|
کدخبر: 252307

اهمیت استراتژی کسب و کار از نظر ناصر حقیقی همراه با بررسی ابعاد و معیارهای انتخاب استراتژی کسب و کار

امروزه با توجه به وجود کسب و کارهای مختلف و رقابتی که بین آن ها برای رسیدن به یک جایگاه ویژه وجود دارد لازم است، برای موفقیت در کسب و کار خود تکنیک های رسیدن به اهداف را بیاموزید. استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند تا فعالیت های تان را در جهت رسیدن به اهداف بیزینس خود طوری سازماندهی کنید که به سرعت به موفقیت دست یابید.

بررسی مداوم استراتژی کسب و کار از اقدامات مهم در موفقیت در کسب و کاراستراتژی کسب و کار به چه معناست؟

در ابتدای بحث لازم است با تعریف استراتژی کسب و کار از زبان ناصر حقیقی، مشاور کسب و کار آشنا شویم و بدانید دقیقا استراتژی کسب و کار چیست؟ در واقع روش و تکنیکی ابتکاری است که برای نشان دادن دارایی های منحصر به فرد، رشد و برتری و همچنین کمک کردن به عملکرد قسمت های مختلف شرکت به کار برده می شود. در واقع مجموعه ای از تکنیک هایی است که یک مجموعه یا شرکت در مسیر رسیدن به اهداف خود باید به کار گیرد تا به نقطه موفقیت برسد و به کسب و کار موفق تبدیل شود.

 

انواع استراتژی کسب و کار به زبان مشتری

انواع استراتژی کسب و کار را می توان در سه قسمت تقسیم کرد. هر یک از این سه نوع به نوبه خود باعث برنامه ریزی کسب و کار در جهت رسیدن به اهداف می‌شوند و آشنایی با آنها لازم است. انواع استراتژی کسب و کار به صورت زیر هستند:

استراتژی سطح سازمان یا شرکت (Corporate level strategy):

استراتژی سطح سازمان یا شرکت در سطح بالای کمپانی یا کسب و کار اجرا و اعمال می‌شوند. به این صورت که مدیران و صاحبان کار به تجزیه و تحلیل دقیق تکنیک هایی که برای رشد و تقویت شرکت نیاز است، می‌پردازند. همینطور بازارهای دیگری که امکان ورود و پیشرفت در آنها وجود دارد پیدا می کنند.

استراتژی سطح واحدهای کسب و کار (Business level strategy):

دومین نوع استراتژی کسب و کار استراتژی سطح واحدهای کسب و کار است که تمرکز و تلاش خود را بر روشهای اجرای اهداف و چشم انداز شرکت در تکنیک های آن قرار می دهد.

استراتژی سطح عملکرد یا وظیفه‌ای (Functional level strategy):

تمامی افراد و کارمندهایی که در یک کمپانی کار می کنند، لازم است نقش و وظیفه خود را به درستی شناخته و آن را انجام دهند تا شرکت در مسیر دستیابی به اهداف قرار بگیرد. این سطح از استراتژی وظیفه و نقش هر فرد در مجموعه را مشخص می کند و دستورالعمل‌ های انجام این نقش را بیان می کند. زیرا هر مجموعه بزرگ برای رسیدن به نقطه موردنظر و موفقیت، نیازمند تلاش درست و اصولی هر یک از اجزای کوچک خود است. در کوچینگ یک کسب، این مورد از مهم ترین  موارد محسوب میشود.

پیوستگی بخش های مختلف یک استراتژی کسب و کاراهمیت استراتژی در رشد یک کسب و کار 

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اهمیت استراتژی کسب و کار در چیست و آیا فقدان این تکنیک ها باعث شکست در کسب و کار می شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال به موارد زیر توجه کنید.

* داشتن برنامه:

برای رسیدن به هر هدفی داشتن برنامه ریزی درست ضروری می باشد. استراتژی کسب و کار به بیزینس شما برنامه می دهد و اصول رسیدن به هدف اصلی را مشخص می کند. می توان گفت بدون برنامه ریزی تقریباً رسیدن به هدف در هر مجموعه ای غیر ممکن است. بنابراین برنامه ریزی یکی از موارد اهمیت استراتژی کسب و کار است.

* نقاط ضعف و قدرت:

شما برای موفقیت در کسب و کار خود نیاز دارید نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید و تلاش کنید تا بر نقاط قوت خود تمرکز کنید و آن ها را قوی تر کنید و همینطور نقاط ضعف را از بین ببرید. استراتژی کسب و کار در این زمینه به شما کمک بزرگی می کند.

* بهره وری:

اگر منابع موجود برای کسب و کار شما به شکل اثربخش تری به کار گرفته شوند، باعث نتیجه بخشی بهتر خواهند شد. استراتژی کسب و کار به شما این امکان را می دهد و در واقع باعث افزایش بهره وری از منابع موجود می شود.

* کنترل و مانیتورینگ:

در هر کسب و کاری لازم است بر اجزا و مسیر رسیدن به هدف تسلط کامل داشته باشید. به این صورت هرگونه اختلال به سرعت شناسایی می شود و می توانید راحت تر آن را برطرف کنید. استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند که این کنترل و مانیتورینگ را به بهترین شیوه انجام دهید.

* مزیت های رقابتی:

داشتن استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند تا تکنیک های خاص خود را داشته باشید، که باعث موفقیت هر چه بیشتر شما در رسیدن به اهداف تان می شود و این مورد می تواند یک مزیت رقابتی برای شما محسوب شود.

پیوستگی اجزای یک استراتژی کسب و کار

اجزای استراتژی کسب و کار:

  • دید کامل و اهداف تجاری
  •  ارزش های اصلی سازمان
  • تحلیل سوات (SWOT)
  • تاکتیک ها
  • برنامه تخصیص منابع
  •  اندازه گیری

 

معیارهای انتخاب استراتژی کسب و کار

برای اجرای استراتژی کسب و کار در مرحله شروع لازم است معیارهای انتخاب آن را بدانیم. یکی از این معیارها توجه به بازده سرمایه‌گذاری است. آیا این استراتژی سود کافی را دارد و جذابیت لازم برای جذب مشتری را می تواند داشته باشد.

معیار دیگر توجه به این نکته است که آیا مزیت رقابتی می‌تواند پایداری لازم را در طول زمان داشته باشد. اگر استراتژی اعمال شده بتواند در کنار واکنش های رقابتی دوام بیاورد می تواند در طول زمان بازده لازم را داشته باشد و با شکست مواجه نشود. مورد دیگر وضعیت استراتژی در آینده می باشد، این که بتواند در فراز و نشیب های بازار تجارت و تهدیدهایی که وجود دارد همچنان موفق بماند و توانایی منطبق شدن با شرایط متغیر را داشته باشد. آخرین مورد معیارهای انتخاب استراتژی کسب و کار توجیه پذیری آن است. به این صورت که باید توجیه پذیری مالی و انسانی برای شرکت داشته باشد و با تمام خصوصیات سازمانی کمپانی سازگار و هماهنگ باشد.

ابعاد استراتژی کسب و کار

ابعاد استراتژی کسب و کار دارای چهار بخش اصلی می باشد. بعد اول استراتژی سرمایه‌گذاری محصول - بازار است که مشخص می کند بازار هدف شما به چه صورتی است و تکنیک های رقیبان شما چگونه می باشد. این بعد مجموعه بزرگ کمپانی شما را به اجزای کوچک تر تقسیم می کند و وظیفه و بودجه هر قسمت را مشخص می نماید.

 دومین بعد ارزش پیشنهادی مشتری است که لازم است در طول زمان پایدار باشد و نسبت به رقیبان موفق. ارزش پیشنهادی باید به گونه ای باشد که برای مشتری محصول یا خدمات شما معنا و جایگاه پیدا کند. دوبعد دیگر استراتژی کسب و کار دارایی‌ها و برنامه و استراتژی ها و برنامه‌ های کارکردی برای کارمندان شرکت است که هر دو به کسب موقعیت مناسب در بین رقبا در بازار و رسیدن به کسب و کار شما به اهداف اصلی کمک می کنند.

موفقیت در کسب و کارهای مختلف:

اگر می خواهید در بیزینس خود موفق شوید پیشنهاد ما به شما این است که به سایت naserhaghighi.com مراجعه کنید. کوچینگ، استراتژی کسب و کار کوچک، استراتژی کسب و کار اینترنتی، رشد کسب و کار و افزایش درآمد با مشاوره و تکنیک های ناصر حقیقی به راحتی محقق خواهد شد. ناصر حقیقی مشاور کسب و کار شما را در رسیدن به موفقیت و پیدا کردن جایگاهی بالا در بیزینس های مختلف کمک می کند. کافیست همین حالا وارد سایت شان شوید و در زمینه کوچینگ از ایشان مشاوره بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها