|
کدخبر: 116292 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی مطرح شد:

دردسر جدید تولیدکنندگان کالای ورزشی

آمارهای جهانی حاکی از آن است که معضل کرونا هم نتوانسته است اقتصاد شکوفای تجهیزات ورزشی را با مانع جدی مواجه کند اما وضعیت در کشور ما متفاوت است.

کسب و کار دردسر جدید تولیدکنندگان کالای ورزشی

آمارها نشان می‌دهند که کرونا، تعطیلی باشگاه‌ها و مراکز ورزشی و البته رکود اقتصادی همراه آن نتوانسته است تولید و فروش تجهیزات و کالاهای ورزشی را از رشد بازدارد. اقتصاد مربوط به این صنعت مهم همچنان رو به رشد است. پیش می‌شود که گردش مالی صنعت اسباب‌بازی در سال جاری حدود ۲.۶ درصد رشد داشته باشد. البته مقدار رشد بعضی بخش‌ها بیشتر از میانگین کلی است. به عنوان مثال جالب است بدانید که طبق پیش‌بینی‌ها، نرخ رشد تجهیزات مربوط به ورزش‌های توپ‌محور در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ به سه و نیم درصد می‌رسد. به‌این‌ترتیب حجم گردش مالی این بخش به ۲۶ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. البته دورنما و سهم کشورهای مختلف در این بازار رو به توسعه متفاوت است. به عنوان مثال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سهم کالاها و تجهیزات ورزشی آلمان در بازار اروپا و جهان بیشتر از کشورهای دیگر باشد. اندازه بازار ژاپن در پایان سال ۲۰۲۷ به عدد قابل‌توجه ۱ میلیارد دلار خواهد رسید. روند صعودی عرضه و تفاضا در چین هم همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

وضعیت متفاوت ایران

برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، کرونا حداقل تا این لحظه نتوانسته آسیب چندانی به این صنعت وارد کند. با این حال بازار این صنعت در کشور ما شباهت چندانی به وضعیت جهانی آن ندارد. در اقتصاد ایران، رکود تورمی و کاهش قدرت خرید در چند سال اخیر با کسادی ناشی از کرونا و البته بی‌ثباتی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن (توقف صادرات محصول نهایی و واردات مواد اولیه) همزمان شده است.

کرونا به همه صنایع از جمله صنف و صنعت تولید لوازم ورزشی آسیب زده است اما در این شرایط نمی‌توان از دولت انتظار زیادی داشت. مرتضی حق پرست، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار گسترش‌نیوز  گفت: «در کشورهای دیگر کرونا ممکن است به تولید و فروش بیشتر تجهیزات ورزشی کمک کرده باشد اما وضعیت ایران با کشورهای دیگر کاملا متفاوت است. نمی‌توان گفت که کرونا به رونق بازار لوازم و تجهیزات ورزشی و خانگی کمک کرده است. کرونا و مشکلات همراه آن باعث شده است که و ورزش و خرید این قبیل اقلام، اولویت مردم نباشد. البته بازار کرونا قبل از کرونا هم رونق چندانی نداشته است. بخش تولید، قبل از کرونا به سوی رشد حرکت می‌کرد اما کرونا آن را هم متوقف کرد. از همه بدتر بی‌ثباتی اقتصادی به تولیدکنندگان اقتصادی، جدا ضربه زده است».

ثبات اقتصادی، شرط تبدیل تهدید به فرصت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی در ادامه اظهار داشت: «کمبود مواد اولیه وجود دارد اما تولیدکنندگان می‌توانند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند. البته شرط تحقق این امر آن است که ثبات اقتصادی داشته باشیم. به عنوان مثال یکی از تولیدکنندگان کفش توانست از این موقعیت بهره‌برداری کند و به راحتی خود ماده اولیه (زیره کفش) را تولید کند و به بازارهای خارج از کشور صادر کند. تحریم‌ها می‌تواند فرصتی برای رشد و تعالی صنایع مختلف باشد».

حقپرست

وی در ادامه افزود: «بی‌ثباتی و نابسامانی حوزه‌هایی مثل قیمت دلار به مراتب مضرتر از کمبود است. در این شرایط عرضه‌کننده و تولیدکننده تکلیف خود را نمی‌دانند و نمی‌دانند محصول خود را به چه قیمتی باید بفروشند. نابسامانی است که به تولید ضربه می‌زند. تولیدکنندگانی که میز پینگ پنگ یا فوتبال دستی تولید می‌کند هر روز با یک نرخ ارز سروکار دارند. این وضعیت باعث می‌شود که فروش آنها هر چند روز یک بار متوقف شود. این وضعیت کم و بیش در حوزه‌های تولیدی دیگر صنف صادق است».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها