|
کدخبر: 103201 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه خشکشویی تهران مطرح شد:

توصیه مهم برای علاقه‌مندان به راه‌اندازی خشکشویی

رئیس اتحادیه خشکشویی تهران: راه‌اندازی خشکشویی که تجهیزات آن کامل و ممتاز خارجی باشد بالای یک میلیارد هزینه دارد. اگر از دستگاه داخلی استفاده شود این مقدار به ۲۰۰ میلیون کاهش می‌یابد.

کسب و کار توصیه مهم برای علاقه‌مندان به راه‌اندازی خشکشویی

کرونا باعث کاهش درآمد و مشتری خشکشویی‌ها شده است اما به نظر می‌رسد که این اتفاق از ۵ سال قبل شروع شده است. برای بررسی بیشتر کسب و کار خشکشویی‌ها با رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رجب-زاده

در حال حاضر حدود ۱۰۰ واحد تحت نظر اتحادیه خشکشویی و لباسشویی فعالیت می‌کنند. ابوالفضل رجب‌زاده، رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران ضمن بیان مطلب این گفت: وضعیت بازار به هیچ عنوان خوب نیست. ترس از کرونا باعث شده که مردم هنوز هم از استفاده از خدمات واحدها واهمه داشته باشند. در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم که این نگرانی درست نیست. اولا ماده پرکلر اتلین، مورداستفاده در واحدها، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. مطلب دوم آنکه، لباس حدود ۴۰ دقیقه حرارت می‌بیند تا خشک شود. لباس خشک شده در معرض حرارت اتو هم قرار می‌گیرد. حتی اگر هیچ یک از این کارها انجام نشود جای نگرانی نیست چون البسه حداقل ۲۴ ساعت در خشکشویی هستند. این در حالی است که ویروس حداکثر ظرف ۴ ساعت از روی پارچه محو می‌شود.

تکلیف خشکشویی‌های آنلاین مشخص شود

شاهد رونق کار خشکشویی‌های آنلاین هستیم. این قبیل سایت‌ها تحت نظارت اتحادیه عمل می‌کنند؟ و آیا مجوز فعالیت دارند؟ رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران در این باره اظهار داشت: تعداد اندکی از آنها از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مجوز گرفته‌اند. بارها و بارها در این زمینه پیگیری کرده‌ایم. موضوع حتی به مجلس کشانده شد. خواست ما این است که تکلیف این موضوع مشخص شود. راهکاری قانونی تعیین شود که بنده به عنوان رئیس اتحادیه بدانم که فلان کسب و کار اینترنتی، لباس مردم را کجا و چگونه می‌شورد. عمده شکایات مردم به همین نوع سایت‌ها مربوط می‌شود ولی نداشتن دفتر و آدرس مشخص باعث شده است نتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.

شستشوی لباس در کنار البسه بیمارستانی

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: به عنوان مثال در جریان پیگیری شکایت یکی از شهروندانی که لباسش توسط یکی از همین لباسشویی‌های اینترنتی آسیب دیده بود متوجه شدیم که لباس مشتری را برای شستشو به جای دیگری داده‌اند. بعد از بررسی بیشتر ماجرا فهمیدیم که در آن واحد، لباس‌های بیمارستانی (پتو و ملافه) شستشو می‌شده است.

وی افزود: نرخ کار ما درجه‌بندی شده است. لباسشویی‌های آنلاین ممکن است ۱۰ درصد کمتر از نرخ مصوب بگیرند. آنها لباس مردم را به واحدهای درجه سوم می‌برند و در بسیاری از موارد سفارش را با آب می‌شویند. به کیفیت انجام کار هم توجهی ندارند. آنها از پرکلر ۸ میلیونی استفاده نمی‌کنند. بماند که لباس، کجا و در چه شرایطی شسته می‌شود. متاسفانه مسولان به هشدارهای ما توجه نکرده‌‌اند. وقتی وزیر ارتباطات به اتفاق دو تن از این فعالان آنلاین که مبل‌های خانه او را شسته‌اند عکس می‌گیرد و تویت می‌کند نمی‌توان از بقیه انتظاری داشت. این در حالی است که فعالیت هیچ یک از این واحدها قانونی نیست. همه از این موضوع اطلاع دارند ولی کسی بررسی نمی‌کند. حاضرم به همراه مسولان به ۵ مورد از این خشکشویی‌های آنلاین مراجعه کنیم تا معلوم شود لباس‌ها را کجا و چگونه می‌شویند. با حمایت از کسب و کارهای آنلاین مخالفتی نداریم ولی فعالیت باید شفاف و طبق قانون باشد. بیشترین شکایات در دادگاه‌های تعزیرات به همین فروشگاه‌های مجازی مربوط می‌شود.

قیمت به ۵۰۰ میلیون رسیده است

ابوالفضل رجب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بعضی از ماشین‌‌های مورداستفاده در واحدها داخلی است اما دستگاه اصلی (ماشین خشکشویی‌ها) خارجی است. نمونه‌های داخلی کیفیت لازم را ندارند چون عمده قطعات مورداستفاده در آنها خارجی است. قیمت این دستگاه‌ به حدود ۵۰۰ میلیون رسیده است. ۹۰ درصد آنها ماشین‌های وارداتی هستند که قبل از انقلاب وارد شده‌اند. ماشین‌ها به طور مستمر تعمیر می‌شوند. قبل از گرانی شدید ارز، تعداد محدودی وارد شد. اقلامی مثل اتو پرس و دیگ بخار تولید داخل هستند».

بیشتر فکر کنید

رجب‌زاده در ادامه افزود: راه‌اندازی خشکشویی که تجهیزات آن کامل و ممتاز خارجی باشد بالای یک میلیارد هزینه دارد. اگر از دستگاه داخلی استفاده شود این مقدار به ۲۰۰ میلیون کاهش می‌یابد. چند سالی است که شاهد کاهش درآمد شدید این کسب و کار هستیم. کار ما مستقیما به قدرت خرید مردم ارتباط دارد. امسال کرونا هم وضعیت را بدتر کرد. بسیاری از همکاران مردد مانده‌اند که بفروشند یا اجاره دهند؟ ما دنبال توسعه هر چه بیشتر صنف هستیم اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر ورود به این حوزه توجیه اقتصادی ندارد. به کسانی که در این زمینه تخصصی ندارند توصیه می‌کنم این کار را نکنند. پیشنهاد می‌کنم بیشتر تحقیق کنند که با مشکل مواجه نشود. قیمت دستگاه‌ها به محض استفاده به یک سوم کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر قیمت ماشینی که ۲۰۰ میلیون خرید شده است به ۷۰ میلیون افت می‌کند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها