|
کدخبر: 283475 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال؛

ساپینتو معجزه نمی‌کند/ هافبک‌ها یک ایراد اساسی دارند

طالب نسب؛ پیشکسوت باشگاه استقلال اظهار کرد: پیش از فرهاد مجیدی، استقلال همیشه متزلزل عمل می‌کرد و کار به اما و اگر کشیده می‌شد. شرایط تیم با مجیدی در فصل گذشته مطلوب بود و درنهایت قهرمانی به دست آمد. در این فصل نیز روند فصل پیش ادامه داشته و وضعیت کلی استقلال ثابت و قابل‌قبول بوده است.

ورزش ساپینتو معجزه نمی‌کند/ هافبک‌ها یک ایراد اساسی دارند

استقلال پس از برد باارزش مقابل نفت آبادان، مقابل تیم مس رفسنجان متوقف شد تا شانس صدرنشینی را از دست بدهد. ریکاردو ساپینتو در این دیدار صالح حردانی، محمد محبی و سعید مهری را به علت محرومیت در اختیار نداشت. جعفر سلمانی، زیبر نیک‌نفس و سجاد شهباززاده جایگزین نفرات غایب شده بودند اما عملکرد کلی آن‌ها چنگی به دل نزد.

خط دفاعی مس رفسنجان به‌خوبی حملات تیم میزبان را خنثی کرد و اجازه عرض اندام به مهاجمان سرعتی استقلال را نداد. مهدی قایدی و ارسلان مطهری روز کم‌ فروغی را سپری کردند و نمایش آن‌ها ناامیدکننده بود. هافبک‌های استقلال مطابق معمول در ایجاد موقعیت ضعف داشته و کمکی به فاز هجومی تیم خود نکردند. عملکرد ضعیف خط میانی مدافع عنوان قهرمانی، بار دیگر زنگ خطر را برای مربی پرتغالی به صدا درآورد.

گفته می‌شود که ساپینتو از مدیریت باشگاه طلب جذب یک هافبک طراح کرده و احتمالاً در نیم‌فصل دوم سیمای خط هافبک استقلال کمی تغییر می‌کند. یک صحنه مشکوک به پنالتی نیز در نیمه اول اتفاق افتاد که آقای عرب براقی اعتقادی به پنالتی نداشت. کادر فنی استقلال شدیداً نسبت به تصمیم داور مسابقه معترض بودند و بر این باور بودند که شوت شهباززاده به دست مدافع مس برخورد داشته است.

با توجه به برد مهم پرسپولیس در سیرجان، اختلاف امتیاز آبی‌ها با رقیب سنتی به ۲ امتیاز افزایش پیدا کرد. استقلال در هفته پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر، در تبریز به مصاف تیم تراکتور می‌رود. گسترش نیوز برای بررسی شرایط استقلال و دیدار روز پنجشنبه با تراکتور، گفت‌وگویی با اصغر طالب نسب پیشکسوت باشگاه استقلال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

استقلال-مس

وضعیت کلی استقلال قابل‌قبول است

اصغر طالب نسب درباره سبک و نوع بازی استقلال تا پایان هفته چهاردهم گفت: من لیگ بیست و دوم را به دو بخش قبل و بعد از جام جهانی تقسیم کرده بودم. قبل از جام جهانی بازیکنان تمام انرژی خود را برای رسیدن به تیم ملی به کار گرفتند و عملکرد خوبی از خود برجای گذاشتند. در مورد دربی هم قبلاً به این نکته اشاره کردم که بازیکنان ملی‌پوش استقلال که در جام جهانی بازی کردند، بسیار تأثیرگذارتر از پرسپولیسی‌ها خواهند بود.

او ادامه داد: به‌عنوان‌مثال روزبه چشمی نمایش خوبی در شهرآورد داشت و گلزنی هم کرد. فارغ از بحث جام جهانی، من شرایط فعلی استقلال را خوب و مناسب می‌بینم. گاهی شاهد لغزش از استقلال هستیم و ممکن است که امتیازات خانگی را از دست بدهد اما درمجموع شرایط نسبتاً پایداری دارد.

طالب نسب درادامه خاطرنشان کرد: پیش از فرهاد مجیدی، استقلال همیشه متزلزل عمل می‌کرد و کار به اما و اگر کشیده می‌شد. شرایط استقلال با مجیدی در فصل گذشته مطلوب بود و درنهایت قهرمانی به دست آمد. در این فصل نیز روند فصل پیش ادامه داشته و وضعیت کلی استقلال ثابت و قابل‌قبول بوده است.

طاهری-و-غلامپور

اثرگذاری به کسب نتایج مقطعی نیست

پیشکسوت استقلال در مورد انتقاد برخی کارشناسان نسبت به نحوه بازی استقلال همراه با یک مربی خارجی و عدم پیشرفت کیفی آبی‌ها در فصل جاری بیان کرد: من مقایسه عملکرد کادر فنی فعلی با مربیان سابق را خیلی درک نمی‌کنم. برخی‌ها استقلال زمان استراماچونی را با تیم فعلی قیاس می‌کنند که این موضوع هم درست نیست. استراماچونی شروع بدی داشت و در ابتدا نتایج خوبی با استقلال کسب نکرد. در ادامه نتایج مطلوب حاصل شد و استقلال به صدر جدول نیز رسید اما این نتیجه‌گیری سرانجامی با استراماچونی نداشت. او پیش از نیم‌فصل تیم را ترک کرد و عنوانی با استقلال کسب نکرد.

او افزود: درواقع داستان استراماچونی با استقلال سرانجامی نداشت تا بر اساس دستاوردش قضاوت کنیم. البته در اینکه استقلال در زمان این مربی ایتالیایی، فوتبال خوب و باکیفیتی ارائه می‌داد، تردیدی وجود ندارد؛ بنابراین نظرات این‌چنینی را نمی‌توان خیلی کارشناسی قلمداد کرد. اثرگذاری به کسب نتایج مقطعی نیست و به مسائل گسترده‌تری مربوط می‌شود.

این کارشناس فوتبال در ادامه تصریح کرد: مثلاً برانکو در پرسپولیس شروع خوبی نداشت و با چند باخت کار خود را آغاز کرد. در ادامه تیم را جمع‌وجور کرد، باعث پیشرفت شد و ثبات خوبی را نیز ایجاد کرد. این موارد باعث محبوبیت و اعتبار برانکو بین هواداران پرسپولیس شد. متأسفانه اظهارنظرهای برخی کارشناسان ما خیلی اصولی و حساب شده نیست.

ساپینتو-مس

ساپینتو معجزه نمی‌تواند بکند

او در رابطه با برخی انتقادات علیه ساپینتو عناون کرد: ساپینتو که معجزه نمی‌تواند بکند و او هم یک آدم مثل بقیه است. البته بار فنی او تفاوتی با مربیان ایرانی ندارد و فقط بحث استخدام این نفرات جای پرسش دارد. من با ایجاد جو منفی روانی برای یک مربی به‌صرف اینکه خارجی یا اروپایی است، مخالف هستم و به نظرم باید فضا را برای مربی جدید فراهم کرد.

هافبک اسبق آبی‌های پایتخت اضافه کرد: در انتهای فصل در مورد کیفیت و ادامه کار با او می‌توان بحث کرد و به تجزیه‌وتحلیل پرداخت. خواسته همه ما این است که استقلال در بالای جدول و در کورس قهرمانی باشد که فعلاً این مورد عملی شده است. چندین مربی خارجی ناموفق در ایران حضور داشتند که با آن‌ها برای گرفتن سهمیه نیز دچار مشکل می‌شدیم.

روزبه-چشمی

شادابی لازم را در میان‌ هافبک‌ها نمی‌بینم

او در ارتباط با مشکل استقلال در خط میانی و لزوم جذب یک بازیکن خلاق در این پست به گسترش نیوز گفت: شاید استقلال با همین هافبک‌های فعلی هم در پایان فصل به قهرمانی برسد اما به‌طورکلی آن طراوت و شادابی لازم را در میان‌ هافبک‌ها نمی‌بینم. خلاقیت مدنظر وجود ندارد و در این پست بازیکنان پس از تصاحب توپ، صرفاً یک پاس ساده می‌دهند. به ندرت حرکات ترکیبی و موثر دیده می‌شود و همه هافبک یک کار مشابه را انجام می‌دهند. استقلال به یک بازیکن رونده‌تر مثل سعید صادقی نیاز دارد تا به خط میانی پویایی لازم را بدهد.

اصغر طالب نسب درباره با بازی آخر استقلال در نیم‌فصل اول مقابل تراکتور توضیح داد: بازی با تراکتور در تبریز همواره سخت و پر چالش از آب در می‌آید. تراکتور بعد از شکست مقابل نساجی، به دنبال جبران در خانه خود است و این مسئله کار را برای استقلال دشوارتر می‌کند. امیدوارم که بازی قشنگی را شاهد باشیم و استقلال موفق به کسب برد شود.

ارسال نظر