|
کدخبر: 307134

آیا احداث و راه اندازی گلخانه صنعتی توجیه اقتصادی دارد؟

یکی از زیر مجموعه های احداث و راه‌اندازی گلخانه، "گلخانه صنعتی" نام دارد. گلخانه، یک سازه است که از اسکلت فلزی یا شیشه ای یا پلی کربنات ها ساخته می شود. گلخانه های صنعتی، نمونه های وسیع تر و بزرگ‌تر گلخانه های معمولی هستند، پس کشت گلخانه ای در مقیاس بسیار وسیع تر صورت می گیرد.

احداث و راه اندازی گلخانه صنعتی

کشت گلخانه ای، یکی از جدیدترین فناوری های حوزه کشاورزی و باغبانی است که با سرعت زیادی در جهان در حال توسعه و گسترش است. تجارت محصولات گلخانه ای، سود زیادی را عاید گلخانه داران می کند اما این فعالیت ها تقریباً هزینه بر است و به زمان و مراقبت های اصولی نیاز دارد.

علاقه مندان به احداث گلخانه ها روز به روز بیشتر و بیشتر می شوند. این افراد می خواهند اطلاعات خود را درباره دانش گلخانه ای، اصول و قواعد گلخانه داری، نحوه انتخاب محصولات گلخانه برای کاشت و موارد دیگر افزایش بدهند. طبیعی است وجود مراجع و منابع تخصصی در این زمینه می تواند به این افراد کمک زیادی کند.

گلخانه داری و کشت گلخانه ای از زیرشاخه های متنوعی تشکیل شده است. یکی از زیر مجموعه های احداث و راه اندازی گلخانه، "گلخانه صنعتی" نام دارد. گلخانه، یک سازه است که از اسکلت فلزی یا شیشه ای یا پلی کربنات ها ساخته می شود. گلخانه های صنعتی، نمونه های وسیع تر و بزرگ تر گلخانه های معمولی هستند و همان طور که از نام آنها پیدا است، کشت گلخانه ای در مقیاس بسیار وسیع تر صورت می گیرد.

کسانی که می خواهند به دنیای سودآور و جذاب گلخانه های صنعتی وارد شوند باید بدانند که آیا این نوع گلخانه ها توجیه اقتصادی دارند یا خیر؟! انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه، تعیین نوع محصولاتی که قرار است کاشته شوند، میزان بودجه مالی اولیه و تعیین و تأمین سرمایه مورد نیاز برای ادامه کار، مهم ترین اصول و قواعد احداث گلخانه صنعتی هستند.

گلخانه های صنعتی می توانند همه محصولات را پوشش دهند؛ از گل و گیاهان زینتی گرفته تا سبزیجات گلخانه ای، میوه گلخانه ای، انواع صیفی جات و حتی گیاهان دارویی، همگی قابل کشت در گلخانه های تجاری هستند. نکته مهم این است که در همان مراحل اولیه ورود به این نوع کسب و کار، در کنار کارشناسان باتجربه بتوانید طرح توجیهی احداث گلخانه صنعتی را تهیه کنید و آن را به بهره برداری برسانید.

معیارهای مهم برای احداث گلخانه صنعتی چیست؟

فرض می کنیم که نسبت به راه اندازی گلخانه صنعتی و فعالیت در مقیاس وسیع تر علاقه مند شده اید! آیا می دانید که کدام محصولات گلخانه ای برای کاشت، بهتر هستند؟ آیا می دانید که گلخانه تجاری خود را باید در چه منطقه ای و در چه وسعتی احداث کنید؟ برای سازه گلخانه ای خود به چه موادی نیاز دارید؟ شرکت سازنده گلخانه برایتان چه خدماتی ارائه می دهد؟ آیا به خدمات مشاوره کشت گلخانه ای نیاز دارید و چه کسانی در این مسیر به شما کمک می کنند؟ و ...

این مسائل و ده ها چالش دیگر بر سر راه احداث گلخانه های صنعتی وجود دارند. زمانی می توان وارد این حوزه شد که فرد یا افراد در قالب یک تیم یا تعدادی شرکای کاری، نسبت به تهیه طرح توجیهی احداث و راه اندازی گلخانه صنعتی اقدام نمایند. یک سری معیارها برای ورود به این کسب و کار پرسود نیاز است که در این قسمت تصمیم داریم آنها را بررسی کنیم.

احداث و راه اندازی گلخانه صنعتی

1- برای احداث گلخانه صنعتی باید زمین مناسب را خریداری کنید. 

در تعیین و انتخاب زمین برای راه اندازی گلخانه تجاری به عواملی از جمله دسترسی به نور خورشید، منابع آبی، نوع خاک زمین، همسایگی اطراف زمین، نوع آلودگی های زیست محیطی، تغییرات دمایی در 4 فصل سال توجه داشته باشید. درست است که محصولات گلخانه ای با محیط بیرونی در تماس نیستند اما بررسی همه این عوامل باید هنگام خرید زمین در اولویت قرار بگیرد.

2-برای خرید تجهیزات گلخانه ای و تأمین بودجه مالی، برنامه ریزی داشته باشید.

مدیریت گلخانه های صنعتی بدون خرید تجهیزات، دستگاه ها و سیستم های اتوماسیون گلخانه، مقدور نیست. انواع تجهیزات آبیاری گلخانه، تهویه گلخانه، دماسنج گلخانه ای، رطوبت سنج گلخانه ای، دستگاه pH متر، تجهیزات سنجش گازهای گلخانه و سایر ملزومات، همگی برای کشت محصولات در گلخانه های تجاری مورد نیاز هستند.

3-برای استخدام نیروی انسانی باتجربه و ماهر، برنامه ریزی کنید.

اگر به فکر راه اندازی گلخانه صنعتی هستید باید علاوه بر دو گزینه قبلی، درباره استخدام نیروی کاری، باغبان های باتجربه، مهندسان و تکنسین های کشت گلخانه ای و سایر نیروی کارگران در گلخانه نیز برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. نیروهایی که در گلخانه ها کار می کنند به حقوق ماهیانه و ... نیاز دارند. خرج و مخارج سالانه را باید دقیق محاسبه کنید. این هزینه ها باید با میزان سودآوری گلخانه تجاری شما همخوانی داشته باشد.

4-هزینه های متفرقه را نیز در نظر بگیرید.

این گزینه بسیار مهم است چرا که به طور غیر مستقیم با سود و زیان سالانه گلخانه تجاری در ارتباط است.

آیا برای احداث گلخانه صنعتی، محدودیتی وجود دارد؟

راه اندازی گلخانه تجاری نیز همانند هر طرح اقتصادی دیگری دارای محدودیت ها و چالش هایی است. گران قیمت بودن سازه های فولادی برای ساخت اسکلت گلخانه، گران بودن ساخت و سازها، أخذ مجوزها، عبور از مسیر تأمین تجهیزات اولیه، پیدا کردن مهندسان باتجربه، وجود واسطه های بازار برای فروش محصولات، تأمین ارز برای صادرات محصولات گلخانه ای، پیدا کردن مشتری خارجی برای صادرات، همگی از مهم ترین محدودیت های گلخانه های صنعتی هستند.

خرید بذرهای مرغوب برای محصولات گلخانه و نوسانات قیمت کودهای گلخانه ای نیز از دیگر محدودیت ها و مشکلات است. تغییراتی که در وضعیت اقتصادی در طول سال اتفاق می افتد می تواند بازار عرضه و تقاضای خرید و فروش محصولات گلخانه های صنعتی را بسیار تحت تأثیر قرار بدهد. این مسئله در فروش و سود و زیان گلخانه ها اثرگذار است.

چند پیشنهاد کاربردی برای احداث گلخانه صنعتی

سایت تخصصی گلخانه

برای ورود به کسب و کارهای گلخانه ای باید حساب شده پیش بروید. سرمایه لازم را تأمین کنید. بهتر است شریک کاری یا تجاری داشته باشید تا بتوانید مسئولیت ها را تقسیم کنید. همه مراحل را زیر نظر شرکت سازنده گلخانه یا شرکت هایی که برای کشت گلخانه ای مشاوره می دهند، دنبال کنید. مجوزهای احداث و بهره برداری گلخانه را قانونی دریافت کنید. بهترین محصولات گلخانه را برای کاشت و سودآوری انتخاب کنید.

هرگز بدون محاسبه های هزینه های کامل، سود و زیان سالانه وارد این کسب و کار نشوید. درباره هر محصولی که می خواهید پرورش بدهید، تحقیق کاملی انجام بدهید. با مهندسان و کارشناسان باتجربه و حتی گلخانه داران قدیمی تر مشورت کنید. بازارهای داخلی و خارجی و مهم ترین رقبای موجود را بررسی نمایید. شتاب زده عمل نکنید.

ما در سایت همیار گلخانه (https://www.hamyar-golkhane.ir)، مطالب تخصصی کشت گلخانه ای را از منابع معتبر داخلی و خارجی برایتان فرآهم کرده ایم تا بتوانید با بررسی آنها با این حوزه بیشتر آشنا شوید. وبسایت همیار گلخانه، یک مرجع تخصصی گلخانه و باغبانی است که بهترین و جدیدترین مقالات علمی و اخبار گلخانه را روزانه در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها