|
کدخبر: 288803 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

گردشگری طبیعت در حال نابودی / فکری به حال جنگل ها کنید

به بهانه روز جهانی جنگل‌ها به عوامل مخرب جنگل‌ها و تاثیرات آن پرداختیم.

کشاورزی گردشگری طبیعت در حال نابودی / فکری به حال جنگل ها کنید

مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۱ مارس (اول فروردین) را روز جهانی جنگل نام‌گذاری کرد. دلیل این نام برای نخستین زایش طبیعت و سرسبزی گل، گیاه و درخت است. به بهانه روز جهانی جنگل به بررسی بزرگترین جنگل‌های جهان و عوامل تخریب و از بین رفتن آن‌ها پرداختیم. با ما همراه باشید.

یک سوم کره زمین را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند. تعادل آب و هوا و اکسیژن موجود برای انسان‌ها توسط جنگل ها فراهم می‌شود. جنگل‌ها باعث تولید و صادرات هم می‌شوند بسیاری از کشور ها از چوب درختان در صنعت استفاده می‌کنند و دیگر نیازی به واردات ندارند. از طرفی جنگل‌ها باعث جذب گردشگر می‌شود که از این طریق به اقتصاد هم کمک می‌کند و صنعت گردشگری را رونق می‌دهد. موارد گفته شده تنها بخشی از مزایای جنگل ها هستند.

جنگل-ایران

در بیشتر کشورها جنگل‌های وسیعی وجود دارد که از جمله مهمترین و بزرگترین جنگل بارانی دنیا جنگل آمازون است که نامی آشنا برای تمام افراد است. بزرگترین جنگل های دنیا به ترتیب در کشورهای روسیه، برزیل و کانادا واقع شده است. جنگل مونته ورده و جنگل سونداربانس جز جنگل‌ هایی هستند که انواع مختلفی از داروهای گیاهی در آن‌ها رشد می‌کنند.

ایران هم از داشتن جنگل بی نصیب نیست و جنگل های زیبایی را در خود جای داده است. بر اساس جدیدتری آمارها مساحت کل جنگل‌های ایران (طبیعی و دست کاشت) حدود ۱۴.۲ میلیون هکتار برآورد شده است. جنگل‌های ایران از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا شمرده می‌شوند. جنگلهای هیرکانی که در ۵ استان کشور واقع شده، جنگل های ارسباران، جنگل‌های ناحیه ایران و تورانی، جنگل‌های زاگرس، جنگل های منطقه خلیج فارس و دریای عمان از جمله جنگل های زیبای ایران است.

جنگل - شمال

جنگل ها برای زندگی روی کره زمین حیاتی هستند اما متاسفانه اکوسیستم به وجود آمده از جمله گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی و استفاده نادرست باعث نابودی و از بین رفتن جنگل‌ها شده است. آتش سوزی‌ها نقش زیادی در میان از بین رفتن جنگل‌ها دارند که چند وقت یک بار رخ می دهد؛ مانند زلزله که پس از آن مسئولین به فکر فرو می روند، آتش سوزی جنگل‌ها هم همین روند را طی می‌کند و گاهی با بروز آتش سوزی به فکر اهمیت جنگل ها می‌افتند.

از موارد طبیعی که در از بین رفتن جنگل‌ها تاثیر دارد را باد، گرمای شدید، یخبندان، خشکسالی، باران‌های شدید و سیلاب را می‌توان نام برد؛ همچنین چرای دام و آتش سوزی عوامل انسانی در تخریب جنگل‌ها هستند.

جنگل ثروت ملی است که باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش کرد. از جمله کارهایی برای نگهداری جنگل باید انجام داد روشن نکردن آتش در جنگل‌ها، بر حذر کردن کودکان از بازی با کبریت و فندک، عدم توسعه باغات و مزارع ، عدم چراندن بی‌رویه را می‌توان نام برد.

اگر فکری به حال جنگل‌ها که جزء جاذبه‌های گردشگری هم به حساب می‌آید، نشود روز به روز بیشتر شاهد از بین رفتن آن‌ها هستیم. یکی از عوامل منفی و تاثیرگذار که از بین رفتن جنگل‌ها بر جای می گذارد گرم شدن هوا است که باید برای آن فکری انجام شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها