|
کدخبر: 280094 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت و کارشناس فوتبال:

ارنج کی روش را نپسندیدم / در یک صورت به آمریکا می‌بازیم / سال ۹۸ باید شش گل می خوردیم

مرتضی فنونی زاده کارشناس فوتبال اظهار کرد: باوجود نمایش تیمی قابل‌توجه، باز هم ارنج کی روش را نپسندیدم. تیمی که ۶ گل می‌خورد، ایراد را باید در گلر و مدافعان وسط جستجو کرد؛ اما در بازی با ولز، همگی فیکس بودند. البته حضور آزمون و رامین از ابتدا در ترکیب، جزو تصمیمات معقولانه کادر فنی بود.

ورزش ارنج کی روش را نپسندیدم / در یک صورت به آمریکا می‌بازیم / سال ۹۸ باید شش گل می خوردیم

تیم ملی ایران بازی دوم خود در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با پیروزی پشت سر گذاشت. این برد شیرین، امیدهای صعود را برای ما زنده کرد و حالا ملی پوشان باید از این فرصت طلایی بهترین بهره را ببرند.

بسیاری از کارشناسان از تأثیر روحی و روانی شکست سنگین مقابل انگلیس بر روی بازیکنان تیم ملی بیم داشته و ابراز نگرانی کردند؛ اما ایران از ابتدای بازی، متحد و منسجم ظاهر شد و میل به پیروزی در بین بازیکنان، به‌وضوح دیده می‌شد. کارلوس کی روش تغییراتی را برای این مسابقه ایجاد کرده بود و به چند مهره جدید اعتماد کرد.

بازیکنانی نظیر سعید عزت‌اللهی، سردار آزمون، رامین رضاییان و علی‌ قلی زاده از ابتدا به میدان رفتند. اکثر این نفرات عملکرد خوبی داشته و به پیروزی تاریخی ایران در قطر کمک کردند. رامین رضاییان که جای صادق محرمی را در ترکیب اصلی گرفته بود، با یک نفوذ خوب و ضربه‌ای دقیق گل دوم ایران را به ثمر رساند. بازیکنان تعویضی‌ نیز مؤثر عمل کرده و جواب اعتماد کارلوس کی روش را به‌خوبی دادند.

روزبه چشمی به‌عنوان یار تعویضی، گل زیبایی را وارد دروازه تیم ولز کرد. روزبه در انتهای مسابقه به‌عنوان بهترین بازیکن زمین نیز انتخاب شد. پیروزی مقابل ولز، سومین برد ایران در ادوار جام جهانی محسوب می‌شود. ایران روز سه‌شنبه و در دیداری حساس به مصاف تیم ملی آمریکا می‌رود. هر دو تیم شانس صعود دارند اما در این میان شانس ایران بیشتر است. یوزها با یک تساوی نیز راهی دور بعدی رقابت‌ها خواهند شد. در این راستا گفت‌وگویی با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت و کارشناس فوتبال انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

کارلوس-کی-روش-جام-جهانی

ارنج کی روش را نپسندیدم

مرتضی فنونی زاده درباره بازی ایران و ولز گفت: در تقابل با ولز برخلاف بازی با انگلیس، شاهد انسجام تیمی خوبی بودیم. البته ولز آن تیم خوب و باکیفیت سابق نبود و ضعیف کار کرد. باوجود نمایش تیمی قابل‌توجه، باز هم ارنج کی روش را نپسندیدم. تیمی که ۶ گل می‌خورد، ایراد را باید در گلر و مدافعان وسط جستجو کرد؛ اما در بازی با ولز، همگی فیکس بودند. البته حضور آزمون و رامین از ابتدا در ترکیب، جزو تصمیمات معقولانه کادر فنی بود.

او در مورد خط حمله تیم ملی و اضافه شدن سردار آزمون به ترکیب اصلی بیان کرد: سردار از بازی اول هم می‌توانست بازی کند و کمک‌حال خط حمله باشد. دلیل عدم حضور او در بازی با انگلیس را مصدومیت عنوان کردند که این‌طور به نظر نمی‌رسید. احتمالاً اتفاقات پیش از بازی و برخی فشارها از بیرون، مانع از حضور ثابت سردار شد.

پولیسیک-و-کین

آمریکا تیم گردن‌کلفتی است

فنونی زاده در خصوص آمریکا و نبرد حساس ایران با این تیم اظهار کرد: آمریکا تیم باکیفیت و در اصلاح گردن‌کلفتی است. این تیم با آن تیم سال ۹۸ که مقابل ما مغلوب شد، تفاوت بسیاری دارد. البته در آن دیدار هم حق ما برد نبود و باید ۶ بر ۲ بازنده می‌شدیم. به‌هرحال اتفاقات مسابقه به سود ما رقم خورد و باعث خوشحالی ملت شد. به اعتقاد من، نباید در نیمه اول و به‌ویژه در ۲۰ دقیقه اول گل دریافت کنیم.

بازیکن اسبق تیم ملی ادامه داد: این موضوع ضربه بدی به روحیه تیم می‌زند و درمجموع متضرر خواهیم شد. البته تاکتیک و برنامه‌های کی روش واضح است. او در برابر نیکاراگوئه هم با ۲ هافبک تدافعی تیم را به زمین فرستاد و رویکرد دفاعی را در نظر گرفته بود. برای بازی با آمریکا نیز کادر فنی یک ترکیب دفاعی می‌چیند و تیم ملی چشم به ضد حملات خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از ضربات ایستگاهی بهترین استفاده را کرده و از این طریق شانس خود را امتحان کنیم. آمریکا خط دفاعی خوبی دارد و تا به اینجا کمترین گل را در گروه دریافت کرده است. ایران در مقابل ولز، در دادن پاس‌های ساده مشکل داشت و هنوز در بحث تاکتیکی ایراداتی وجود دارد.

چشمی-حسینی

احتمال باخت مقابل آمریکا در یک صورت

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در رابطه با شانس صعود تیم ملی ایران از گروه خود توضیح داد: نتیجه تساوی هم می‌تواند برای صعود ما از گروه کافی باشد. کار سختی مقابل آمریکا داریم و باید عملکرد کم نقصی مقابل این تیم داشته باشیم. آمریکا بازیکن خطرناکی به نام پولیسیک دارد که بسیار خطرناک است. مدافعان باید بتوانند او را کنترل کرده و اجازه خودنمایی به او ندهند؛ اما باید به یک نکته مهم اشاره کنم؛ اینکه اگر برای کسب تساوی به زمین برویم، شکست تلخی نصیبمان می‌شود. به اعتقاد من کادر فنی نباید به ارنج تیم برنده دست بزند.

او در پایان اضافه کرد: برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که بهترین عملکرد را داشته باشیم. خوشحالی و رضایت مردم، برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.

  • سعید ارسالی در

    مملکت ب کجا رسیده ک این شده کارشناس ، فو تبال الان با ۵۰ سال قبل خیلی تفاوت داره ، کیروش رو دنیا قبول داره بعد شما دنبال نظر دادن برای چی هستی؟؟؟؟؟ بازیکنان با ج ون و دل بازی میکنند و ب جای تشویق اراجیف میگی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها