک در ترکیه

سیاست دولت ترکیه در تشویق سرمایه‌گذاری در این کشور از بسیاری جهات به‌غیراز افزایش بازدیدکنندگان موفق بوده است. در نتیجه مستقیم افزایش تعداد گردشگران ورودی، بازار املاک کشور در حال گرم‌شدن است و سرمایه‌گذاری در املاک نیز در حال افزایش است. تعداد ایالت‌های ترکیه که در سال ۲۰۲۱ شاهد فروش املاک و مستغلات به خارجی‌ها بودند به ۷۰ ایالت افزایش یافت. استانبول و آنتالیا در صدر فهرست ایالت‌هایی هستند که املاک و مستغلات را به خارجی‌ها می‌فروشند.

تعداد خارجی‌هایی که در ترکیه ملک خریده‌اند به ۵۹۲۸۲ نفر رسیده است. ترکیه با فروش حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در صدر فروش املاک و مستغلات اروپا قرار دارد و نزدیک‌ترین کشور اروپایی که فروش ۱.۳ میلیون واحد مسکونی را به ثبت رسانده، انگلیس است. امکانات و شرایط خرید ملک در ترکیه از دلایل سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این بخش بوده است.

خرید-ملک

صادرات و واردات

صادرات کشور ترکیه بالغ بر ۲۲۱ میلیارد دلار (طی سال ۲۰۲۱) بوده و به بالاترین سطح در تاریخ این جمهوری به‌صورت سالانه رسیده است. ترکیه در سال گذشته به رشد اقتصادی دست‌یافته و آن را در جایگاه دوم (پس از چین در گروه بیست) قرار داده است. بریتانیا در خط مقدم بازارهای خارجی قرار گرفت که بیشترین واردات محصولات شرکت‌های فعال در استانبول را به ارزش ۸۰۵.۱ میلیون دلار وارد کرد. آلمان با ۷۱۰.۴ میلیون دلار و سپس ایالات متحده با ۴۵۷.۶ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس اطلاعات شورای صادرکنندگان ترکیه، مجموع صادرات این کشور از محصولات مذکور در ماه فوریه بالغ بر ۸۸۴ میلیون دلار بوده است. صادرات نساجی ترکیه در ماه فوریه به بازارهای ۱۶۶ کشور و منطقه رسید که ۴.۴ درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. در بخش خودرو نیز صادرات خودروهای سواری در سال گذشته ۹ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار بوده است. در سال ۲۰۲۱، خودروهای سواری به بیش از ۱۱۰ کشور و منطقه مستقل و آزاد صادر شد.

صادرات استانبول در ژانویه و فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۲۷.۱ درصدی را ثبت کرده است. این داده‌ها تأیید می‌کند که صادرات استانبول در ماه‌های ژانویه و فوریه بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۹۸۵ میلیون و ۳۳۳ هزار دلار بوده است.

  • پوشاک آماده باارزش دو میلیارد و ۳۷۹ میلیون و ۸۲۳ هزار دلار در صدر کالاهای صادراتی استانبول قرار گرفت.
  • مواد شیمیایی با دو میلیون و ۳۰۳ میلیون و ۱۶۴ هزار دلار در رتبه دوم و در رتبه سوم قرار گرفتند.
  • فولاد با یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار در صدر کالاهای صادراتی قرار گرفتند.

 

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین منابع درآمد خارجی ترکیه، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه است که یکی از عوامل مؤثر در گسترش سریع بخش گردشگری این کشور بوده است. درحالی‌که سرمایه‌گذاری‌ها در دنیا متوقف شده است، کشور ترکیه همچنان به جذب سرمایه‌گذاری ادامه می‌دهد و مناطق صنعتی، کارخانه‌ها و تأسیسات سازمان‌یافته ترکیه سخت کار می‌کنند. ترکیه با شتاب در راه پیشرفت و توسعه قدم برمی‌دارد. اگر به زندگی و خرید ملک در ترکیه علاقه‌مند هستید می‌توانید با مراجعه به سایت ام تی سی هوم به آدرس مقالات بیشتری در این باره مطالعه نمایید.

نویسنده: رپورتاژ
  • پارسا ارسالی در

    ترکیه هیچ وقت پیشرفت واقعی نخواهد کرد مطمئن باشید پیشرفتش مثل کف روی آب است و تا وقتی که نوکر حلقه به گوش آمریکا و اسرائیل هست به هیچ جایی نمی‌رسه در حالیکه پیشرفت ایران عزیز ما زیربنایی و ماندگار است .

ارسال نظر