|
کدخبر: 183438 رویا رئیسی

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

علم ژنتیک درمان بیماری‌ ها را شخصی خواهد کرد

رشته‌ای به نام ژنومیکس در پزشکی مطرح هست که تحقیقات بر ژن انسان انجام می‌شود. پزشکی شخصی ایجاد شده است که افراد به صورت عمومی درمان نمی‌شوند. بر اساس ژنتیک درمان به افراد ارائه می‌شود. در این پزشکی داروها مختص فرد هست.

کسب و کار علم ژنتیک درمان بیماری‌ ها را شخصی خواهد کرد

علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک در گفتگو با گسترش نیوز گفت: حدود ۲۵ سال هست که بیوتکنولوژی، رشته مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی آغاز به کار کرده است. امکان تولید بعضی از داروها به روش طبیعی را نداریم و هزینه تولید در روش طبیعی بالا هست. انسولین تا ۲۰ سال پیش خوکی و گاوی بود اما در ۲۵ سال پیش دانشمندان با استفاده از ژنتیک انسولین انسانی تولید کردند. به این واسطه دانشمندان به فکر تولید داروهای دیگر با همین روش افتادند. مهندسی ژنتیک در چند عرصه تحولات بزرگ ایجاد کرد.

کرمی

داروسازی و مهندسی ژنتیک

 کرمی اظهار کرد: در عرصه پیشگیری واکسن‌ های نوین تولید شد. واکسن نوترکیب پاستور به همین روش ژنتیکی ساخته شده است. واکسن کرونای انیستو رازی نیز به روش مهندسی ژنتیک تولید شد. واکسن‌های فایزر و مدرنا در امریکا نیز به روش مهندسی ژنتیک هست. در ایران نیز از همین پلتفرم‌ها استفاده می‌شود. در حوزه تولید داروهای نوترکیب حدود ۳۰ نوع داروی نوترکیب داریم که به روش مهندسی ژنتیک ساخته شد. هرمون رشد در ایران نیز تولید می‌شود. مهندسی ژنتیک با بحث ژن‌ درمانی به سمت درمان نیز رفته است.

درمان بیماران ژنتیکی با اصلاح ژن

وی افزود: برخی از بیماری‌های ژنتیکی قابل‌ درمان نیستند اما پروژه‌های مختلفی را آغاز کرده‌ایم و ژن بچه‌های دارای اختلال ژنتیک را اصلاح می‌کنیم. ایران نیز به این تکنولوژی دست یافته است. البته فعلاً به صورت محدود استفاده می‌شود. در آینده موفقیت‌های بیشتری کسب خواهیم کرد. در حوزه تشخیص کیت‌های تشخیصی تولید شده است که با مهندسی ژنتیک ساخته شده‌اند. کیت کرونا هم آنتی‌ ژنی دارد که به روش مهندسی ژنیتک هست.

بیمارستان‌ها در آینده مجازی خواهند شد

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی تأکید کرد: در آینده با تشخیص‌ های مولکولی و با توانمندی‌های مهندسان ژنتیک به حدی خواهد رسید که کیت‌ها داخل منزل استفاده شوند. در مطب‌ها از این کیت‌ها استفاده می‌شود اما هنوز در منازل ورود نکرده است. بیماران دیابتی با یک دستگاه کوچک و تنها یک قطره خون روند بیماری خود را رصد می‌کنند. آزمایش‌ها وارد چیپ می‌شود و موبایل شما با گجت ها به بیمارستان و پزشک وصل می‌شوند. در آینده بیمارستان‌ها مجازی خواهند شد. با استفاده از هوش مصنوعی وارد شبکه می‌شوید و داخل بخش‌ها با پزشک ارتباط می‌گیریم. علوم به هم مرتبط می‌شوند و موبایل‌ها به سنسورهایی متصل خواهند شد که فاکتورهای خونی بیماران را تشخصی می‌دهند.

شیمی‌درمانی بدون آسیب در آینده

کرمی در ادامه گفت: مهندسی ژنتیک انقلابی را در آینده ایجاد خواهد کرد. درمان سرطان در حال حاضر سخت هست اما پروژه‌ای کار شده است که درمان را آسان‌تر می‌کند. در روند درمان سرطان، شیمی‌درمانی خواهیم داشت که فرد به واسطه عوارض شیمی‌درمانی صدمه می‌بیند. با کمک نانوتکنولوژی گجت هایی ساخته می‌شود که در بدن فقط به سلول‌های سرطانی می‌چسبد. با این روش سایر سلول‌های بدن آسیب نمی‌بینند.

واکسن خوردنی برای کودکان

وی افزود: متأسفانه عده‌ای نسبت به مهندسی ژنتیک آلرژی دارند. حتی نسبت به واکسیناسیون کودکان نیز گارد کی گیرند. مهندسی ژنتیک به معنای دست‌کاری ژن‌های بدن نیست. در کار خدا دست‌کاری نخواهیم کرد. اصول حقوقی و اخلاقی مهندسی ژنتیک داریم. سلول‌های جنسی دست‌کاری نمی‌شوند. واکسن خوردنی ساخته شده است و به جای تزریق به کودکان موزی می‌دهیم که در حقیقت واکسن هست. در حوزه داروسازی انقلاب بزرگی ایجاد شده است. در حد قوانین و اخلاق اجازه اصلاح نژاد داریم.

واکسن ایرانی عوارض کمتری دارد

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی خاطرنشان کرد: روز به روز عوارض داروها کمتر می‌شود. گیاهان دارویی خوب هستند و با اصلاح نژاد تولید این گیاهان را افزایش می‌دهیم. در برابر طب سنتی نیستیم. واکسن نوترکیب ایرانی عوارض کمتری نسبت به واکسن آمریکایی دارد. ایمنی و امنیت بالاتر می‌رود. مهندسی ژنیتک وارد نسل ۴ شده است و وارد بحث ویرایش ژن‌ها شده‌ایم. علم همیشه مورد سو استفاده قرار می‌گیرد. این روند مورد تائید ما نیست. ممکن علم در مسیر غیر صلح‌آمیز و سلاح شیمیایی استفاده شود. از علم صلح‌آمیز ژنتیک صحبت می‌کنیم. اقدامات دانشمندان ما برای پیشگیری، تشخیص و درمان امیدبخش هست.

پزشکی شخصی در آینده

کرمی در پایان گفت: رشته‌ای به نام ژنومیکس در پزشکی مطرح هست که تحقیقات بر ژن انسان انجام می‌شود. حتی برادر و خواهرها و دوقلوها هم از نظر ژنی متفاوت هستند. پزشکی شخصی ایجاد شد که افراد به صورت عمومی درمان نمی‌شوند. بر اساس ژنتیک درمان به افراد ارائه می‌شود. در این پزشکی داروها مختص فرد هست.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها