|
کدخبر: 216082

شوک بزرگ به پرسپولیس / بمب های یحیی خنثی شدند؟

شرایط بازیکنان تاجیکستانی به هیچ وجه به شرایط بشار رسن شباهت ندارد. بشار رسن برای پیوستن به نادی القطر از سهمیه آزاد استفاده نکرد و پس از جدایی از پرسپولیس منتظر ماند تا پنجره زمستانی قطر باز شود...

وحدت هنانوف و منوچهر صفروف دو بازیکن تاجیک که برای عقد قرارداد با پرسپولیس به تهران آمده اند، شرایط پیچیده ای دارند. برای برخی دوستداران فوتبال این سوتفاهم ایجاد شده که اگر بازیکنان تاجیک نمی توانند بعد از پایان مهلت نقل و انتقالات تاجیکستان به پرسپولیس ملحق شوند پس چرا بشار رسن سال گذشته بعد از پایان مهلت نقل و انتقالات در ایران از پرسپولیس جدا شد و به تیم قطری پیوست؟

بشار رسن که سال گذشته بازیکن پرسپولیس بود و بعد از پایان بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا از پرسپولیس جدا شد و به قطر رفت، برای انتقال به تیم قطری از سهمیه آزاد استفاده نکرد. داستان سهمیه آزاد با ترانسفر بازیکن همزمان با باز شدن پنجره نقل و انتقالات فرق دارد. سهمیه آزاد برای زمانی است که پنجره نقل و انتقالات بسته شده باشد.

سال گذشته وقتی پنجره نقل و انتقالات تابستانی ایران بسته شد بشار رسن بازیکن پرسپولیس بود. این بازیکن در فینال لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس بازی کرد و بلافاصله پس از این بازی، با فسخ قرارداد خود، از پرسپولیس جدا شد و به قطر رفت. پرسپولیس ۲۹ آذر در فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل اولسان شکست خورد. بشار رسن اول دی از پرسپولیس جدا شد و در تاریخ ششم دی ماه با نادی القطر به توافق رسید اما برای عقد قرارداد تا ۱۲ دی صبر کرد (اینجا بخوانید) چرا که پنجره نقل و انتقالات زمستانی لیگ ستارگان قطر روز اول ژانویه برابر با ۱۱ دی به مدت یک ماه یعنی تا ۱۱ بهمن باز می شد. بشار رسن در پنجره زمستانی به تیم قطری پیوست و دلیل اصرارش به جدایی در این مهلت هم این بود که پنجره زمستانی لیگ ایران از ۴ فوریه برابر با ۱۵ بهمن باز می شد و بشار اگر می خواست تا نیم فصل برای پرسپولیس بازی کند، پنجره زمستانی قطر روز ۱۱ بهمن بسته می شد و او دیگر امکان پیوستن به تیم قطری را نداشت. اگر بشار می توانست به عنوان سهمیه آزاد به تیم قطری برود، این همه اصرار به جدایی و فسخ نداشت و می توانست تا پایان نیم فصل اول برای پرسپولیس بازی کند و هم پولش را از پرسپولیس بگیرد و هم راحت به قطر برود.

قواعد استفاده از سهمیه آزاد با قواعد نقل و انتقال در پنجره تابستانی یا زمستانی فرق دارد.

بازیکنان تاجیک هم می توانند تا دی ماه و باز شدن پنجره زمستانی فوتبال ایران صبر کنند و سپس بدون مشکل قانونی به پرسپولیس ملحق شوند. در آن صورت کسی از آنها نمی پرسد چرا قراردادتان را خارج از پنجره با تیم خود فسخ کردید همان طور که در قطر کسی از بشار رسن نپرسید.

بازیکنان تاجیک برای آن که بتوانند از سهمیه آزاد فیفا استفاده کنند باید قبل از پایان فصل نقل و انتقالات تاجیکستان خودشان را بازیکن آزاد می کردند.

به نظر می رسد برای پرسپولیس بهترین راه حل، گرفتن استعلام از فیفا باشد چرا که اگر یک روز رقیبی در لیگ قهرمانان از پرسپولیس شکایت کند، کنفدراسیون فوتبال آسیا به قوانین نقل و انتقالات ما نگاه نمی کند و سراغ فیفا می رود و آن وقت ارائه استعلام فیفا می تواند جواب همه شکایت ها باشد.

البته شاید سازمان لیگ به پرسپولیس این مجوز را داده باشد که قبل از پایان مهلت بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، یعنی ۱۶ آبان، با وجود پنجره های بسته اش، با بازیکنان تاجیک قرارداد بسته و فقط ثبت قرارداد به زمان پرداخت طلب کالدرون و باز شدن TMS باشگاه موکول شده باشد که در این صورت هم عقلانی است پرسپولیس از فیفا استعلام بگیرد که آیا این کار منع قانونی ندارد؟

منبع: طرفداری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها