|
کدخبر: 149130

خائنین به صنعت زعفران چه کسانی هستند؟

حسینی، عضو شورای ملی زعفران ایران با خیانت خواندن مشارکت ایران در کشت گلخانه ای زعفران در قطر می گوید: حضور چینی ها در مزراع زعفران کشور موجب به هم ریختن ساختار طبیعی زعفران ایران می شود.

اقتصاد خائنین به صنعت زعفران چه کسانی هستند؟

خبر فراهم شدن زمینه کشت زعفران در قطر توسط مقامات ایرانی آن هم در شرایطی که قطر از جمله خریداران زعفران ایران است حواشی بسیاری در پی داشت. بسیاری از فعالان این بخش معتقدند بودند این اقدام بسیار غیرمعقول بوده و در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد که برای یک محصول انحصاری خود به اصطلاح رقیب‌تراشی کنند.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران ایران در این خصوص گفت: یک متقاضی از قطر آمده و درخواست داده که شرایطی فراهم شود تا بتوانند در این کشور به صورت گلخانه‌ای کشت زعفران انجام دهد و دوستان ایرانی هم به تصور اینکه می‌خواهند خدمتی انجام دهند پذیرفته‌اند! اما به نظر بنده این اقدام یک خیانت است چون قطر یکی از خریداران زعفران ما است و با این کار این مشتری را از دست می‌دهیم.

حسینی افزود: جالب اینجاست که سفیر ایران در قطر نیز در مراسم مربوطه ابراز خوشحال می‌کند در حالی که زعفران‌کاران ایران در بدترین شرایط زعفران تولید می‌کند و این دوستان با چنین اقداماتی بازارهای هدف صادراتی را کاهش می‌دهند!

ضعف وزارت جهاد کشاورزی در پیگیری تخلفات بازار زعفران

وی با بیان اینکه فراهم ساختن شرایط کشت زعفران توسط ایران در دیگر کشورها با هیچ منطقی جور در نمی‌آید، افزود: اگرچه بنده معتقدم کشت گلخانه‌ای زعفران پاسخگو نیست چون روش اشتباهی است با این وجود اخیرا آدرس غلط به متقاضیان داخلی نیز داده می‌شود.

حسینی گفت: به عبارت دیگر ترویج کشت گلخانه‌ای زعفران در کشور نوعی فریب است چون روش کشت آن آن‌گونه که وانمود می‌کنند ساده و بی‌دردسر نیست؛ یعنی ابتدا پیاز زعفران را در گلخانه می‌کارند بعد از گلدهی به زمین منتقل می‌کنند و بعد از ۹ ماه آبیاری و رسیدگی دوباره باید از زمین خارج شود و وارد محیط گلخانه شود! اما نه تنها این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند بلکه وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیر آن نیست و هیچ اطلاع رسانی در این خصوص نمی‌کند.

این عضو شورای ملی زعفران ایران اظهارکرد: بی‌توجهی وزات جهاد کشاورزی نسبت به کشت گلخانه‌ای زعفران دقیقا مانند بی‌توجهی است که این وزارتخانه نسبت به عرضه گیاهان دیگری به نام زعفران به مردم است چرا که شاهد هستیم که برخی افراد، گیاهان دیگر و یا خامه زعفران را با رنگ‌های صنعتی رنگ می‌کنند و با قیمتی ارزان‌تر به نام زعفران به‌دست مردم می‌دهند.

حسینی ادامه داد: به نظر بنده کسانی هم که کشت گلخانه‌ای زعفران را ترویج می‌کنند مانند همین افراد تخلف می‌کنند چون سیکل تولید زعفران به این راحتی که این آقایان وانمود می‌کنند، نیست.

وی گفت: در حقیقت در بحث تولید زعفران یک قانون کلی داریم به طوری که حتی ارتفاع از سطح دریا، طول روز، طول شب، دمای هوا در تابستان، میزان برودت و غیره همگی از فاکتورهایی است که در کیفیت زعفران موثر است.

حسینی ادامه داد: به دلیل وجود چنین فاکتورهایی است که کیفیت زعفرانی که در مناطق کوهستانی خراسان جنوبی با ارتفاعی بالای ۱۴۰۰ متر از سطح دریا تولید می‌شود با زعفرانی که در منطقه‌ای با ارتفاع زیر هزار متر از سطح دریا تولید می‌شود و در مناطق دشت خراسان است بسیار متفاوت است و ترکیبات‌اش فرق دارد. البته این شرایط مختص زعفران نیست و بیشتر گیاهان دارویی معمولا متاثر از شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه است.

کشور توان مدیریت تجارت زعفران را ندارد

این مقام مسئول اظهارکرد: چهار کشور «ایران، یونان، هندوستان و اسپانیا» مناطق تاریخی کشت زعفران در دنیا هستند و بعد از آن در کشورهای دیگر مثل مراکش، آذربایجان، ایتالیا، چین، افغانستان نیز زعفران کشت شده است به طوری که الان حدود ۳۰ کشور در دنیا کشت زعفران را دنبال می‌کنند.

حسینی تصریح کرد: در حالی که ما الان بیشترین تولید زعفران را داریم اما هیچ کاری برای این محصول انجام نمی‌دهیم. در واقع فقط غصه می‌خوریم که در حالی که ۹۰ درصد از زعفران کل دنیا را تولید می‌کنیم هنوز به درستی نمی‌توانیم تولید و تجارت این محصول را در دنیا مدیریت کنیم.

وی گفت: متاسفانه ما جرات حرف زدن هم نداریم چرا که وقتی چینی‌ها وارد مزارع ما می‌شوند و به راحتی در بین مزارع زعفران ما می‌چرخند و از زعفران‌کاران ما می‌خواهند که نوعی زعفران خاص مخصوص آنها تولیدکنند، این اقدام ساختار طبیعی زعفران ایران را به هم می‌زند. اما در این موضع ضعف داریم و حتی به چنین اقدامی اعتراض هم نمی‌کنیم!

 

منبع: بازار
  • arezou ارسالی در

    ممنون بابت پست جالب شما. برای دانستن قیم ت روز زعفران به ما سر بزنید.
    noorh an.net

ارسال نظر