|
کدخبر: 189919

عده ای از ترس بیمار شدن واکسن نمی زنند!

«اکنون ۶۰ درصد مردم در برخی استان‌ها برای تزریق واکسن در مراکز واکسیناسیون حضور پیدا نکردند.» این جمله آنقدر می تواند عجیب باشد که اولین سوالی که در ذهن به وجود می آید این است که «چرا عده ای حاضر نیستند که واکسن بزنند؟»

جامعه عده ای از ترس بیمار شدن واکسن نمی زنند!

یک سال با کرونا دست و پنجه نرم کردیم تا بالاخره اسفند ماه ۹۹، اعلام کردند که حالا وقت واکسیناسیون است. محموله های اول واکسن که از خارج از کشور خریداری شد و به ایران آمد. خیلی دلگرم کننده بود و آن موقع می دانستیم که اگر اوضاع همینقدر خوب پیش برود و واکسن های خارجی به دستمان برسد دیر یا زود نوبت تک تک ما می شود تا در برابر کرونا واکسینه شویم. البته در کنار واردات واکسن همان طور که مسئولان بهداشت و درمان کشور خبر می دادند، می دانستیم واکسن های تمام ایرانی تولید داخل نیز به زودی برای واکسیناسیون عمومی آماده می شوند.

امروز در حالی که ۶ ماه از واکسیناسیون عمومی با واکسن کووید-۱۹ در ایران می گذرد، گروه های سنی مختلف به ترتیب در اولویت تزریق قرار می گیرند و در برابر کرونا زره آهنین می پوشند. این روزها گروه های مختلف درحالی واکسینه می شوند که به تازگی اقشار خاصی مثل خبرنگاران، معلمان، زندانیان و... نیز به چرخه واکسیناسیون اضافه شدند. این اتفاق در سراسر کشور در حال انجام است و واکسیناسیون عمومی در نقطه ای است که چند هفته ای می شود بدون وقفه با واکسن های وارداتی و واکسن ایرانی کووایران برکت این اتفاق در حال انجام است.

اما همان قدر که واکسن زدن و مقاوم شدن در برابر کرونا برای ما جذاب است، متاسفانه در حال حاضر خبر هایی می رسد که شاید در وهله ی اول کمی عجیب باشد و سوالاتی را در ذهن ها ایجاد کند. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا به تازگی اعلام کرد، از زمانی که واکسیناسیون عمومی در کشور انجام شده و گروه های اولویت دار فراخوان شده اند، تاکنون ۶۰ درصد مردم در برخی استان‌ها برای تزریق واکسن در مراکز واکسیناسیون حضور پیدا نکردند. این جمله آنقدر می تواند عجیب باشد که اولین سوالی که در ذهن به وجود می آید این است که «چرا عده ای حاضر نیستند که واکسن بزنند؟»

قبل از اینکه جواب این سوال را از مسئولان یا پزشکان جویا شویم؛ به سراغ چند نفری از همین افراد رفتیم که با اینکه زمان واکسیناسیون آن ها فرا رسیده؛ اما آن ها حاضر نشدند که واکسن کرونا تزریق کنند. با یک حساب سرانگشتی متوجه شدیم که اولا اغلب این افراد ساکنان مناطق پر جمعیت نیستند و در روستاهایی کم جمعیت زندگی می کنند و به همین دلیل شیوع بیماری و میزان مرگ و میر فاجعه بار را درک نکردند اما در این بین نیز افرادی هستند که ساکن کلان شهر ها بوده که به دلیل برخی تصورات و یا حتی خرافات فکر می کنند که اگر واکسن کرونا بزنند، ممکن است مشکلات بیشتری برایشان ایجاد شود.

در حالی که واکسن در دنیا خیلی کم است و کشور های زیادی خواهان واکسن هایی چون سینوفارم، آسترزنکا، اسپوتنیک و... هستند اما باز هم تعداد قابل توجهی در هر هفته به کشور ما وارد می شود اما با مقایسه آمار های موجود از میزان افراد دارای اولویت و میزان واکسن های موجود در کشور پی می بریم که آمار ۶۰ درصدی عدم حضور برای تزریق واکسن، آماری نگران کننده است چرا که اگر همین افراد در برابر کرونا واکسینه شوند، زمان ایمن شدن جامعه در برابر کرونا زود تر محقق می شود و ما شاید بتوانیم زود تر از شر رعایت پروتکل های بهداشتی راحت شویم.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در این خصوص گفت: آمار ۶۰ درصدی عدم حضور برای واکسیناسیون آمار درستی است.

او با بیان اینکه تاکنون علی رغم فرا رسیدن زمان واکسیناسیون، افرادی که برای این کار اقدام نکردند غالبا مُسن هستند یا گمان می کنند که اگر واکسن بزنند، دچار بیماری های مختلفی می شوند، افزود: اصحاب رسانه و مراجع فرهنگ سازی می توانند در راستای اعتماد سازی سریع تر مردم اقداماتی را انجام دهند.

مردانی ادامه داد: باید بدانیم که کشور انگلستان اگر در حال حاضر با میزان مرگ و میر کمتری رو به روست به دلیل این است که همه افراد بر اساس اولویت های اعلام شده برای تزریق واکسن اقدام کردند.

او تصریح کرد: باید برای جلوگیری از این کار فرهنگ مردم را ارتقا داد و وارد موضوع فرهنگ سازی در این زمینه شد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت بیمارستان ها خراب است و همگی پر هستند، افزود: حضور موارد جدید بیماری، به طور مختصری در حال کاهش است اما در آی سی یو ها جا برای بیماران جدید نیست.

مردانی گفت: بیماری به صورت خانوادگی صورت می گیرد و شرایط مثل گذشته نیست که بگوییم فقط افراد خاصی از خانواده در معرض بیماری هستند.

او ادامه داد: میزان وجود کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان قابل توجه است اما میزان مرگ و میر کودکان نسبت به موارد ابتلا زیادتر نیست.

بهتر است در این شرایط توصیه شود که حالا که واکسن کرونا در روزهایی که جهان با کمبود واکسن مواجه بوده، در دستان ما است، بهتر است افرادی که سن یا گروه آن ها برای واکسیناسیون اعلام می شود برای تزریق واکسن به زودی اقدام کنند. چراکه اگر چه واکسن، درصد کمی از ابتلا جلوگیری می کند اما میزان قابل توجهی از مرگ ومیر و ابتلا به فرم شدید بیماری را از بین برده است و این ادعا در صورتی مطرح می شود که بسیاری از متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند در این مدتی که واکسیناسیون گسترده در ایران شکل گرفته است؛ به طور قابل توجهی شاید کاهش مرگ و میر و ابتلا به نوع شدید بیماری در افراد واکسینه شده بودیم.

منبع: برنا

ارسال نظر