|
کدخبر: 102239 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با صادرکننده کرمانی:

خبر خوبی که دیر به گوجه‌کاران رسید

علی اکبرزاده: اکنون که به پایان فصل برداشت نزدیک شده‌ایم قیمت خوب شده و به حدود سه هزار تومان رسیده است. دولت دقیقا در همین برهه خوب، اقدام به خرید حمایتی محصول کشاورزان کرده است.

کسب و کار خبر خوبی که دیر به گوجه‌کاران رسید

سه روز قبل، مدیر سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان از آغاز خرید حمایتی و نامحدود محصول گوجه‌ از کشاورزان خبر داد. طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده قرار است که ۵ کارخانه رب، محصول گوجه باقیمانده را خریداری کنند. آیا این اقدام به حال جامعه گوجه‌کار استان کرمان مفید است یا نقش نوشداروی بعد از مرگ سهراب را بازی می‌کند؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با یکی از صادرکنندگان و گوجه‌کاران استان به گفتگو نشستیم.

اعتراضاتگوجه

اکثر گوجه‌کاران کرمانی محصول خود را به نرخ ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان فروختند. قیمت ناچیز فروش موجب ضرر و زیان بسیاری از آنها شد. این موضوع باعث نارضایتی و اعتراض گوجه‌کاران استان در اردیبهشت ماه شد اما از خرید تضمینی و حمایتی خبری نشد. سازمان تعاون روستایی از ۱۰ خردادماه خرید حمایتی محصول گوجه کشاورزان کرمانی را شروع کرد اما به نظر می‌رسد که این اقدام دیرهنگام فایده‌ چندانی به حال کشاورزان و تولیدکنندگان واقعی نخواهد داشت.

۱۵ درصد محصول برداشت نشده است

علی اکبرزاده، صادرکننده و کشاورز کرمانی در این رابطه اظهار داشت: «درباره محصول گوجه‌کاران کرمانی اتفاق تلخی رخ داده است. در حال حاضر کشاورزان سه شهرستان از ۷ شهرستان واقع شده در منطقه جنوب استان کرمان هنوز هم در حال برداشت محصول سالانه خود هستند. به‌عبارت‌دیگر در این ناحیه فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد محصول گوجه برداشت نشده است. اکنون‌که به پایان فصل برداشت نزدیک شده‌ایم قیمت خوب شده و به حدود سه هزار تومان رسیده است. دولت دقیقاً در همین برهه خوب، اقدام به خرید حمایتی محصول کشاورزان کرده است. کشاورزان قلعه‌گنج، منوجان، رودبار جنوب و کهنوج متحمل خسارت زیادی شده‌اند. آنها هر کیلو گوجه را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان را به کارخانجات فروخته‌اند. دیر شده و مزایای طرح خرید تضمینی فقط شامل حال کشاورزانی می‌شود که اداره کل تعاون روستایی جنوب کرمان در آن واقع شده است (جیرفت و عنبرآباد). کشاورز محصول درجه یک و دو خود را جدا می‌کند و به بازار می‌فرستد. فرد، محصول درجه ۳ که کارخانه هر کیلوی آن را به قیمت ۵۰۰ تومان می‌خرد را جدا می‌کند و به قیمت ۱۰۰۰ تومان به سازمان تعاون روستایی می‌فروشد».

رانتی که شکل می‌گیرد

اکبرزاده در ادامه افزود: «در این میان یک نوع رانت خاص شکل می‌گیرد. متاسفانه کارخانجات از شهرهایی مثل هشت‌بندی، میناب، حاجی‌آباد و بندر خمیر خرید می‌کنند. به‌این‌ترتیب کارخانجات، ملاک قرار می‌گیرند. منظور از رانت ان است که کارخانجات می‌توانند با گوجه‌کار تبانی کنند. مالکان کارخانجات به گوجه‌کاران می‌گویند که ما از شما خرید می‌کنیم اما شما بگو که محصول به جیرفت تعلق دارد. متاسفانه این اتفاق می‌افتد».

حل این مشکل سخت نیست

علی اکبرزاده در ارتباط با راهکار صحیح و اصولی اظهار داشت: «سازمان تعاون روستایی به عنوان زیرمجموعه جهاد کشاورزی در همه شهرستان‌ها شعبه و دفتر دارد و بدون شک دانش و قدرت لازم برای تنظیم بازار را دارد و می‌تواند جلوی ضرر و زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده را بگیرند. از طرف دیگر اگر اتحادیه‌ها در دست تولیدکنندگان واقعی باشند علاوه بر بحث قیمت، فرایندهایی مثل چرخه توزیع بذر و کود و تولید و برداشت اصلاح می‌شود. قیمت گوجه اکنون در کرمان ۱۰۰۰ تومان است اما در تهران به ۵ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت در شهرهایی مثل تبریز یا شهرهای شمالی از این هم بیشتر است. کار چندان سختی نیست. تعاونی می‌تواند محصول گوجه‌کاران کرمانی را به نرخ ۱۵۰۰ تومان خریداری کند و بازار مناطق و شهرهای دیگر را به آسانی کنترل کند. کشاورز هم منتفع می‌شود. متاسفانه چرخه بیمار و معیوبی طراحی شده است».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها