|
کدخبر: 240247

چراغ سبز لژیونر مطرح برای بازگشت به لیگ برتر ایران

اشکان دژاگه می گوید تیم ملی ایران می تواند از گروهش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند.

ورزش چراغ سبز لژیونر مطرح برای بازگشت به لیگ برتر ایران

مصاحبه اشکان دژاگه را می خوانید:

به عنوان بازیکنی که سال ها در تیم ملی بودی و در دو دوره جام جهانی حضور داشتی در خصوص صعود تیم ملی به جام جهانی قطر برایمان بگو؟

 اول از همه به تیم ملی تبریک بگویم. جا دارد به بچه های تیم ملی خسته نباشید بگویم. عالی بودند و خوب بازی کردند. خدا را شکر که توانستند صعود کنند و به مردم ایران هم تبریک می گویم. تا جایی که می توانستم بازی ها را دنبال کردم. خدا را شکر بازی های خوبی بود و خیلی زودتر از اینکه بازی ها تمام شود صعودمان به قطر قطعی شد.

ما یکی از سریع ترین صعودها را داشتیم اما از لحاظ کیفی یکسری انتقاداتی فنی به اسکوچیچ وارد می شود. خیلی ها می گویند باید به فکر صعود از مرحله گروهی در جام جهانی باشیم. نظر شما چیست؟

 دقیقا. توجه باشید الان تیم ملی ایران در هر پستی ۲-۳ بازیکن خوب دارد و فکر می کنم بازیکنانی هم که بیرون از ایران بازی می کنند خیلی پیشرفت کرده امد و با این وجود چیز عجیبی نیست که ما به جام جهانی صعود کردیم. درست است گروه مقابل که تیم های ژاپن، استرالیا ، عربستان و... هستند خیلی سخت تر است و خدا کمک مان کرد در این گروه باشیم. در آن گروه آن سه تیم (ژاپن، استرالیا و عربستان) می جنگند که صعود کنند اما ما آن قدر قوی هستم که اگر در آن گروه هم بودیم صعود می کردیم. ما باید سعی کنیم از گروه مان در جام جهانی صعود کنیم. باید ببینیم در چه گروهی می افتیم و قرعه چگونه است. نباید فقط از این خوشحال باشیم که صعود کردیم و بگوییم هر نتیجه که گرفتیم مهم نیست. به نظر من با این کیفیتی که ما داریم، با این بازیکنانی که ما داریم شانس داریم در جام جهانی از گروه خود صعود کنیم. این یک هدف خیلی بزرگی است که باید روی آن کار کرد تا این اتفاق بیفتد. ما در جام های جهانی روسیه و برزیل توانستیم بازی های قابل قبولی انجام دهیم و حتی نزدیک بود از گروه مان صعود کنیم ولی متاسفانه نشد و این اتفاق نیفتد. ولی الان دیگر باید پله بعدی برای تیم ملی این باشد که تمرکز بگذارد و روی آن کار کند که بخواهد در جام جهانی از گروه خود صعود کند.

دوست داشتی در این صعود نقشی داشتی؟ آیا جایت خالی بود؟

 یک نقش کوچکی که داشتیم. ولی حقیقتش را بگویم من چند ماه پیش خیلی درباره این موضوع صحبت کردم دیگر هم نمی خواهم زیاد راجب آن حرفی بزنم. فقط خوشحالم که تیم ملی توانست به جام جهانی صعود کند. ما به این پرچم و این کشور افتخار می کنیم. هر وقت هم با پیراهن تیم ملی بازی کردیم، سعی کردیم همیشه پرچم کشورمان را بالا نگه داریم و الان هم افتخار می کنم و خوشحالم که تیم ملی صعود کرده و غیر از موفقیت تیم ملی، چیز دیگری مهم نیست.

ولی به نظرم اگر قرار بود تو و مسعود شجاعی دیگر به تیم ملی دعوت نشوید، باید بهتر از این ها رفتار می شد موضوعی که خودت هم در گذشته درباره اش صحبت کرده بودی حالا هم می خواستم بدانم نظرت چیست؟

 این صحبت را چند دفعه هم گفتم. دیگر زمان زدن این حرف ها نیست. من پیغامم را به مردم ایران دادم و اصلا از چیزی ناراحت نیستم. این یک چیز طبیعی است که در ابتدا آدم یک مقدار ناراحت است ولی گفتم الان دیگر از کسی ناراحت نیستم و این را کلا از ذهنم بیرون آورده ام و به روزهای خوب خودم در تیم ملی فکر می کنم.دیگر روزهای شیرین در ذهنم است و زیاد نمی خواهم راجب این موضوع حرف بزنم. فقط خوشحالم و یکبار دیگر به مردم ایران تبریک می گویم. ان شاءالله بچه ها همین طور پرقدرت در جام جهانی هم ادامه بدهند.

سال ها در تیم ملی زحمت کشیدی و مردم فراموش نمی کنند اما به نظر خودت خاطر انگیزه ترین بازی هایت در تیم ملی کدام بازی ها بودند؟

 من فکر می کنم چندتا بازی همیشه در ذهن مردم ایران، همین طور در ذهن خودم و خانواده ام می ماند. اولین بازی ای که در ورزشگاه آزادی به میدان رفتم. فکر می کنم این دیدار همیشه در خاطر مردم بماند. من تازه ۲-۳ روز بود که به ایران آمدم خیلی هول هولکی هم شد از تیم وولفسبورگ به سمت ایران پرواز کردم و فقط ۲-۳ روز وقت بود که با تیم آشنا شوم. خدا را شکر یک بازی خوبی انجام دادم و در اولین بازی ام برای تیم ملی دو گل زدم. به نظرم یک مسابقه ای بود که همیشه در خاطر ها ماند. یک بازی هم در جام جهانی بزریل مقابل آرژانتین بود که به نظرم، مردم تا مدت ها در خاطرشان ماند. هر جا هستم مردم همیشه راجب این بازی صحبت می کنند.

بازی با آرژانتین یک توپ به تیر دروازه آرژانتین زدی و یک پنالتی مسلم روی تو گرفته نشد، درست است؟

 بله وقتی آدم به این بازی فکر می کند، می گوید اگر آن موقع VAR بود پنالتی را به سود ما اعلام می کردند و شاید نتیجه بازی یک طور دیگر تمام می شد. فکر می کنم همه بازیکنان در آن بازی بیشتر از ۱۰۰ درصد جان شان را در زمین گذاشتند. واقعا یک بازی بود که هیچ وقت آدم نمی تواند آن را فراموش کند. بازی های خوبی در جام جهانی انجام دادیم و نزدیک به صعود هم بودیم ولی متاسفانه این اتفاق نیفتد. امیدوارم روی این نقطه کار کنند و ان شاءالله با کمک خدا و دعای مردم این دفعه تیم ملی بتواند از گروه خود صعود کند.

این تیم ملی فعلی با تیم های دوره های قبلی که خودت بودی، چه تفاوتی هایی دارد؟

 بسیاری از بازیکنانی که الان هستند آن موقع هم بودند و یک تعداد بازیکنان جوان اضافه شدند. درست است آن موقع هم تیم ملی کیفیتش قوی و بالا بود. من همیشه گفتم در زمانی که فوتبال بازی کردم در خیلی از کشورها بودم و بازیکنان خیلی از کشورها را از نزدیک دیدم و هنوز هم می گویم انگیزه ای که بازیکنان ایرانی دارند و درون شان است، هیچ جای دنیا ندیدم. الان هم تاکید می کنم خیلی از بازیکنان با وجود اینکه بیرون از ایران بازی می کنند، موفق هستند و این خیلی به تیم ملی کمک می کند. این کیفیت را می توانند به زمین بیاورند و خیلی بیشتر کمک کنند.

در بازی های مقدماتی جام جهانی شاهد درخشش طارمی، آزمون و جهانبخش بودیم و در کل خط حمله خوبی داشتیم اما در دفاع ضعف هایی داشتیم ضعفی که در زمان کی روش نداشتیم نظر خودتان در این باره چیست؟

 بله صددرصد. من همیشه بازی های طارمی و هم بقیه بچه ها را دنبال می کنم. مخصوصا الان سردار آزمون که به تیم لورکوزن رفته است. خدا را شکر. خیلی خوشحال شدم یک بازیکن ایرانی دوباره در بوندس لیگا بازی می کند. بعد از من فکر نمی کنم دیگر بازیکنی از ایران به بوندس لیگا رفته بود. الان صددرصد بیشتر بازی های لورکوزن را دنبال می کنم و دوست دارم ببینم سردار چگونه در آنجا بازی می کند. ان شاءالله در لورکوزن هم مثل باشگاه قبلی اش و تیم ملی روند خوبش را ادامه دهد. حضور قدرتمند آزمون در لورکوزن یک تبلیغ برای بقیه بازیکنان جوان ایران است. اگر سردار خوب کار کند باعث می شود باشگاه های آلمانی بیشتری دنبال بازیکنان ایرانی بروند و بیشتر روی بازیکنان ایرانی دقت کنند. اما در کل کیفیت بازیکنان خط حمله در تیم ملی در کنار نفراتی مانند قلی زاده و... زیاد است. در خط دفاع هم بازیکنان خیلی خوبی داریم فقط باید حواسمان باشد. اما باید یک حقیقت هم بگویم.

چه حقیقتی ؟ بفرماید؟

 نباید گول تیم های گروه مان در انتخابی جام جهانی را بخوریم چون از نظر کیفی واقعا خیلی از این تیم ها ضعفیت تر شده اند. وقتی با دوره هایی که ما بازی می کردیم مقایسه می کنم واقعا می بینم بازی های سختی را مقابل این تیم ها داشتیم. این تیم ها فکر می کنم از نظر کیفیت پایین آمده اند. ببینید تیم ملی قطر جلوی چه تیم هایی بازی های دوستانه برگزار می کند. قطری ها می دانند وقتی می روند مقابل تیم هایی مانند پرتغال و ایرلند بازی می کنند ممکن است چند گل هم بخورند ولی این یک تست خوبی برای شان است تا خودشان را آماده کنند. چراکه ممکن است هرکدام از این تیم ها در جام جهانی در گروه شان بیفتند. به خاطر همین نکته مهم است که تیم ملی باید جند بازی دوستانه با تیم های خوب و قوی برگزار کند.

این انکار ناپذیر است که تیم هایی مثل عراق، سوریه و امارات در این دوره از بازی های مقدماتی جام جهانی دچار افت شدند و همانطور که شما گفتید برای حضور پرقدرت در جام جهانی نیاز است چند بازی دوستانه با تیم های پرقدرت دنیا برگزار کنیم. در این زمینه چه صحبتی داری؟

 نمی خواهم حرفم را اشتباه برداشت کنند که بگویند اشکان تاکید کرده ما در گروه آسانی قرار داریم اصلا این حرفم نیست. باز هم به بچه های تیم ملی تبریک می گویم این گروه را فوق العاده تمام کردند و خیلی زودتر از این که بازی ها تمام شود به جام جهانی رفتند. اما تیم هایی مثل عراق ، سوریه و امارات و... واقعا از کیفیت قبلی خودشان پایین تر آمده اند و آن زور را ندارند که به بچه های ما برسند. بله درست است واقعا بچه های ما هم خیلی پیشرفت کردند. ما نباید گول این بازی ها را بخوریم و باید بازی های دوستانه بزرگ برگزار کنیم. مشکلی هم نیست در این بازی های دوستانه ببازیم ولی متوجه می شویم تیم در چه شرایطی قرار دارد و در چه راهی است که بتواند روی آن کار کند.

دوباره به ایران برمی گردی تا فوتبالت را در ایران ادامه بدهی؟

 من همیشه گفتم هر کجا بازی کردم با افتخار بازی کردم. این سه سالی هم که برای تیم تراکتور بازی کردم با افتخار بازی کردم و الان هم این را می گویم و همیشه تشکر هم می کنم. هواداران تراکتور همیشه پشتم بودند و هنوز هم هستند. با وجود روزهای سخت، لحظات خوشی هم در تبریز داشتم. این سه سالی که در آنجا بودم هنوز هم وقتی برخی مواقع با مسعود شجاعی حرف می زنیم و روزهای خوب و خاطرات شیرین مان را مرور می کنیم. سه سال زمان کمی نیست و پر از خاطره است. الان هم نمی توانم بگویم می آیم یا نمی آیم! معلوم نیست. من الان در قطر هستم و با باشگاه الشحانیه قرارداد دارم و تمام ذهنم اینجاست. تمام سعی ام را می کنم که در این جا به تیم کمک کنم. دقیقا کاری که هر تیمی بودم آن را انجام دادم. بعد از آن هم هر چیزی که خدا بخواهد همان اتفاق می افتاد. می گویم فعلا ذهنم اینجاست و سعی می کنم به تیم کمک کنم.

دوست نداشتی در استقلال و پرسپولیس بازی کنی تا محبوب تر شوی؟

 من هیچ وقت به این چیزها نگاه نمی کردم که بروم به تیمی تا محبوب تر شوم. می دانم خیلی از باشگاه ها در ایران بزرگ هستند. همانطور که استقلال و پرسپولیس بزرگ هستند، تراکتور هم با این همه هوادار باشگاه بزرگی است. بقیه تیم ها همین طور هستند. من همیشه به همه تیم ها احترام می گذارم ولی هیچ وقت دنبال این نبودم که مثلا به فلان تیم بروم که محبوب تر بشوم. هر جا که دلم بگوید انتخاب می کنم حتی اولین قرار دادم را وقتی در ایران با تراکتور امضا کردم چند پیشنهاد بود اما تراکتور را انتخاب کردم. شاید بازیکنانی بودند و هستند که با خود بگویند مثلا به فلان تیم بروند تا کمی محبوب تر شوند ولی برای من این مساله مهم نبود و هر جا که بازی کردم، با تمام وجودم بازی کردم.

لیگ برتر ایران را پیگیری می کنی؟

 صددرصد. من همیشه سعی می کنم همه بازی ها را دنبال کنم و تا جایی که وقت داشته باشم بازی ها را نگاه می کنم. هنوز با مسعود شجاعی ارتباط دارم و بازی هایش را در تیم نساجی نگاه می کنم. مسابقات تیم قبلی ام تراکتور هم نگاه می کنم. به هرحال من سه سال در ایران بازی کردم. حتی مسابقات بقیه تیم های دیگری هم که یک زمانی برای شان بازی کرده ام را سعی می کنم نگاه کنم. سعی می کنم بازی های وولفسبورگ، هرتابرلین و فولام انگلیس را دنبال کنم.

حرف پایانی؟

 امیدوارم زودتر کرونا تمام شود و مردم ایران سلامت کنار خانواده های شان زندگی کنند.

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها