|
کدخبر: 236449

تفاوت‌ها، ویژگی‌ها و کاربرد‌های کاتالوگ و بروشور

هر برند برای رشد کردن نیازمند مشتری است که این مشتری با توجه به اطلاعاتی که دارد تصمیم به خرید می‌گیرد. در صورتی که اطلاعات صحیحی به مشتری راجع به یک برند و خدمات آن داده شود، این مشتری از آن برند خرید خواهد کرد. راه‌های زیادی برای معرفی خدمات یک برند به مخاطبان وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از کاتالوگ و بروشور است. این دو محصول شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما استراتژی‌های استفاده از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه نمی‌توان این دو محصول را یکی دانست و در یک موقعیت از هردوی آن‌ها استفاده کرد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها، ویژگی‌ها و کاربرد‌های کاتالوگ و بروشور پرداخته شده است.

کاتالوگ و بروشور چیست؟

کاتالوگ‌ها ابزار‌هایی هستند که برای تبلیغات استفاده می‌شوند و با استفاده از آن‌ها محصولات مختلف به مردم و مخاطبان معرفی می‌شود. در کاتالوگ‌ها محصولات مختلف یک برند معرفی می‌شوند و توضیحاتی راجع به آن‌ها نوشته می‌شود. در این صورت مخاطب اطلاعاتی راجع به برند و خدمات آن به دست می‌آورد که در نهایت می‌تواند منجر به خرید آن مخاطب از برند و محصول و تبدیل او به مشتری شود. در کاتالوگ‌ها اطلاعاتی برای تماس با شرکت و فروشگاه نیز قرار داده می‌شود و در واقع یک راهنمای کلی است تا افراد را به خرید محصولات برند ترغیت کند. کاتالوگ مناسب طراحی خوبی دارد که توجه مخاطبان را جلب می‌کند. در واقع طراحی کاتالوگ عامل مهمی است که در بالا بردن فروش محصولات نقش مهمی دارد.

بروشور نیز یک کتاب کوچک یا مجله است که در آن مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌ها و جزییات یک محصول بیان می‌شود. بروشور به گونه‌ای طراحی می‌شود که در کوتاه‌ترین زمان بیش‌ترین اطلاعات را به مخاطب منتقل کند. هر چه فروش بالاتر رود، به معنی بازدهی بیش‌تر بروشور است. بروشور اطلاعاتی راجع به مزایای محصول برند نسبت به برند‌های دیگر به افراد می‌دهد. طراحی در بروشور‌ها نیز یکی از مهم‌ترین موارد است و جذابیت بروشور تأثیر زیادی روی فروش محصولات می‌گذارد.

انواع کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ‌ها و بروشورها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در شرایط مختلف از انواع متفاوتی از این ابزار‌ها باید استفاده شود. اگر می‌خواهید تا اطلاعاتی را به مخاطبان ارائه کنید و محصولات و خدمات خود را برای مخاطبان توصیف نمایید، بهتر است از بروشور و کاتالوگی استفاده کنید که حاوی اطلاعات زیادی باشد. این نوع از کاتالوگ‌ها و بروشور‌ها دارای توضیحات و جزییات زیادی هستند و اطلاعاتی جزئی را به مخاطب ارائه می‌کنند. با این حال هدف استفاده از بروشور و کاتالوگ در این حالت متفاوت است و در کاتالوگ‌ها توصیفات بیش‌تری گنجانده می‌شود.

نوع دیگری از کاتالوگ‌ها و بروشور‌ها، تبلیغاتی هستند. کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی مشتری را به خرید ترغیب می‌کند. طراحی در این نوع اهمیت بسیار زیادتری دارد، زیرا طراحی باید به گونه‌ای باشد که در کوتاه‌ترین زمان مخاطب را جذب کند. در کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی مفیدترین اطلاعات راجع به برند و محصولات به مخاطب ارائه می‌شود.

نوع دیگر این ابزار‌ها، آموزشی هستند. در صورتی که بخواهید نحوه استفاده از محصولات خود را به مشتریان آموزش دهید، می‌توانید از این نوع از کاتالوگ‌ها و بروشور‌ها استفاده نمایید. بدیهی است که طراحی این نوع از این ابزار‌ها با انواع دیگر متفاوت است. همچنین در صورت استفاده از این نوع، باید برنامه‌ای برای چاپ کاتالوگ و بروشور نیز داشته باشید. این نوع معمولاً در کنار محصولات خریداری شده قرار می‌گیرند و به مشتریان تحویل داده می‌شوند.

همچنین کاتالوگ‌ها و بروشور‌ها می‌توانند از نظر چاپ هم با یکدیگر تفاوت داشته باشند. چاپ کاتالوگ و بروشور با توجه به کاربرد آن‌ها انجام می‌شود. بروشور‌ها معمولاً در کاغذ‌هایی باکیفیت چاپ می‌شوند و به شکلی تاشده در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. در حالی که می‌توان کاتالوگ‌ها را علاوه بر چاپ معمولی، روی سی‌دی نیز رایت کرد. همچنین می‌توان از کاتالوگ‌های دیجیتالی و بر بستر اینترنت استفاده کرد. این به دلیل کاربرد‌های متفاوت کاتالوگ‌ها و بروشورها نسبت به یکدیگر است.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

همانطور که اشاره شد، علی‌رغم شباهت زیاد این ابزار‌ها به یکدیگر، استراتژی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. طراحی کاتالوگ و بروشور نیز می‌تواند با هم متفاوت باشد و از عناصر مختلفی در طراحی هر یک استفاده شود. تفاوت کاتالوگ و بروشور را می‌توان کوچک‌تر بودن بروشور و لزوم جذاب‌تر بودن آن اشاره کرد. اطلاعات بیش‌تری در کاتالوگ در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد به همین دلیل می‌توان آن را یک کتابچه در نظر گرفت. محتوای کاتالوگ شامل تصویری از محصولات، نام آن‌ها و توضیحی در حد چند سطر از هر محصول است. در کاتالوگ‌ها اطلاعاتی ساده، کلی و مفید به مخاطبان داده می‌شود. البته در صورت لزوم می‌توان برخی از محصولات را به صورت جزئی‌تر نیز بررسی کرد.

محتوای بروشور‌ها کاملاً مختصر است و در طراحی بروشور سعی می‌شود تا جذاب‌ترین حالت آن انتخاب شود. هر چه جذابیت بروشور تولید شده بیش‌تر باشد، فروش نیز بالاتر خواهد رفت. بروشور به گونه‌ای است که مخاطب را با یک نگاه به خرید محصولات ترغیب سازد. به همین دلیل در بروشور‌ها لیستی از محصولات مختلف، تصاویر آن‌ها و در نهایت نحوه خرید محصولات قرار داده می‌شوند. با این حال ممکن است توضیحاتی نیز در بروشور قرار بگیرد.

قیمت کاتالوگ و بروشور

قیمت این ابزار‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت، تعرفه طراحی کاتالوگ و بروشور است. این تعرفه با توجه به تیم طراحی تعیین می‌شود و بدیهی است که هر چه کیفیت طراحی بالاتر باشد و طراحی جذاب‌تری انجام شود، تعرفه آن نیز بالاتر خواهد بود. از عوامل دیگر تأثیرگذار در قیمت می‌توان به جنس کاغذ و نوع جوهر اشاره کرد. معمولاً در طراحی این ابزار‌ها از کاغذ‌های معمولی استفاده نمی‌شود. کاغذ‌های روغنی معمولاً انتخاب مناسبی برای چاپ بروشور و کاتالوگ هستند. قیمت این ابزار‌ها نیز با توجه به میزان چاپ، زمان آن و کیفیت کاغذ تعیین می‌شود.

طراحی و چاپ سینا

در مجموعه طراحی و چاپ سینا، انواع مختلفی از کاتالوگ‌ها و بروشور‌ها نیز طراحی و چاپ می‌شود. این مجموعه بیش‌تر از ۱۲ سال تجربه کار در زمینه طراحی و چاپ دارد و یکی از بهترین مجموعه برای این کار است. تلاش کادر حرفه‌ای و متخصص این مجموعه، جلب حداکثر رضایت مشتری است. همچنین از بهترین کاغذ‌ها و جوهر‌ها در چاپ کاتالوگ و بروشور استفاده می‌کنند و علاوه بر آن در زمینه فروش کاغذ و مقوا نیز فعالیت دارند. به طور کلی این مجموعه می‌تواند بهترین انتخاب برای طراحی و چاپ انواع بروشور و کاتالوگ باشد. برای اطلاع از خدمات کامل مجموعه طراحی و چاپ سینا می‌توانید به سایتشان مراجعه نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها