|
کدخبر: 182873 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس استخراج رمزارز :

صفر تا صد برخورد چین با ماینرها

در هفته‌های اخیر شاهد خاموشی گسترده ماینرها در کشور چین بودیم. در ادامه اشاره به نکاتی در خصوص این رویداد خواهیم داشت.

بانک و بیمه صفر تا صد برخورد چین با ماینرها

علی قریب کارشناس استخراج رمزارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: همبستگی و عقد اخوت صنعت برق با صنعت ماینینگ برای همه اثبات شده است. هر چند که خیلی از اندیشمندان و خلاقان این صنعت برای جدایی ماینرها از صنعت برق راهکارهای متعدد و مؤثری خلق و اجرا کردند اما با یک نگاه آماری ساده درمیابیم که کماکان صنعت برق پاشنه اشیل صنعت استخراج و ماین است و کشور چین فرصت‌های بسیار زیاد و مناسبی در این مسیر ایجاد کرد. به گونه‌ای که در پایان سال ۲۰۱۹، چین تقریباً دوسوم قدرت هشی ریت جهان را تولید کرد. جالب است که بدانید در سال‌های اولیه تولد این صنعت، استفاده از رمز ارزها و مبادلات ارز در چین ممنوع بود. این ممنوعیت حتی در برهه‌ای از زمان استخراج بیت کوین را در آستانه تعطیلی قرار داده بود تا اینکه دولت استفاده از فناوری بلاکچین در صنایع بزرگ را تائید و اجازه رشد استخراج بیت کوین را صادر کرد.

قریب اظهار کرد: استخراج بیت کوین در چین یک صنعت پایه و بزرگ محسوب می‌شود، زیرا هزینه‌های نیروی کار در آن بسیار پایین بوده و از آنجایی که این کشور قطب تجارت دنیا است، سرعت تولید در آن بسیار بالا هست. از طرفی سخت‌افزار مورداستفاده برای استخراج بیت کوین در چین ساخته می‌شود؛ به همین دلیل استخراج‌کنندگان می‌توانند خیلی سریع به روز شده و با استفاده از تکنولوژی روز هزینه خود را کاهش و سرعت تولید خود را بالا ببرند. تا چندی پیش بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که اگر می‌خواهید یک مرکز داده با سرعت زیاد و هزینه کم راه‌اندازی کنید، این کار را در چین انجام دهید زیرا هرچه هزینه برق کمتر باشد فایده استخراج بیشتر خواهد بود.

قریب

نگاهی به قیمت برق در چین

وی افزود: قیمت برق چین برای مصرف‌کنندگان صنعتی به دسته صنعت، نوع مصرف برق و منطقه‌ای که در آن واقع شده بستگی دارد. هزینه مصرف برق عامل مهمی در تولید برای مشاغل بخش صنعتی به ویژه در صنایع پرمصرف انرژی، مانند آهن، فولاد، فلزات غیر آهنی، مصالح ساختمانی و صنایع شیمیایی است. دولت چین برای کاهش هزینه‌های برق برای تولید، گاه‌وبیگاه اقداماتی را برای پایین آوردن نرخ عمومی برق صنعتی انجام داده است.

جدول-چین

 

این کارشناس استخراج رمزارز تأکید کرد: قبل از اقدامات اخیر دولت چین برای متوقف کردن فعالیت ماینرها، متوسط نرخ قدرت صنعتی در چین به ازای هر کیلووات ساعت در حدود ۰.۰۸۴ دلار آمریکا بود که در مقایسه با سایر کشورهای جهان می‌توان گفت، تقریباً در وسط قرار دارد. در میان کشورهای عضو OECD سازمان همکاری اقتصادی و توسعه قیمت برق صنعتی در ایتالیا با ۰.۱۸۵ دلار آمریکا و کمترین مربوط به سوئد با قیمت ۰.۰۶۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است.

قریب خاطرنشان کرد: نرخ برق صنعتی چین از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت بوده و براساس سطح ولتاژ و ظرفیت ترانسفورماتور تعیین می‌شود. بر اساس آمار موجود بیش از ۶۰ درصد تولید چین در استان‌های ساحلی شرقی آن مانند گوانگدونگ، ژجیانگ و جیانگ سو متمرکز شده است. با این وجود ابتکارات اخیر دولت، صنایع مختلفی را به سمت استان‌های مرکزی و غربی و شهرهای بزرگ چین سوق می‌دهد. استان‌های مرکزی و غربی پرجمعیت مانند سیچوان، هنان، شاانشی و گویژو اخیراً نرخ رشد بیشتری در تولید با ارزش‌افزوده تولید نشان داده‌اند.

وی افزود: تعهدات دولت چین به بازارهای جهانی و حفظ جایگاه اقتصادی در مقابل کشورهای صنعتی رقیب مثل امریکا و المان و فرانسه و.. سبب می‌شود که دولت چین با توجه به اهمیت صنعت ماین فعلاً آن را متوقف کند و میزان برق موجود کشور را صرف دیگر صنایع کند. بنا به اعلام سازمان آمار جمهوری خلق چین، اقتصاد این کشور علی‌رغم تأثیر کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲.۳ درصد رشد کرد. طبق داده‌های مذکور تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته به ۱۵.۶۸ تریلیون دلار رسید. سازمان آمار چین اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماه اخیر ۲۰۲۰ نسبت به فصل مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی٬ ۶.۵ رشد کرده است. همچنین بر اساس داده‌های سازمان آمار چین اقتصاد این کشور در ۹ ماه اخیر ۲۰۲۰ سیر سعودی در پیش گرفته است.

این کارشناس استخراج رمزارز در ادامه گفت: همه‌گیری ویروس کرونا اقتصاد چین را تحت تأثیر قرارداد و رقم‌های ثبت شده پایین‌ترین میزان رشد اقتصادی چین است. اگر بپذیریم که خروجی ماینرها محصولی برای آینده است و در حال حاضر تولیدات و صادرات محصولات فیزیکال و دارای مصارف عمومی و بین‌المللی، قابلیت تثبیت این جایگاه را برای چین خواهد داشت، اهمیت صنعت ماین و مصرف انرژی برای آن در اهمیت دوم قرار خواهد گرفت.

عوامل اصلی توقف ماینرها

قریب اظهار کرد: این عدم توازن تولید برق و توزیع آن بین صنایع پرمصرف در چین به علت خشک‌سالی و کم‌آبی نیروگاه‌های برق آبی از یک‌سو و هدف دولت چین در عدم تنزل از جایگاه اقتصادی در جهان از سوی دیگر عامل اصلی توقف ماینرها است.

وی افزود: در نتیجه سختگیری‌های دولت چین بر روی فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، اکنون بسیاری از فعالان چینی در حال مهاجرت به مقاصد جدیدی از جمله قزاقستان و حتی آمریکا هستند چین اصلی‌ترین کانون استخراج رمزارزها در جهان محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد که شاهد یک انتقال مرکز از چین به دیگر کشورها در آینده خواهیم بود. اقدامات چین علیه ماینرها به نام مبارزه با فساد انجام می‌گیرد.

کارشناس استخراج رمزارز تأکید کرد: شورای دولتی چین به سرپرستی معاون نخست‌وزیر روز جمعه به بهانه مبارزه با فساد فعالیت ماینرها محدودیت‌ها فعلی را اعلام کرد. این اولین باری است که این مقام کشور چین، شورا استخراج ارز مجازی را هدف قرار داده است، همچنین تمامی مجوزها برای فعالیت ماینرها به صورت رسمی توسط مقامات دولت چین صادر شده بود و هیچ ممنوعیت و یا اعلام رفتار فساد آور برای آن در نظر گرفته نشده بود.

قریب خاطرنشان کرد: این تجارت بزرگ در چین تا ۷۰ درصد از منابع رمزنگاری جهان را تشکیل می‌دهد و این برخورد مقامات چینی با ماینرها سؤال بزرگ و جواب‌های پشت پرده‌ای را در اذهان فعالان این صنعت ایجاد کرده است. ارزش بیت‌کوین پس از این اقدام چین، با سقوط شدید مواجه شد، به صورتی که در چند روز گذشته حدود ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. شاهد بودیم، هوبی مال که ارز رمزنگاری شده هوبی (Huobi)را استخراج می‌کند، اواخر روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: تمام مشاغل این حوزه به حالت تعلیق درآمده است.

وی افزود: این شرکت در عین حال اعلام کرد، ما با ارائه‌دهندگان خدمات خارج از کشور تماس گرفته‌ایم تا زمینه فعالیت را در آینده فراهم کنیم و از مشتریانش خواست نگران نباشند. بیت‌کوین تاپ نیز با اشاره به خطرات نظارتی از سوی دولت چین، تجارت خود در این کشور را تعلیق کرد. «جیانگ زوئر» بنیان‌گذار این شرکت اعلام کرد که در آینده فعالیت استخراج ارز رمزنگاری را در آمریکای شمالی از سر خواهد گرفت. چین یک‌بار دیگر پس از آنکه پکن مبادلات رمزنگاری را در سال ۲۰۱۷ ممنوع کرد، موقعیت خود را به عنوان یک مرکز تجارت جهانی ارزهای رمزنگاری شده از دست داده است.

تأکید رگولاتوری چین بر محدودیت‌ها

این کارشناس استخراج رمزارز ضمن اشاره به گزارش گلوبال تایمز گفت: هم‌زمان با تأکید دوباره رگلاتورهای چینی در مورد وضع قوانین ممنوعیت خدمات پرداختی بیت‌کوینی، بسیاری از استخراج‌کنندگان این رمزارز به فکر ترک چین افتاده‌اند. باوجوداینکه هنوز برخی از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در استان سیچوآن در جنوب شرق چین مشغول فعالیت هستند، منابع آگاه از احتمال خروج آن‌ها از این کشور در واکنش به سیاست‌های دولتی جدید خبر داده‌اند.

قریب اظهار کرد: رگولاتورهای چینی مجدداً بر محدودیت‌های آتی بر فعالیت‌های بیت‌کوینی تأکید کرده‌اند؛ برای نمونه، در جلسه‌ اخیر کمیته‌های ثبات و توسعه مالی شورای دولتی، مسئولین از مقابله این کشور با فعالیت‌های مربوط به بیت‌کوین برای جلوگیری از گسترش مخاطرات و آسیب دیدن سیستم، خبر دادند. بانک مرکزی این کشور نیز با صدور بیانیه‌ای نهادهای مالی و شرکت‌های پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به رمزارزها منع کرد. هم‌زمان با مهار رمزارزها، چین به دنبال ترویج ارز دیجیتال دولتی خود است. این کشور توقع دارد با صدور یوآن الکترونیکی بتواند پرداخت‌ها را کنترل کند و موقعیت دلار را به‌عنوان ارز برتر دنیا به چالش بکشد.

وی افزود: سی‌ان‌بی‌سی بانک مرکزی چین با صدور یوآن دیجیتال به دنبال جایگزین آن به‌جای پول نقد و اسکناس‌های متداول است. ارز دیجیتال چین قدرت مطلقی را به دولت این کشور خواهد داد تا مسئولان آن با برنامه‌نویسی و دنبال کردن آن نه‌تنها از انتخاب‌های مشتریان در اقتصاد این کشور آگاه شوند،‌ بلکه با اقداماتی ازجمله ایجاد تاریخ انقضا، رفتار اقتصادی شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

این کارشناس استخراج رمزارز عنوان کرد: دولت چین تا الآن میلیون‌ها دلار یوآن دیجیتال را در شهرهایی مانند شنژن، چنگدو و سوژو به مردم داده است. این عرضه‌ها شامل توزیع مقدار مشخصی از یوآن دیجیتال در قرعه‌کشی‌ها می‌شود. کاربران معمولاً باید اپلیکیشن جداگانه‌ای را برای دریافت این ارز دانلود کنند. برخی از شرکت‌های بزرگ چینی امکان خرید کالا با یوآن دیجیتال را فراهم کرده‌اند.

تأثیر اقدامات چین بر بازار جهانی

قریب خاطر نشان کرد: از زمان توقف فعالیت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین درچین، قدرت هش (واحد اندازه‌گیری قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین) از ۱۷۲.۳۶ میلیون تراهش بر ثانیه به ۱۵۰ میلیون تراهش بر ثانیه کاهش یافت. البته این اعداد در زمان‌های متفاوت متغیر است و اصطلاحاً سختی شبکه نامیده میشود. این در حالی است که استخراج‌کنندگان چینی بیش از نیمی از قدرت پردازش شبکه رمزارز جهانی را در اختیار داشتند و این اتفاق در بلندمدت در توسعه استخراج جهانی تأثیر خواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر این‌گونه اقدامات تأثیر زیادی در روند قیمت بیت کوین خواهد داشت. به گفته فعالان و تحلیل‌های صورت گرفته چین در این روند، به دنبال تأمین بیت کوین‌های فروخته شده در ۴ ماه گذشته است اما با نصف قیمت.

این کارشناس استخراج رمزارز در پایان گفت: بسیاری از تحلیل گران بازار رمزارزها معتقد هستند که با توجه به استخراج بالای انجام شده بیت کوین در چین و فروش آنها قبل از اعمال محدودیت‌ها این‌گونه رفتارها سبب کاهش قیمت و ایجاد موقعیت خرید بیت کوین ارزان برای چین می‌شود، آن هم بدون صرف انرژی برق که در واقع می‌توان گفت؛ چین قصد بازار سازی برای بازسازی منابع بیت کوینی خود و خرید ارزان را در سر دارد.

ارسال نظر