|
کدخبر: 190518 ساغر رحیمی‌شاد

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک استاد داروشناسی و تکنسین دارویی مطرح شد:

پشت پرده کمبود سرم مشخص شد/ تمامی کشور تا این تاریخ واکسینه می‌ شود

عباس خرم نژاد گفت: «به نظر بنده فراخوان واکسیناسیون کرونا تا ۲ ماه آینده به همه گروه‌ها داده می‌شود و تا آخر سال همه‌ی ‌افراد واکسن می‌زنند».

کسب و کار پشت پرده کمبود سرم مشخص شد/ تمامی کشور تا این تاریخ واکسینه می‌ شود

در هفته‌های گذشته در کشور با گرانی ژلوفن روبه رو شدیم و حالا چند روزی است که خبرهایی مبنی بر کمیاب شدن سرم‌های دارویی به گوش می‌رسد. برای بررسی جزئیات بیشتر این موضوع با عباس خرم نژاد، استاد داروشناسی و تکنسین دارویی به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

خرم-نژاد

عباس خرم نژاد در ابتدای صحبت‌ های خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: « یکی از دلایل عمده‌ ای که در حال‌ حاضر در بازار این وضعیت وجود دارد بیماری کوید ۱۹ است. البته باید در نظر بگیریم که در هر دوره‌ ای برخی از داروها کم شده است. در سال‌ های زیادی که بنده در داروخانه هستم گاهی اوقات حتی با کمبود آمپول ب کمپلکس نیز مواجه شده‌ ایم. اما علت کمبود سرم مخصوصا سرم نرمال سالین این است که ما دارویی داریم به نام رمدسیویر که برای افراد مبتلا به کووید ۱۹ استفاده می‌شود و بهترین حلال این دارو همین سرم است. علت دیگر این است که مواد اولیه‌ اش از هند وارد نمی‌ شود».

این استاد دانشگاه در مورد افزایش نرخ ژلوفن در بازار گفت: «علت این گرانی سیاست‌ گذاری دارویی است. تقاضای ژلوفن در بازار زیاد است و هرچقدر هم که نرخ آن افزایش پیدا کند باز تقاضا برای خرید این دارو وجود دارد که متاسفانه به دلیل این مسئله سودجویی هم می‌ شود».

وی در ادامه اظهارکرد: «علم و تجارت در داروخانه دو بالی هستند که هر کدام ناقص عمل کند داروخانه شکست می‌خورد. ما در تعریف داروسازی می‌گوییم «علم و هنر تهیه، نگهداری، تحویل و توزیع صحیح داروها» است. یکی از علم‌ های نافذ داروسازی علم تهیه آن است که ما باید در این علم هنرنمایی کنیم».

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «در تمامی دوره‌ ها ما کمبود دارویی را تجربه کردیم که این به تجارت دارو باز می‌ گردد. در حال‌ حاضر تمام داروهایی که به کووید ۱۹ مربوط است را کم داریم. ما قبل از کرونا هر ماسک را ۱۵۰ تومان می‌ فروختیم و الان همان ماسک ۳ هزار تومان فروخته می‌ شود».

عباس خرم نژاد در صحبت‌ های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «به نظر بنده فراخوان واکسیناسیون کرونا تا ۲ ماه آینده به همه گروه‌ ها داده می‌شود و تا آخر سال همه‌ ‌افراد واکسن می‌ زنند».

 

  • ناشناس ارسالی در

    اینکه با توجه به گسترش بیماری کوید تامین سرم مدیریت نشده است بسیار شرآور هست

ارسال نظر