|
کدخبر: 191587

شیائومی مچ سامسونگ را می خواباند؟

شیائومی در بازار از سامسونگ تا حد زیادی پیشی گرفته است. به گمان برخی از تحلیلگران این سبقت پایدار خواهد بود!

کسب و کار شیائومی مچ سامسونگ را می خواباند؟

شیائومی در سال ۲۰۲۰ با عبور از هواوی موفق شد رتبه‌ی سوم بازار موبایل را آن خود کند و در سه‌ ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ هم با کنار گذاشتن اپل توانسته رتبه‌ی دوم بازار موبایل را از آن خود کند. در این مدت سهم بازار شیائومی ۱۷ درصد و سهم بازار اپل ۱۵ درصد بوده و این یک دستاورد بزرگ برای این شرکت چینی محسوب می‌شود.

بدون شک روند موفقیت‌های شیائومی در این نقطه به پایان نرسیده و بر اساس یک گزارش جدید، در ماه ژوئن توانسته با داشتن سهم بازار ۱۷٫۱ درصدی شرکت سامسونگ را با سهم بازار ۱۵٫۷ درصدی پشت سر بگذارد. بنابراین با توجه به موفقیت‌های اخیر شیائومی یک سؤال مهم مطرح می‌شود؛ آیا شیائومی می‌تواند این روند را حفظ کند و برای بیش از یک ماه سامسونگ را زیر سایه‌ی خود نگه دارد؟

شاید بزرگ‌ترین دلیل موفقیت‌های اخیر شیائومی، تحریم‌ های آمریکا علیه هواوی باشد. هواوی روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر شدن بود اما حالا به دلیل تحریم‌های آمریکا تا حد زیادی از بازار جهانی حذف شده است. این تحریم‌ها کار شیائومی را برای رشد بیشتر آسان‌تر کردند و در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ موفق به پشت سر گذاشتن هواوی شد. در این میان، هواوی طبق جدیدترین گزارش‌های منتشر شده دیگر بین ۵ شرکت بزرگ جهان و بازار چین قرار ندارد.

شیائومی از این فرصت برای رشد در بیش از ۱۰۰ بازار جهانی استفاده کرد که هواوی در برخی از این بازارها مانند اروپا و جنوب شرق آسیا حضور قابل توجهی داشت. در حقیقت، تحلیل گران اعلام کرده‌ اند که شیائومی در اروپا با رشد ۵۰ درصدی روبه‌رو شده و طی ماه‌های اخیر در آفریقا و آمریکای جنوبی هم به ترتیب ۱۵۰ و ۳۰۰ درصد رشد کرده است.

خروج هواوی فرصت ایدئالی را برای شیائومی به‌خصوص در زمینه‌ی همکاری با اپراتورهای مخابراتی در دوران ۵G فراهم کرد. اگرچه شیائومی برای گوشی ۵G می میکس ۳ در سال ۲۰۱۹ همکاری با اپراتورهای مخابراتی را آغاز کرده بود، اما طی ماه‌های اخیر این همکاری‌ها بیشتر شده‌اند. در سپتامبر ۲۰۲۰ این شرکت فقط با حدود ۵۰ اپراتور در ارتباط بود ولی شیائومی حالا با حدود ۱۵۰ اپراتور در سرتاسر جهان قرارداد همکاری امضا کرده است.

البته شیائومی تنها شرکتی نیست که از مشکلات هواوی بهره می‌برد و در این میان باید به برندهایی مانند اوپو، ریلمی و ویوو هم اشاره کنیم که رشد قابل‌توجهی کرده‌اند و می‌خواهند به این رشد ادامه دهند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که شیائومی توانسته در این زمینه بیشترین بهره را از سقوط هواوی ببرد. در همین زمینه اگر به لیست‌های پرطرفدارترین گوشی‌ها در بازار جهانی نگاهی بیندازید، می‌توانید نام تعدادی از گوشی‌های ردمی را مشاهده کنید.

شیائومی.jpg۱۱

سامسونگ تقریبا یک دهه است که در صدر بازار قرار دارد و به همین خاطر فرستادن این شرکت به مقام دوم به هیچ عنوان کار آسانی نیست. هواوی اگرچه برای یک دوره‌ی ۳ ماه موفق به انجام چنین کاری شد، اما ترکیب بحران کرونا و تحریم‌های تجاری به معنای این بود که هواوی نمی‌تواند این مقام را حفظ کند.

به غیر از گزارش ماه ژوئن که از غلبه‌ی شیائومی بر سامسونگ خبر می‌دهد، باید خاطرنشان کنیم در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ سهم بازار این دو شرکت فقط ۱ درصد اختلاف داشته است. شیائومی برای دستیابی به این موفقیت توانسته از رشد ۸۳ درصدی بهره ببرد ولی رشد سامسونگ فقط ۸ درصد بوده است.

به عبارت دیگر، اگر شیائومی بتواند برای مدتی به رشد انفجاری خود ادامه دهد، برای مدت بیشتری می‌تواند در صدر بازار باقی بماند. در این میان، بحران کرونا در ویتنام می‌تواند برای سامسونگ گران تمام شود. شرکت کانالیس گزارش داده که به دنبال موج جدیدی از بحران کرونا در ویتنام، میزان تولید گوشی‌های سامسونگ کاهش پیدا کرده و منجر به کمبود گوشی در بازارهای مختلف شده است. بنابراین شیائومی به‌خصوص برای پر کردن جای خالی گوشی‌های سری گلکسی A می‌تواند از این فرصت استفاده کند. البته گفته می‌شود سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ به احتمال زیاد به طور کامل بر این مشکل غلبه می‌کند.

همچنین این شرکت چند روز دیگر از جدیدترین گوشی‌های تاشوی خود رونمایی می‌کند که انتظار می‌رود نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳ برابر درآمد بیشتری را برای سامسونگ به ارمغان بیاورند. اما این موضوع چه تأثیری بر سهم بازار تمام گوشی‌های سامسونگ خواهد داشت؟ بر اساس تخمین‌های صورت گرفته، سامسونگ در سال ۲۰۲۱ می‌تواند حدود ۹ میلیون گوشی تاشو راهی بازار کند که در برابر کل بازار موبایل عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

شیائومی به غیر از نگرانی برای سامسونگ، باید فاصله‌ی خود را از اپل هم حفظ کند. در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۰، اپل به لطف فروش بالای آیفون‌های جدید و کاهش فروش گوشی‌های سامسونگ بعد از ۴ سال توانست به رتبه‌ی اول برسد. روی هم رفته زمانی که اپل از آیفون‌های جدید رونمایی می‌کند، این گوشی‌ها معمولا تا چند ماه فروش بسیار بالایی دارند.

زمانی که شیائومی بتواند خیال خود را از اپل راحت کند، با تمرکز بیشتری به غلبه بر سامسونگ توجه نشان می‌دهد. اما شیائومی برای شکست سامسونگ در بلندمدت، باید مراقب دیگر شرکت‌های بزرگ بازار موبایل هم باشد.

به‌عنوان مثال شیائومی توانست رتبه‌ی سوم بازار آمریکای جنوبی را از آن خود کند ولی در این بازار موتورولا با داشتن سهم بازار ۲۱ درصدی شرکت بسیار مهمی محسوب می‌شود. با توجه به گزارش‌های منتشر شده، شیائومی با تمرکز بر بازارهای مکزیک و کلمبیا به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کرده و رویکرد این شرکت نشان می‌دهد که در مسیر درستی قرار دارد.

آمریکای جنوبی تنها منطقه‌ای نیست که به غیر از سامسونگ شرکت‌های مهم دیگری حضور گسترده‌ای دارند و باید به آفریقا هم اشاره کنیم. اما در این بازار هم موتورولا طرفداران زیادی دارد و باید به برندهای ناشناخته ولی محبوب چینی مانند Infinix، Itel و Tecno هم اشاره کنیم.

در حقیقت، گزارش شرکت کانترپوینت نشان می‌دهد که برند Tecno در سال ۲۰۲۰ با داشتن سهم بازار ۱۸ درصدی رتبه‌ی اول این بازار را در اختیار داشته است. اما شیائومی با وجود تلاش‌های گسترده توانسته سهم خود را از ۲ درصد به ۴ درصد برساند. این یعنی در این بازار مهم جای رشد زیادی وجود دارد. با توجه به اینکه شیائومی به تازگی اولین دفتر رسمی خود را در آفریقا افتتاح کرده، به نظر می‌رسد مدیران این شرکت بالاخره می‌خواهند توجه بیشتری به این بازار مهم نشان بدهند.

در این میان باید به بازار آمریکای شمالی بپردازیم که سامسونگ بخش قابل‌توجهی از آن را در اختیار دارد. هواوی بدون حضور در این بازار توانست رشد شگفت‌انگیز خود را امکان‌پذیر کند ولی شیائومی اگر به طور گسترده راهی این بازار شود، خیلی راحت‌تر می‌تواند برای بلندمدت صدر بازار موبایل را تصاحب کند.

شرکت‌های چینی برای حضور در این بازار با موانع زیادی مواجه می‌شوند و مثلا هواوی که از طریق اپراتور مخابراتی AT&T می‌خواست وارد این بازار شود، به دلیل فشار دولت آمریکا به این هدف نرسید. شیائومی هم سال ۲۰۱۸ از قصد خود برای ورود به این بازار مهم خبر داد ولی هنوز در این زمینه هیچ چیزی نهایی نشده و معلوم نیست که چه زمانی به این بازار مهم دست پیدا می‌کند.

آیا شیائومی در نهایت مانند هواوی قربانی تحریم‌های گسترده‌ی دولت آمریکا می‌شود؟ همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در اواخر دولت ترامپ نام شیائومی به اتهام همکاری با ارتش چین در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت. بعد از این تصمیم، شیائومی از دولت آمریکا شکایت کرد و در نهایت وزارت دفاع آمریکا با خروج شیائومی از این لیست موافقت کرد که یک پیروزی بسیار مهم برای شیائومی محسوب می‌شود.

یکی از نشانه‌های دلگرم‌کننده برای شیائومی، بحث رشد وان‌پلاس در بازار آمریکا است. وان‌پلاس از سال ۲۰۱۸ به لطف همکاری با اپراتور T-Mobile در این بازار حضور دارد و در ادامه قرارداد همکاری با اپراتورهای Sprint و Verizon امضا کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وان‌پلاس تنها برند موجود در بازار آمریکا بود که در سال ۲۰۲۰ رشد کرد و در نیمه‌ی اول ۲۰۲۱ هم در این بازار با بیشترین سرعت رشد روبه‌رو شده است.

سال گذشته در یک مطلب به احتمال پر شدن جای خالی هواوی توسط شیائومی پرداختیم و اشاره کردیم که این شرکت باید توجه زیادی به گوشی‌های پرچم‌دار خود نشان بدهد. حالا پرچم‌دار جذاب و تمام‌عیاری مانند می‌۱۱ اولترا نشان می‌دهد که این نوع گوشی‌ها بیشتر از گذشته در مرکز توجه شیائومی قرار گرفته‌اند.

اولین پرچم‌دار ضد آب شیائومی سرشار از ویژگی‌های جذاب است و رقیب قدری برای پرچم‌داران سامسونگ و اپل محسوب می‌شود. از نمایشگر QHD+ با رفرش ۱۲۰ هرتز و دوربین‌های فوق‌العاده گرفته تا نمایشگر ثانویه در ماژول دوربین و شارژ بسیار سریع، این گوشی از نظر امکانات توجه انواع و اقسام کاربران را جلب می‌کند. در ضمن این گوشی ۱۲۰۰ یورو قیمت دارد و این یعنی به هیچ عنوان پرچم‌دار ارزانی محسوب نمی‌شود که با توجه به امکانات موجود در آن، چنین قیمتی منطقی است.

اگرچه گوشی‌های ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه همچنان اهمیت زیادی برای شیائومی دارند، اما از طرف دیگر نباید مزایای گوشی‌های پرچم‌دار را از قلم بیندازیم و این گوشی‌ها می‌توانند یک استراتژی کلیدی برای چشم‌انداز رشد شیائومی باشند. اگرچه آمار فروش این گوشی‌ها به پای برخی گوشی‌های ارزان‌قیمت شیائومی نمی‌رسند، اما از طرف دیگر درآمد به دست آمده از آن‌ها به این شرکت اجازه می‌دهد که تعداد بیشتری گوشی میان‌رده و پایین‌رده‌ی ارزان‌قیمت را راهی بازار کند. علاوه بر این، سود دریافتی از آن‌ها برای کارهایی مانند تحقیق و توسعه و بازاریابی هم می‌تواند استفاده شود.

یکی از نقاط ضعف شیائومی بحث تبلیغات این شرکت است. سامسونگ همواره مبالغ هنگفتی را برای این کار هزینه می‌کند و یکی از دلایل باقی ماندن سامسونگ در صدر بازار موبایل به همین موضوع برمی‌گردد.

از طرف دیگر، احتمالا می‌دانید که شیائومی می‌گوید برای محصولات خود همواره حاشیه سود ۵ درصدی در نظر می‌گیرد. سخنگوی شیائومی می‌گوید این شرکت حاشیه سود ۵ درصدی را برای مجموع محصولات سخت‌افزاری خود حفظ می‌کند. به عبارت دیگر، شیائومی برای برخی محصولات خود (مانند پرچم‌داران) بیش از ۵ درصد سود دریافت می‌کند و برای برخی دیگر سود بسیار کمتری به دست می‌آورد تا در نهایت میانگین سود دریافتی به ۵ درصد برسد.

گوشی‌های شیائومی در سال ۲۰۲۱ وضعیت بسیار خوبی دارند و دلیلی برای ادامه نیافتن این روند در سال ۲۰۲۲ نمی‌بینیم. با توجه به پتانسیل رشد این شرکت در بازارهای مهمی مانند اروپا، آمریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و آفریقا، به نظر می‌رسد شیائومی برای به چالش کشیدن سامسونگ در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.

به غیر از چالش مربوط به سامسونگ، شیائومی باید با تعداد زیادی مانع واقعی و بالقوه هم دست و پنجه نرم کند. به‌عنوان مثال خیال شیائومی بابت اپل راحت نیست و در ضمن طبق گزارش‌ها، این شرکت قصد دارد سال آینده از یک یا دو آیفون مقرون‌به‌صرفه رونمایی کند که خبر بدی برای شیائومی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، شاید در سال ۲۰۲۲ تحریم‌های علیه هواوی برداشته شوند یا حداقل از شدت آن‌ها کاسته شود. هواوی احیا شده شاید به سرعت نتواند جایگاه خود را پس بگیرد، اما روی هم رفته تهدید بزرگی برای رقبا خواهد بود. البته با توجه به خبرهای دریافتی از دولت بایدن، به احتمال زیاد کاهش یا رفع تحریم‌ های علیه هواوی عملی نخواهد شد.

شیائومی در سال ۲۰۲۲ باید به بازار چین هم توجه بیشتری نشان بدهد. در حال حاضر اوپو و ویوو مقام اول و دوم این بازار را در اختیار دارند و شیائومی در رتبه‌ی سوم قرار گرفته است. با وجود اینکه این شرکت بیشترین سرعت رشد را در بین رقبای خود داشته، اما هنوز برای کسب رتبه‌ی نخست این بازار نتوانسته اوپو و ویوو را به چالش بکشد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها