|
کدخبر: 266791 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه پرسپولیس:

پرسپولیس با این مهاجم جذاب می‌شود / از وزیر ورزش گلایه دارم / کادرفنی در فصل جدید شجاع باشد / یک تصمیم درویش اشتباه بود

مرتضی فنونی زاده پیشکسوت باشگاه پرسپولیس بیان کرد: در حال حاضر پرسپولیس در خط میانی با ترافیک بازیکنِ با کیفیت مواجه است. آقای گل محمدی مثل تیم های بزرگ دنیا می تواند از سیستم چرخشی استفاده کند. به عنوان مثال مقابل تیم های مدعی مثل استقلال با یک تفکر محتاطانه تر، و در برابر تیم های میانه یا انتهای جدولی با یک فکر هجومی تر به میدان برود.

ورزش پرسپولیس با این مهاجم جذاب می‌شود / از وزیر ورزش گلایه دارم / کادرفنی در فصل جدید شجاع باشد / یک تصمیم درویش اشتباه بود

پرسپولیس با عملکردی قابل توجه، اکثر گزینه های ایده آل در بازار نقل و انتقالات را جذب کرد. رضا درویش مدیرعامل قرمزها موفق به خرید بازیکنان مدنظر کادرفنی شد و تیمی در قواره یک مدعی را برای فصل جدید در اختیار یحیی گل محمدی قرار داده است.

در این راستا بیرانوند جایگزین حامد لک پراشتباه شد تا خیال پرسپولیسی ها از بابت پست دروازه بانی تا حد زیادی راحت شود. پورعلی گنجی، ولسیانی و اسماعیلی فر در خط دفاعی جذب شدند. رفیعی و صادقی نیز با انتقال به پرسپولیس، می توانند خلاقیت  خط میانی سرخپوشان را بالا ببرند. در صورت اضافه شدن یک مهاجم به جمع تیم نایب قهرمان لیگ، رضایت هواداران پرسپولیس از مدیریت باشگاه به بالاترین حد خواهد رسید.

گسترش نیوز برای بررسی بیشتر وضعیت فعلی سرخپوشان و خریدهای تازه این تیم، گفت و گویی با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت باشگاه پرسپولیس انجام داده که در ادامه می خوانید.

علی-بیرانوند

چالش مهم در مقابل پرسپولیس ۱۴۰۱

مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس درباره خریدهای جدید این تیم گفت: از بین بازیکنان جذب شده، بیرانوند و رفیعی در گذشته در پرسپولیس حضور داشتند و از خود ما بودند. آقای درویش در جذب گزینه های موردنظر کادرفنی عالی کرده و هواداران هم از ایشان رضایت دارند. البته جذب ستاره های مطرح و ملی پوش، هر تیمی را با یک چالش مهم روبرو خواهد کرد. امیدوارم که به خدمت گرفتن این بازیکنان اسمی با مبالغ زیاد، در آینده برای باشگاه دردسرساز نشود.

او ادامه داد: با اضافه شدن رفیعی، بیرانوند، پورعلی گنجی و سایر بازیکنان به پرسپولیس، مسئولیت کادرفنی حساس تر می شود. به هرحال بازی گرفتن از بازیکنان اسم و رسم دار و نحوه مدیریت این مهره ها سخت پیش خواهد رفت. این اشخاص برای اثبات خود به مربیان تیم ملی جهت حضور در جام جهانی، ذخیره شدن را بر نمی تابند. در این مواقع سرمربی و کادر همراه او باید هنر خود را نشان دهند.

تیم-پرسپولیس-در-دهه-60-2

گل محمدی از سیستم چرخشی استفاده کند

مدافع اسبق پرسپولیس در رابطه با نحوه به کارگیری ملی پوشان در پرسپولیس عنوان کرد:  آرزوی من این است که تیم فعلی مثل پرسپولیس دهه ۶۰ پر از ملی پوش باشد. این مسئله باعث افزایش انگیزه می شود. در زمان ما از ترکیب ۱۱ نفره، ۱۰ بازیکن عضو تیم ملی بودند. حتی بعضی از بازیکنان ملی پوش در آن زمان، علی رغم کیفیت بالا، نیمکت نشین می شدند. به اعتقاد من بازیکن ملی پوشی که پول زیادی برای پرسپولیسی شدن او صرف شده، باید در ترکیب قرار بگیرد و از او به بهترین شکل استفاده شود.

او در این‌باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرسپولیس در خط میانی با ترافیک بازیکنِ با کیفیت مواجه است. آقای گل محمدی مثل تیم های بزرگ دنیا می تواند از سیستم چرخشی استفاده کند. به عنوان مثال مقابل تیم های مدعی مثل استقلال با یک تفکر محتاطانه تر، و در برابر تیم های میانه یا انتهای جدولی با یک فکر هجومی تر به میدان برود. پرسپولیس در سه جام باید به میدان برود، از این جهت بهره گیری هوشمندانه از تمام ظرفیت ها و بازیکنان موجود باید در دستور کار کادرفنی باشد. مثلا یک بازیکن ذخیره نیز برای یک ربع هم که شده به بازی گرفته شود تا از لحاظ روحی و انگیزشی افت نکند.

استیل-آذین

پرسپولیس مثل استیل آذین می شود؟

او درباره تشبیه پرسپولیس به استیل آذین پرمهره و اهمیت مدیریت ستاره‌ها توسط کادرفنی اظهار کرد: استیل آذین در آن زمان مهره های بزرگی مثل علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، حسین کعبی و چندین ستاره نامدار را جذب کرد. آن تیم به خوبی اداره نشد و در اوج ناهماهنگی و عدم بالانس لازم در ترکیب، دستاوردی هم به دست نیاورد. این مسئله پر مهره بودن یک تیم، علاوه بر جذابیت ظاهری، باید به نحو احسن توسط کادرفنی مدیریت شود.

فنونی زاده در ادامه اضافه کرد: آقای گل محمدی بی تردید یک سرمربی حرفه ای است و قطعا با چشمان بسته اقدام به جذب این همه مهره معروف نکرده است. پیشنهاد من استفاده از یک سیستم چرخشی در استفاده از ابزار موجود است. برای نمونه تیم منچستر سیتی به عنوان تیمی پر ستاره را در نظر بگیرید که با استفاده از این تفکر و بهره گیری درست از تمامی نفراتش، هر فصل به موفقیت و جام قهرمانی می رسد.

عبدی-پرسپولیس

وضعیت خط آتش پرسپولیس برای فصل جدید

پیشکسوت پرسپولیس درباره قدم آخر برای جذب بازیکن جدید بیان کرد: به نظر من خط دفاعی با حضور بازیکنان جدید و قدیمی تکمیل است. خط میانی هم با اضافه شدن امثال رفیعی و صادقی، خلاق تر شده و مشکل خاصی ندارد. فقط یک مهاجم باید جذب باشگاه شود. به هر حال عبدی و پاکدل در حال حاضر در تیم حضور دارند و بازیکنان خوبی هم هستند. حامد پاکدل و مهدی عبدی در فصل پیش شرایط خاصی داشتند. هیچ یک از بابت حضور مدام در ترکیب خیالشان راحت نبود. یکی از این دو بازیکن یک بار به من گفت که عمو مرتضی من زمانی که در ترکیب ثابت هستم، هر لحظه احساس تعویض شدن را دارم.

او در این خصوص افزود: خود من در گذشته همیشه از بابت حضور ثابت در ترکیب پرسپولیس خیالم راحت بود. بنده هیچگاه تعویض نشدم که البته نظر لطف سلطان علی پروین بود. به عنوان مثال در دهه ۶۰، ما یک بازی با بانک ملی داشتیم. صدای هواداران علیه مهاجمان بلند شده بود. فورواردهای پرسپولیس کریم باوی و آقای پیوس بودند. علی آقا، کریم را دقیقه ۷۰ تعویض کرد ولی فرشاد را در بازی نگه داشت. در نهایت آقای پیوس تک گل پیروزی بخش ما را در دقیقه ۸۰ به ثمر رساند.

منشا-مس-رفسنجان

یک گزینه ایده آل برای خط حمله پرسپولیس

فنونی زاده تصریح کرد: این مسئله بیانگر اعتمادی بود که آقای پروین به مهاجمش داشت و با تکیه بر این اعتماد به بازیکنان هجومی خود اعتماد به نفس می داد. بنابراین مهاجم پرسپولیس باید با تمام وجود مورد حمایت و اعتماد سرمربی باشد تا با خیالی آسوده وظیفه خود را انجام دهد. در نهایت پیشنهاد من این است که در کنار عبدی و پاکدل، یک مهاجم گلزن و شش دانگ جذب شود. من با خرید گادوین منشا که سابقه حضور در پرسپولیس را دارد و در مس نیز به آقای گلی رسیده، بسیار موافق هستم. امیدوارم این بازیکن جذب شده و در کنار عبدی و پاکدل یک خط آتش فوق العاده را تشکیل دهند.

فنونی زاده درباره وضعیت آمادگی جسمانی بازیکنان پرسپولیس در دهه ۶۰ اظهار کرد: در زمان بازی ما استاد ولی الله صالح نیا تیم را برای آماده سازی به تپه های داوودیه می برد. با آن شیوه پرسپولیس خیلی قبراق و سرحال در زمین حاضر می شد. در آن سال ها برای بازی های ما، هواداران همیشه یک ربع زودتر در ورزشگاه حاضر می شدند. دلیل این موضوع هم این بود که پرسپولیس در همان پانزده دقیقه ابتدایی دو، سه گل از حریف پیش می افتاد. به ندرت پیش می آمد که پرسپولیس در دهه ۶۰، نیمه اول را بدون گل زده به رختکن برود.

په-په-لوسادا

مربی بدنساز جدید رزومه خوبی دارد

بازیکن اسبق تیم ملی در خصوص اضافه شدن مربی بدنساز خارجی به گسترش نیوز گفت: مربی بدنساز از نان شب برای پرسپولیس واجب تر بود که با تصمیم درست آقای گل محمدی، جذب باشگاه شد. مربی بدنساز جدید که رزومه خوبی هم دارد، می تواند تفاوت ها را در فصل جدید رقم بزند. بنابراین از آقای گل محمدی بابت این حسن انتخاب تشکر می کنم. در زمان آقای برانکو، مارکو بدنساز تیم عالی کار کرده بود و تیم وضعیت جسمانی خیلی خوبی داشت. دقیقه ۶۰-۷۰ که تیم های دیگر از نظر بدنی تخلیه می شدند، تازه موتور پرسپولیس روشن می شد و بیشتر گل های پرسپولیس در آن دوره، طی همین زمان به ثمر می رسید.

مطهری-و-گل-محمدی

تصمیم مطهری بسیار درست و منطقی بود

او در مورد جدایی مطهری از پرسپولیس توضیح داد: در مورد آقای مطهری باید اشاره کنم که ایشان سابقه بازی در پرسپولیس و همچنین سرمربیگری در رده امیدهای ما را دارد. تصمیم آقای مطهری در خصوص جدایی بسیار درست و منطقی بود. به هرحال ایشان تاثیر خود را در این سال ها گذاشته بود و کمک های شایانی به گل محمدی کرد. انتخاب بسیار خوبی هم داشته و به تیم قابل احترام نساجی مازندران با آن هواداران عزیز و مهمان نوازش پیوسته است.

ستاره سال های گذشته پرسپولیس در ادامه بیان کرد: مطهری در صورت توفیق در تیم جدیدش، به زودی سکان دار پرسپولیس هم خواهد شد. در دانش بالای حمید شکی وجود ندارد و اگر من انتقادی از او می کردم، فقط از روی دلسوزی بود و خصومتی در این میان وجود نداشت.

باقری-پرسپولیس

توصیه‌ای به کریم باقری در خصوص آینده کاری

فنونی زاده در رابطه به آینده کریم باقری نیز اظهار کرد: در این مورد توصیه ای هم برای کریم باقری دارم. کسی که جزو ده بازیکن برتر تاریخ فوتبال مملکت است، شایسته نیست که به عنوان نفر سوم کادرفنی بر روی نیمکت بنشیند. امیدوارم کریم هم جایگاه خود در کسوت سرمربیگری را هر چه زودتر پیدا کند. به عنوان مثال نیمکت تراکتور می تواند گزینه خوبی برای آقای باقری باشد تا با حضور در تیم شهرش، لیاقت های خود را نشان دهد. البته در مورد حضور در پرسپولیس، این اشخاص باید مراقب بحث مهره سوزی باشند. یعنی با حضور به موقع در پرسپولیس به سرنوشت برخی دوستان دچار نشوند.

سجادی-وزیر-ورزش

گلایه ای مهم از حمید سجادی وزیر ورزش

او با گلایه از عدم حضور پیشکسوتان پرسپولیس در هیئت مدیره به گسترش نیوز گفت: بنده گلایه ای هم از آقای دکتر سجادی وزیر محترم ورزش در خصوص عدم به کارگیری پیشکسوتان و بزرگان باشگاه پرسپولیس در هیئت مدیره دارم. در میان پیشکسوتان باشگاه، اشخاص تحصیلکرده و با رزومه ای وجود دارد که می توانند در هیئت مدیره حضور داشته باشند. این انتقاد را تا روزی که یک فرد از بین پیشکسوتان پرسپولیس در هیئت مدیره حضور پیدا نکند، ادامه خواهم داد. در ضمن انتقادی هم به حضور محسن خلیلی به عنوان مدیر آکادمی باشگاه دارم. نام های بسیار بزرگ تری از خلیلی در باشگاه پرسپولیس وجود دارد که می توانند گزینه بهتری برای پست مذکور باشند. به اعتقاد من انتخاب محسن خلیلی به این سمت، جزو معدود نقاط تاریک کارنامه آقای درویش در پرسپولیس است. خلیلی اگر شخص قابلی برای مدیریت است، برود به باشگاه سایپا کمک کند.

لزوم استفاده از یک هافبک دفاعی در فصل پیش رو

مرتضی فنونی زاده در پایان گفت: طبق گفته مجتبی محرمی اسطوره باشگاه پرسپولیس، عیار یک تیم در ۳ بازی اول لیگ، مشخص می شود. از دست دادن امتیاز در یکی از این بازی های ابتدایی، کار تیم مدعی را در پایان لیگ سخت می کند. با این حال تیم فعلی پرسپولیس که تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه است، می تواند در قامت یک مدعی ظاهر شود. پیش بینی من از فصل آینده، قهرمانی پرسپولیس در دو جام از سه جام ممکن است. در انتها یک توصیه مهم برای کادرفنی نیز دارم و آن این است که در بازی های داخل از خانه هجومی و شجاعانه بازی کند. در شرایط میزبانی می توان فقط از یک هافبک تدافعی استفاده کرد تا تیم رو به جلوتر باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها