|
کدخبر: 295916

نحوه انتخاب و خرید دوچرخه مناسب برای سالمندان

انتخاب صحیح دوچرخه در سایز مناسب خود تأثیر بسزایی در سلامتی بدن دارد. این انتخاب مخصوصاً در سنین بالا اهمیت بسیار زیادی می‌یابد؛ چرا که باتوجه‌به شرایط افراد در این بازه سنی خرید دوچرخه نامناسب می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بر اساس برآوردها و تحقیقات انجام شده دوچرخه‌سواری در سال‌های اخیر به یکی از پرطرفدارترین تفریحات بین سالمندان تبدیل شده است.

باتوجه‌به محبوبیت بیش‌ازپیش دوچرخه‌سواری در بین سالمندان بهتر است تا بدانیم که کدام یک از انواع دوچرخه با چه ویژگی‌هایی می‌توانند برای این افراد کاربردی باشند و تفریح و سرگرمی بی‌دردسر را در اختیارشان قرار دهند.

دوچرخه

مزایای خرید دوچرخه برای سالمندان

به‌طورکلی سالمندان باید توجه بسیار زیادی به تناسب‌اندام و فعالیت‌های فیزیکی خود داشته باشند. فعالیت بدنی در سن بالا باعث می‌شود تا از بسیاری از بیماری‌های مزمن همچون دیابت، چاقی و فشارخون بالا که با سن در ارتباط هستند، جلوگیری کنیم. درصورتی‌که افراد در سنین بالا به طور مداوم ورزش کنند و حداقل در هفته 150 دقیقه دوچرخه‌سواری داشته باشند، خلق‌وخوی بهتری داشته، سلامت قلب آنها تضمین شده، استخوان کمتری را ازدست‌داده و درد آرتروز و مفاصل در آنها کاهش بسزایی می‌یابد.

 فیزیوتراپیست اصلی مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو، کتی ویمن، اشاره می‌کند که دوچرخه‌سواری یکی از بهترین ورزش‌ها برای سالمندان است؛ چرا که یک فعالیت سرگرم‌کننده و اجتماعی عالی بوده و در کنار سلامتی برای ذهن نیز بسیار مفید است. بر اساس تحقیقات انجام شده افراد مسنی که دوچرخه‌سواری می‌کنند، تعادل بیشتری دارند، عملکرد آنها به بهبودیافته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها کم شده و میزان چربی دور کمر آنها نیز کاهش می‌یابد که عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها است.

با وجود تمامی این عوامل خرید دوچرخه برای سالمندان تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که بهترین دوچرخه برای این کار انتخاب شود و حتماً زیر نظر پزشک و پس از تأیید او انجام بگیرد.

انواع دوچرخه برای سالمندان

اگر در حال بررسی قیمت دوچرخه‌های مختلف هستید، کمی دست نگهدارید. انتخاب دوچرخه برای سالمندان باتوجه‌به میزان تحرک، تناسب‌اندام و مهارت‌های آن‌ها متفاوت است. ازجمله مناسب‌ترین دوچرخه‌ها برای سالمندان را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

 دوچرخه‌های برقی (دوچرخه‌های الکترونیکی)

اضافه‌شدن یک موتور الکتریکی به دوچرخه‌های پدالی قدیمی باعث شده تا در حال حاضر دوچرخه‌های برقی طرفداران بسیار زیادی داشته باشند و از لحاظ کاربری استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر باشد. اگر به دنبال خرید دوچرخه ۲۶ برای خود هستید، می‌توانید این دوچرخه را از نوع برقی تهیه کنید. تصور کنید که به همراه تور در حال حرکت بر روی یک تپه هستید، در این زمان بدون اینکه لازم باشد تا به پاهای خود فشار آورده و انرژی زیادی را صرف کنید، می‌توانید به راحتی با استفاده از این مدل دوچرخه به مقصد خود صعود کنید.

بر اساس تحقیقاتی که در مجله کالج پزشکی ورزشی آمریکا منتشر شده است با دوچرخه‌های برقی نمی‌توان به‌اندازه دوچرخه‌های معمولی تحرک داشت، اما همچنان این محصول می‌تواند برای یک فعالیت فیزیکی سبک و مناسب کاربردی باشد. اگر قیمت دوچرخه برقی و وزن بالای آن، برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید از این محصول به‌عنوان یک انتخاب عالی برای افراد مسن استفاده کنید.

درصورتی‌که تصمیم به استفاده از این دوچرخه گرفته‌اید، بهتر است ابتدا پیش از رفتن به جاده دستورالعمل‌های به‌کارگیری این دوچرخه‌ها را مطالعه کنید تا در زمان حرکت با این نوع دوچرخه که ۲۰ تا ۲۸ مایل در ساعت سرعت دارد، به مشکل نخورید و بتوانید به راحتی آن را کنترل نمایید. دوچرخه‌های برقی مخصوصاً برای افرادی که قدرت محدودی دارند و از انواع آرتروز کمردرد و زانودرد رنج می‌برند، بهترین گزینه به شمار می‌روند.

دوچرخه۱

دوچرخه‌های کروزر

دوچرخه‌های کروزر یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوچرخه‌سواری سالمندان هستند. این دوچرخه‌ها با برخورداری از زین‌های پهن، دسته‌های بلند و لاستیک‌های عریض برای افراد مسنی که به دنبال سواری پایدار و درعین‌حال راحت هستند، گزینه‌ای عالی به شمار می‌روند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع دوچرخه‌ها به علت عدم برخورداری از دنده و وزن سنگینشان برای استفاده در داخل شهر و انجام امور روزمره کاربردی هستند. از این نظر مطمئن شوید که قبل از خرید دوچرخه می‌توانید آن را بلند کرده و جابه‌جا کنید.

یکی از ویژگی‌های اصلی دوچرخه‌های کروزر فاصله طولانی بین دو محور آن‌ها است که باعث می‌شود تا بتوان از آنها به راحتی در پیچ‌ها و مسیرهای باریک نیز استفاده کرد. با این دوچرخه شما می‌توانید مسیرهای مسطح و شهری را به‌سادگی طی کنید؛ اما توجه کنید که رفت‌وآمد در سربالایی‌ها با آن‌ها سخت‌تر خواهد بود.

سه‌چرخه‌های بزرگسالان

یکی از بهترین لوازم ورزش و تفریحی برای سالمندان سه‌چرخه‌ها هستند. این محصولات باوجوداینکه اساساً دو چرخ ندارند، اما جزو دوچرخه‌ها به شمار می‌روند و مکانیسمی شبیه به آنها دارند. این مدل دوچرخه‌ها مخصوصاً برای افرادی که به دنبال راحتی و ثبات هستند و تنها می‌خواهند تا در مسیرهای شهری حرکت کنند، بهترین گزینه به شمار می‌روند. مخصوصاً اگر سالمندان تابه‌حال دوچرخه‌سواری نکرده باشند، می‌توانند به راحتی با استفاده از این وسیله که به مهارت زیادی نیز نیاز ندارد، سواری دلچسبی داشته باشند.

یکی از بهترین گزینه‌های خرید دوچرخه برای افراد مسنی که با دردهای روماتیسم، آرتروز و عدم تعادل مواجه هستند، سه‌چرخه‌ها به شمار می‌روند. برخی از این محصولات دارای دنده نیز می‌باشند که کاربران می‌توانند بدون نگرانی و صرف انرژی زیاد مسیرهای سراشیبی و سربالایی را به راحتی با آن‌ها طی کنند. با وجود این موارد حمل‌ونقل این دوچرخه‌ها دشوارتر است و فضای بیشتری را نیز نسبت به دوچرخه‌های معمولی اشغال می‌کنند.

دوچرخه‌های نیمه خوابیده

یکی از بهترین انواع دوچرخه برای سالمندان دوچرخه‌های نیمه خوابیده است؛ به‌طوری‌که پدال‌های دوچرخه به جای پایین در جلوی کاربر قرار دارند. فردی را تصور کنید که از قد ۱۷۵ سانتی‌متری برخوردار است؛ این فرد در حالت عادی درصورتی‌که مشکلی داشته باشد می‌تواند به راحتی از دوچرخه سایز ۲۶ مدل‌های هیبریدی یا کوهستانی استفاده کند. اما همین فرد درصورتی‌که در کمر احساس ناراحتی کند و یا زانوهای ضعیفی داشته باشد، استفاده از چنین دوچرخه‌هایی می‌تواند مشکلات او را چندین برابر کند. در این زمان دوچرخه‌های نیمه خوابیده انتخابی عالی برای این شخص به شمار می‌روند.

فراموش نکنید دوچرخه‌ای که به شکل حرفه‌ای با بدن شما تناسب پیدا کرده باشد، می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که برای انجام دامنه حرکات ران و زانو، می‌توانید در یک موقعیت مناسب قرار بگیرید و سلامتی خود را به‌سادگی از دست ندهید.

بیشتر بخوانید : تاثیر انتخاب و خرید دوچرخه استاندارد (بر اساس سایز) بر سلامتی بدن + تصاویر اختصاصی

تأثیر انتخاب دوچرخه سایز مناسب بر سلامتی بدن

متأسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد سایز دوچرخه را متناسب با سن و قد کاربر تعیین می‌کنند؛ درحالی‌که خرید دوچرخه سایز مناسب بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. درصورتی‌که دوچرخه سایز مناسب خود را خریداری کرده باشید، می‌توانید به راحتی پدال زده کارایی خود را در حین حرکت افزایش داده، کمتر با خستگی مواجه شده و از آسیب‌ها و صدمات طولانی‌مدت در طی زمان مصون بمانید.

برای انتخاب دوچرخه سایز مناسب می‌توانید از تکنیک‌های متعددی کمک بگیرید، اما توجه داشته باشید که این تکنیک‌ها زمانی کاربرد دارند که شما متناسب با شرایط خود اقدام کرده باشید و عامل ایمنی را نیز در نظر بگیرید.

به طور مثال یک فرد سالمندی را با قد 180 در نظر بگیرید که با درد در قسمت فوقانی بدن همچون گردن خود مواجه است. چنین فردی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند از دوچرخه‌های کورسی استفاده کند؛ چراکه طراحی خاص این دوچرخه‌ها فشار زیادی را به بدن او وارد می‌سازند. بهترین انتخاب برای این افراد دوچرخه‌های سبک هیبریدی هستند که دسته‌های بلندتری دارند و باعث می‌شوند تا فرد بتواند صاف و کشیده نشسته و درد زیادی را نیز احساس نکند.

دوچرخه۲

هنگام خرید دوچرخه برای سالمندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

در وهله اول باید بدانید که چه محدودیت‌های فیزیکی دارید و از دوچرخه با چه هدفی می‌خواهید استفاده کنید. درصورتی‌که می‌خواهید تنها در شهر و مسیرهای مسطح حرکت کنید، دوچرخه‌های سه‌چرخه و کروزر برایتان مناسب هستند، اما اگر به دوچرخه‌سواری در زمین‌های ناهموار و کوهستانی و سرعت بالا علاقه دارید، می‌توانید از دوچرخه‌های برقی کمک بگیرید.

مهم نیست که کدام دوچرخه را انتخاب می‌کنید، اول‌ازهمه مطمئن شوید که می‌توانید آن را بلند کرده و جابه‌جا کنید. همچنین در نظر داشته باشید که هرچه دوچرخه سنگین‌تر باشد، سواری با آن نیز سخت‌تر خواهد بود.

درصورتی‌که فرد با مشکلات لگن یا پا مواجه است، می‌توانید از دوچرخه‌هایی استفاده کنید که بدون میله بالایی طراحی شده‌اند تا به ترتیب انعطاف‌پذیری لازم را برای سوارشدن و پیداشدن از دوچرخه داشته باشند.

برخورداری از آینه‌های بغل از دیگر ویژگی‌هایی است که مخصوصاً به سالمندانی که با مشکلات انعطاف‌پذیری گردن مواجه هستند کمک می‌کند تا بدون نیاز به چرخاندن سر خود اشراف کاملی به محیط داشته باشند.

فراموش نکنید که لازم است تا افراد مسن در زمان استفاده از دوچرخه از کلاه ایمنی مناسب و لباس راحت و روشن استفاده کنند. همچنین برخورداری از یک برگه شناسنامه و شماره‌تلفن، پول نقد و حتی کارت بیمه می‌تواند در موقعیت‌های احتمالی به آنها کمک کند.

منبع :

https://shayanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%86%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%86-24/158455-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86

دوچرخه مناسب سالمندان را متناسب با سایز آن‌ها از کجا خریداری کنیم؟

اگر تصمیم به خرید دوچرخه برای سالمندان گرفته‌اید؛ اما دررابطه‌با سایز آن همچنان دوبه‌شک هستید، می‌توانید سری به فروشگاه اینترنتی دوچرخه آریا چرخ بزنید. این فروشگاه یکی از فروشگاه‌های آنلاین فعال در حوزه فروش دوچرخه‌های کودکانه، بزرگسال، کورسی، کوهستانی، شهری و... است. به‌طوری‌که می‌توانید با مطالعه مشخصه هر محصول به اطلاعات جامعی از آن دست‌یافته و سایز دوچرخه مناسب خود را به راحتی تشخیص دهید.

 پشتیبانان این فروشگاه به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات و نظرات شما هستند. ازاین‌جهت امکان مشاوره تخصصی رایگان تلفنی را برایتان فراهم کرده‌اند تا بتوانید با خیال راحت یک دوچرخه خوب و استاندارد متناسب با سایز خود تهیه کنید و با عوارض جدی ناشی از خرید دوچرخه نامناسب مواجه نشوید.

نویسنده: رپورتاژ
  • یونس ارسالی در

    ورزش در سنین بالا خیلی کمک کننده هست چون از بی تحرکی و مبتلا شدن به خیلی از بیما ری ها جلوگیری می‌کنه.دوچرخه سواری می‌تون ه گزینه خوبی باشه برای بازنشستگان و سالم ندان.

ارسال نظر