|
کدخبر: 102201 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌ نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی مطرح شد:

روی خوش بازار به لبنیات سنتی

لبنیات سنتی با استقبال مردم مواجه شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی تهران، برنامه‌ها و راهکارهایی که فعالان این بخش برای ساماندهی حداکثری بازار لبنیات، پیشنهاد کرده‌اند را تشریح کرد.

کسب و کار روی خوش بازار به لبنیات سنتی

در چند سال اخیر اقبال و علاقه مردم به لبنیات سنتی افزایش یافته است. طبق آمارها حدود ۲۵ درصد از نیاز بازار لبنیات، توسط واحدهای سنتی تامین می‌شود. اشتغال‌زایی بالای این بخش را هم باید به فال نیک گرفت. واحدهای سنتی و کارخانجات صنعتی می‌توانند در کنار هم، به ارتقای فرهنگ مصرف لبنیات کمک کنند. البته استقبال از لبنیات سنتی باعث نشده است که از حجم فعالان این صنف کاسته شود. جهت بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی به گفتگو نشستیم. با توجه به مفصل بودن این گفتگو آن را در نوبت منتشر می‌کنیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

علی‌‌-رجبی

دستورالعملی که تدوین شد

علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی اظهار داشت: «در گذشته استانداردهای خاصی که مختص لبنیات سنتی باشد وجود نداشت. پارسال و بعد از گذشت حدود ۳ سال تلاش و پیگیری و تعامل با وزارت بهداشت (مرکز بهداشت و سلامت کار) توانستیم دستورالعمل مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های لبنی را تدوین و از آن رونمایی کنیم. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت آن است که بهداشت لبنیات سنتی و صنعتی باید استانداردهای خاص خود را داشته باشند. در ارتباط با این موضوع هم در حال همکاری با مرکز بهداشت و سلامت هستیم تا ضوابطی تدوین شود که ارزیابی نمونه‌های گرفته شده از واحدهای سنتی با استانداردهای مربوط به واحدهای صنعتی انجام نشود».

استانداردها فرق دارند

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «در بخش سنتی از مواد نگه‌دارنده یا ضدکپک‌ها که بعضاً در بخش صنعتی استفاده می‌شود استفاده نمی‌شود. محصول سنتی تولید شده، کاملاً طبیعی است و قاعدتاً مقدار کپک مخمر آن در مقایسه با محصولات صنعتی، بیشتر است. البته کپک مخمر داشتن به‌هیچ‌عنوان به معنای بیماری‌زا بودن این محصولات و مشکل‌زا بودن آنها نیست. اتحادیه پیش‌قدم شده و با هزینه خود، اقدام به نمونه‌برداری از ۵ شهرستان مختلف کرده است. برای انجام این کار با مرکز بهداشت و سلامت کار هماهنگی شد و در کارگروهی که برای همین کار شکل گرفت اساتید دانشگاه هم حضور داشتند».

علی رحبی در ادامه افزود: «این کار صحیح و اصولی است اما نمی‌دانم به چه دلیل، به سرانجام نمی‌رسد. محصولات سنتی مورد اقبال مردم قرار گرفته است پس چرا از این بخش که عمدتاً از جنس کارگاه‌های خرد هستند حمایت نمی‌شود؟ بارها گفته‌ایم که می‌خواهیم فعالیت صنف ما، تحت نظر باشد و خودمان هم طرح و برنامه ارائه کرده‌ایم که محصولاتمان آزمایش شود تا هم مصرف‌کنندگان و هم مقامات وزارت بهداشت به اطمینان خاطر برسند. به‌شدت پیگیر پیشنهادات خود بوده‌ایم و هزینه زیادی کرده‌ایم اما فعلاً به نتیجه نرسیده‌ایم».

شناسنامه‌دار کردن واحدها

وی در ادامه به نمونه دیگری از طرح‌هایی که فعالان این صنف برای ارتقای هرچه بیشتر فعالیت‌های خود ارائه کرده‌اند اشاره کرد و گفت: «با دفاتر مراکز بهداشت سلامت، وارد مذاکره شدیم تا محصولات تولیدشده در واحدهای صنفی، شناسنامه‌دار شوند. پیشنهاد کرده‌ایم که واحدها اقدام به درج کد کارگاهی روی محصولات خود کنند تا مصرف‌کننده با اسکن آن بداند که آن محصول کجا تولید شده است؟ آیا آن واحد تحت نظارت بوده است؟ اکنون‌که مردم به استفاده از لبنیات سنتی رو آورده‌اند بهتر است دنبال ساماندهی هر چه بیشتر کار و ارتقای کیفیت باشیم.

علی رجبی در ارتباط با عدم بهره‌مندی واحدهای لبنیات سنتی از یارانه شیر گفت: «مشکلات پیش روی ما به حدی زیاد است که این مشکل به‌قول‌معروف در میان آنها گم است. چندان پیگیر این موضوع نیستیم چون این موضوع دنباله‌دار است و تحقق آن در شرایط اقتصادی کنونی ممکن است مقدور نباشد».

ارسال نظر