|
کدخبر: 313567 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس فوتبال؛

فساد مالی در انتظار فوتبال ایران / سازمان لیگ خودزنی می‌کند!

هادی اصغری، مربی و کارشناس فوتبال اظهار کرد: اساسا تعیین سقف قرارداد برای باشگاه‌ها، تصمیم درستی نیست و درصورت وجود حسن نیت در خصوص شفافیت مالی، باید از شیوه های اصولی و حرفه‌ای استفاده کرد. فدراسیون از سمتی نگران حرفه‌ای شدن تیم ‌ها است و از سوی دیگر با حمایت از چنین قوانینی، مانع از قرارگیری باشگاه ها در ریل صحیح می‌شود.

ورزش فساد مالی در انتظار فوتبال ایران / سازمان لیگ خودزنی می‌کند!

تیم ملی فوتبال کشورمان در دومین دیدار تدارکاتی خود، امروز از ساعت ۱۶:۳۰ به مصاف ازبکستان می رود. ملی پوشان ایران پیش از این مسابقه، موفق به کسب یک پیروزی پرگل برابر تیم ملی هنگ کنگ شدند.

زمان اندکی تا آغاز رقابت های جام ملت های آسیا باقی مانده و تیم های حاضر با برگزاری دیدارهای تدارکاتی قصد دارند تا با تمام قوا در این تورنمنت حاضر شوند. کارشناسان در هفته های گذشته انتقادات زیادی را نسبت به کادرفنی تیم ملی مطرح کردند.

مهم ترین نکته‌ای که اکثر پیشکسوتان فوتبال به آن اشاره کردند، به لیست بازیکنان دعوت شده مربوط می شود. آن ها معتقدند که میانگین سنی بازیکنان تیم ملی بالا است و بسیاری از نفرات دیگر آن کارایی سابق را ندارند و بایستی که به بازیکنان جوان هم میدان داده شود.

قلعه-نویی

اصغر اعتباری، کارشناس فوتبال در این خصوص بیان کرد: «در تیم ملی جای کی روش و قلعه نویی عوض شده و بازیکنانی که کی روش به تیم ملی دعوت می کرد این بار از سوی قلعه نویی در ترکیب قرار می گیرند. همان نفراتی که در دوران کی روش پیراهن تیم ملی را پوشیدند امروز به رغم گذشت چند سال و بالا رفتن سنشان، باز هم به تیم ملی دعوت می شوند و این فرصت را از جوانان می گیرد.»

اعتباری با بیان اینکه قلعه نویی باید این جسارت را در خود ایجاد کند و با دعوت بازیکنان جوان و با انگیزه، آینده تیم ملی را تضمین کند، گفت: «معنایی ندارد در جایی که بازیکنان جوان و با انگیزه بالا وجود دارد از بازیکنان پا به سن گذاشته استفاده شود.»

گسترش نیوز در این راستا و همچنین جهت بررسی و تحلیل قانون سقف قراردادها، گفت و گویی با هادی اصغری انجام داده که در ادامه می خوانید.

هادی-اصغری

قانون دردسرساز سازمان لیگ

هادی اصغری در خصوص قانون سقف قراردادها و شفاف سازی مدنظر سازمان لیگ گفت: نیت سازمان لیگ قابل درک است اما روش مورد استفاده را نمی‌توان تایید کرد. قانون سقف قراردادها دارای ایرادات زیادی است و نیاز به اصلاحات جدی دارد. میزان دریافتی بازیکنان، یک موضوع شخصی است و باشگاه‌ها این حق را دارند که اجازه دخالت به نهادهای ذی‌ربط ندهند.

او ادامه داد: این قبیل قوانین را فقط در فوتبال ایران می‌توان مشاهده کرد. در فوتبال اروپا برای ممانعت از ریخت و پاش های برخی باشگاه های مطرح و ثروتمند، از قانون فیرپلی مالی استفاده می شود. این دستورالعمل با راه و روش صحیح و اصولی اجرایی می‌شود و باشگاه های اروپایی نیز به آن احترام می گذارند. درصورت وقوع تخلف نیز با توجه به دستورالعمل های موجود، مجازات های مشخصی برای تیم های متخلف در نظر گرفته شده است.

قرارداد-لیگ

توانمندی بازیکن ملاک ارزشمندی او است

اصغری افزود: در فوتبال عربستان خبری از این نوع مقررات عجیب نیست و حالا نتیجه برنامه ریزی های بلندمدت آنان را می بینیم. ثبت قرارداد با ستارگان بزرگ فوتبال جهان نظیر کریستیانو رونالدو منجر به شناخته شدن فوتبال عربستان در سطح بین المللی شد. متاسفانه مسئولان فوتبال ما بر اساس سلیقه عمل می‌کنند و با این تصمیم گیری های اشتباه، مشکلات فوتبال ایران مضاعف می شود.

وی خاطرنشان کرد: هر بازیکنی بنا به کیفیت و سطح فوتبالش، مجاز به دریافت مبالغ بالا است و این مسئله در سراسر دنیا دیده می شود. نام یک باشگاه در این رابطه تاثیرگذار نیست و کیفیت و توانمندی بازیکن ملاک قرار می گیرد. در زمان بازی من هم قانون مشابهی برای باشگاه ها درنظر گرفته شده بود و بازیکنان حق ثبت قرارداد بالای ۳۵۰ میلیون نداشتند.

تاج-تیم-ملی

با این رویه فساد بیشتر می‌شود

بازیکن اسبق تیم ملی در ادامه تصریح کرد: در همان مقطع نیز اکثر باشگاه اعتنایی به این قانون نمی‌کردند و برخی بازیکنان حتی تا مبلغ ۸۰۰ میلیون هم دستمزد می‌گرفتند. اساسا تعیین سقف قرارداد برای باشگاه ها، تصمیم درستی نیست و درصورت وجود حسن نیت در خصوص شفافیت مالی، باید از شیوه های اصولی و حرفه‌ای استفاده کرد. فدراسیون از سمتی نگران حرفه‌ای شدن تیم ‌ها است و از سوی دیگر با حمایت از چنین قوانینی، مانع از قرارگیری باشگاه ها در ریل صحیح می شود.

اصغری ضمن بیان انتقاد نسبت به قانون سقف قراردادها به گسترش نیوز گفت: به کارگیری طرح هایی مثل سقف قرارداد، راه را برای قانون شکنی و فساد بیشتر هموار می کند و همگان از این مسئله باخبر هستند. دور زدن قانون و زرنگی‌های این چنینی بین باشگاه ها مرسوم شده و هیچ تیمی به قانون مذکور پایبند نیست. بازیکنی بنا به ارزش و رزومه خود، این حق را دارد که قرارداد میلیاردی ببندد و هیچ نهادی هم نباید به باشگاه او خرده بگیرد.

هواداران-سپاهان

سپاهان مورد بی مهری قرار گرفت

او در رابطه با کسر امتیاز از برخی باشگاه ها به خاطر تخطی از قانون سقف قراردادها عنوان کرد: این تصمیمات باعث تعجب همه کارشناسان و هواداران شده است. باشگاه های بزرگی مثل سپاهان مورد بی مهری قرار گرفته و به ناحق جایگاه جدولی این تیم دستخوش تغییر شده است. باشگاه سپاهان هزینه های زیادی برای کسب موفقیت در این فصل انجام داده و حالا ضربات روحی زیادی به این تیم وارد شده است.

بازیکن پیشین سپاهان در ادامه افزود: سپاهان هم در آسیا و هم در بازی های داخلی مظلوم واقع شد و نوسانات بدی را تجربه کرد. البته با کسب برد برابر پرسپولیس، شرایط تا حدی بهتر شده و امیدوارم پس از مسابقات فیفادی، سپاهان به کورس قهرمانی بازگردد. با توجه به پتانسیل بالای سپاهان، این اتفاق را کاملا محتمل می‌دانم.

سلیمی-استقلال

همان همیشگی‌ها

اصغری در ارتباط با تیم های مدعی قهرمانی در این فصل از رقابت های لیگ برتر به گسترش نیوز گفت: سه تیم سپاهان، استقلال و پرسپولیس، باز هم بالاترین شانس را برای قهرمانی دارند و بعید می دانم که جام در پایان فصل خارج از این مثلث توزیع شود. استقلال تا به اینجای فصل عملکرد خیلی خوبی داشته و جواد نکونام نشان داد که موفقیت های گذشته همراه با فولاد اتفاقی نبود. استقلال در ابتدای فصل درگیر حواشی مختلف شده بود اما آقای نکونام به خوبی شرایط را مدیریت کرد.

او درباره آخرین شرایط تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: تیم ملی بازیکنان خوب و باکیفیتی دارد و مجموعه خوبی کنار هم قرار گرفته‌اند. نفراتی نظیر مهدی طارمی و سردار آزمون در باشگاه های بزرگ اروپایی توپ می‌زنند و این نکته بسیار مهمی برای تیم ملی محسوب می شود.

تیم-ملی

ضرورت انجام بازی های تدارکاتی مناسب

مفسر فوتبال در ادامه بیان کرد: امیدوارم تا پیش از آغاز مسابقات جام ملت های آسیا، فدراسیون بازی های تدارکاتی بهتری برای تیم ملی درنظر بگیرد. بازی با تیم های معمولی مثل هنگ کنگ، ضعف های تیم ملی را نمایان نمی کند و انجام این نوع بازی ها کمک چندانی به کادرفنی نخواهد کرد. با نگاهی به برنامه ریزی های تیم ملی ژاپن و بازی های دوستانه این تیم، می توان به این نکته رسید که برگزاری دیدارهای مناسب تدارکاتی تا چه اندازه مهم و ضروری است.

این کارشناس در مورد لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی و برخی انتقادات از کادرفنی توضیح داد: من در گذشته و برای مدت کوتاهی با آقای قلعه نویی کار کردم و تا حدوی با تفکرات او آشنا هستم. درهرصورت زمان زیادی تا شروع مسابقات جام ملت های آسیا زمان باقی نمانده و تغییرات زیاد در لیست تیم ملی شاید به صلاح نباشد. امیر قلعه نویی به تاثیر حضور بازیکنان باتجربه باور دارد و در گذشته نیز این مسئله را ثابت کرده است.

اصغری در پایان اضافه کرد: به باور من، باید به اعتقادات و سلیقه سرمربی تیم ملی احترام گذاشت و از قضاوت های زودهنگام دوری کرد. امیدوارم تیم ملی همراه با امیر قعه نویی بهترین نتایج را در تورنمت پیش رو کسب کند. رقبای قدرتمندی در جام ملت های آسیا حضور دارند و حریفانی مثل ژاپن، عربستان، کره جنوبی، استرالیا و حتی قطر کار را برای قهرمانی ما سخت خواهند کرد. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها