|
کدخبر: 215993

دردسر بزرگ برای پرسپولیس / قرارداد تاجیک ها غیرقانونی است؟

پرسپولیس در حالی منتظر پرداخت پول کالدرون و باز شدن TMS باشگاه است تا بازیکنان تاجیک را با استفاده از سهمیه بازیکن آزاد، جذب کند که بازی کردن دو بازیکن جدید تاجیک پرسپولیس می تواند برای این تیم مشکل ساز شود.

ورزش دردسر بزرگ برای پرسپولیس / قرارداد تاجیک ها غیرقانونی است؟

وحدت هنانوف و منوچهر صفروف دو بازیکن تازه وارد باشگاه پرسپولیس هستند که طی یک انتقال از استقلال تاجیکستان به پرسپولیس منتقل می شوند. این بازیکنان که روز گذشته حتی با حضور در ایفمارک تست پزشکی هم دادند، پیش از انتقال به پرسپولیس قرارداد خود را با تیم تاجیکستانی فسخ کردند.

پرسپولیس تصورش این است که قانون نقل و انتقالات می گوید اگر بازیکنان تا قبل از ساعت ۱۲:۰۰ نیمه شب ۱۶ آبان که آخرین مهلت نقل و انتقالات بود با باشگاه مبدا تعیین تکلیف کرده باشند، می توانند بدون مشکل به تیم خواهان خود ملحق شوند اما ماجرای این دو تاجیک، پیچیده تر از این حرف هاست...

هنانوف و صفروف ۱۱ مهر برای استقلال بازی کردند

وحدت هنانوف و منوچهر صفروف دو بازیکن جدید باشگاه پرسپولیس هستند که پس از فسخ قرارداد با استقلال تاجیکستان راهی پرسپولیس شده اند. این دو بازیکن آخرین بازی خود را ۱۱ مهر ۱۴۰۰ برای استقلال تاجیکستان در لیگ این کشور برگزار کرده اند و قرار بود قبل از پایان مهلت قانونی نقل و انتقالات ایران از تیم تاجیکستانی به پرسپولیس ملحق شوند اما از آن جایی که پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس بسته بود، این باشگاه امکان جذب این دو بازیکن و ثبت قراردادشان را نداشت. پرسپولیس اما با این دو بازیکن قرارداد امضا کرد، به این نیت که حتی پس از پایان مهلت نقل و انتقالات با استفاده از سهمیه بازیکن آزاد که در ایران به اشتباه سهمیه فیفا نامیده می شود، آنها را وارد لیست خود کند. دو بازیکن تاجیک هم قرارداد خود را تا قبل از ساعت ۱۲:۰۰ نیمه شب ۱۶ آبان فسخ کردند تا با پرسپولیس در این زمینه همکاری کرده باشند اما مشکل درست از همین جا آغاز می شود.

نکته جالب هم این است که در آخرین بازی، این دو بازیکن با هم تعویض شده اند و وحدت هنانوف به جای منوچهر صفروف وارد میدان شده است...

باشگاه پرسپولیس به دلیل این که پنجره اش بسته بود، امکان جذب بازیکن را نداشت. این باشگاه باید تا قبل از تاریخ ۱۶ آبان که آخرین مهلت نقل و انتقالات محسوب می شد، پول گابریل کالدرون را می پرداخت و با پنجره باز، بازیکنان تاجیک را به خدمت می گرفت که این اتفاق رخ نداده و مهلت نقل و انتقالات به پایان رسید و پنجره پرسپولیس همچنان بسته است. حالا پرسپولیس تنها می تواند بازیکنان آزاد را جذب کند و در همین راستا هم با توجه به این که پنجره پرسپولیس هنوز باز نشده بازیکنان تاجیک برای پیوستن به پرسپولیس قراردادشان را با استقلال تاجیکستان فسخ کردند آن هم در حالی که همین یک ماه پیش برای این تیم در هفته ۲۲ به میدان رفتند و بازیکن این تیم بودند.

خرید-های-پرسپولیس

پنجره تاجیکستان ۱۶ مرداد بسته شد

فیفا در قانون مربوط به ترانسفر بازیکنان بخشی گنجانده که بازیکن اگر قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات مبدا، قراردادش با تیمش را فسخ کند می تواند منتقل شود اما مساله این جاست که پنجره لیگ مبدا، یعنی لیگ تاجیکستان ۷ آگوست برابر با ۱۶ مرداد بسته شده و این دو بازیکن اگر تا قبل از این تاریخ قراردادشان را فسخ می کردند بازیکن آزاد تلقی می شدند. نحوه فسخ قرارداد این بازیکنان به هیچ عنوان در تعریف بازیکن آزاد گنجانده نمی شود چرا که بازیکن آزاد باید قرارداد خود را با باشگاه قبلی اش با دلایل ورزشی فسخ کرده باشد و این فسخ هم باید در زمان نقل و انتقالاتی کشور مبدا صورت بگیرد. بازیکنان استقلال تاجیکستان در حین برگزاری فصل و خارج از تایم نقل و انتقالاتی تاجیکستان این قرارداد را فسخ کرده اند و دلیل شان هم ورزشی نیست.

منظور فیفا از بازیکن آزاد هم بازیکنی است که تا قبل از مهلت نقل و انتقالات کشور مبدا، قراردادش فسخ شده باشد چرا که در غیر این صورت هر تیم متمولی می تواند در طول فصل، بازیکن شاغل در لیگ ضعیف تر را هوایی کند و با ترغیب آن بازیکن به فسخ قرارداد، با استفاده از سهمیه بازیکن آزاد، آن بازیکن را به خدمت بگیرد.

اعلام انتقال بازیکن آزاد از طریق سایت باشگاه؟

حتی اگر فرض را بر این بگیریم که در فوتبال ایران، قانون نقل و انتقالات، مهلت نقل و انتقالات کشور مقصد یعنی لیگ خودمان را مدنظر قرار داده باشد، باز هم این دو بازیکن با این که قرارداد خود را قبل از ۱۶ آبان فسخ کرده اند، نمی توانند از تبصره بازیکن آزاد استفاده کنند چرا که فیفا این تبصره را برای توافق دو باشگاه و ترانسفر بازیکن میان دو باشگاه نگنجانده است. راه ترانسفر بازیکن کاملا مشخص است و این تبصره برای این نیست که یک باشگاه دو بازیکن خود را به تیم دیگری که پنجره اش بسته است بفروشد و بعد آن باشگاه بلافاصله پس از باز شدن پنجره اش، آن دو بازیکن را به خدمت بگیرد اما ظاهرا پرسپولیس برای دور زدن محرومیت اش به بازیکنان اعلام کرده قرارداد خود را با استقلال تاجیکستان فسخ کنند و پس از این اتفاق هم خود سایت باشگاه استقلال تاجیکستان اعلام کرده این دو بازیکن را به پرسپولیس داده و این در حالی است که بازیکن وقتی آزاد باشد نیازی به چنین اعلامی نیست. هیچ باشگاهی حق ندارد بازیکن خود را از این طریق به باشگاه دیگر ترانسفر کند.

قانونی که فلسفه اش با هدف پرسپولیس مغایر است

فلسفه وضع این قانون از سوی فیفا برای در نظر گرفتن حق و حقوق بازیکنان بوده است و نوع استفاده دو باشگاه استقلال تاجیکستان و پرسپولیس از این قانون با هدف آن مغایر است. فیفا تاکید کرده استفاده از این قانون نباید روح ورزش را زیر سوال ببرد. این یکی از نقاطی است که فیفا روی آن حساسیت زیادی دارد و در صورتی که برای این سازمان محرز شود استقلال تاجیکستان و پرسپولیس به قصد دور زدن محرومیت، از این تبصره استفاده کرده اند، برای باشگاه پرسپولیس مشکل ساز می شود.

اگر تفسیر لیگ ما از قانون جذب بازیکن آزاد این باشد که بازیکن قبل از پایان مهلت نقل و انتقالات کشور مقصد، آزاد شود، روی کاغذ پرسپولیس اقدام غیرقانونی انجام نداده اما باشگاه پرسپولیس باید از همین حالا احتمال هرگونه اعتراض و شکایت را پیش بینی کند.

قرارداد ممنوع نیست، ثبت ممنوع است

سازمان لیگ فوتبال ایران این وسط می گوید پرسپولیس در یک چرخه نقل و انتقالاتی، برای خرید دو بازیکن تاجیک از استقلال تاجیکستان اقدام کرده، آنها با این که پنجره شان بسته بوده، می توانستند با این دو بازیکن قرارداد امضا کنند تا هر زمان که پنجره شان باز شد، ثبت قرارداد را انجام بدهند. پنجره تا آخرین لحظه مهلت قانونی باز نشد و حالا پرسپولیس فقط می تواند با استفاده از سهمیه بازیکن آزاد، نسبت به جذب بازیکن اقدام کند. تیمی که TMS (سیستم ثبت نقل و انتقال) آن بسته می شود، اجازه عقد قرارداد را دارد اما مجوز ثبت قرارداد را ندارد و برای ثبت قرارداد باید تا باز شدن TMS صبر کند.

پرسپولیس می تواند بازیکن آزاد بگیرد، تاجیک ها آزاد نیستند

مساله اینجاست که این دو بازیکن تاجیک با تعریف بازیکن آزاد منافات دارند. دلیل فسخ آنها هم با تعاریفی که فیفا از این قانون گذاشته نمی خواند. این قانون برای بازیکنی است که در تیم باشگاهی خود به هر دلیل خانوادگی یا ورزشی به مشکل می خورد و می خواهد به تیم جدید برود، نه این که دو باشگاه با هم بر سر استفاده از این قانون برای ترانسفر بازیکن توافق کنند و از این توافق نفع ببرند.

تاجیک ها دی ماه می توانند پرسپولیسی شوند؟

پرسپولیس برای آن که گرفتار شکایت احتمالی رقبای داخلی و خارجی نشود، می تواند تا دی ماه صبر کند و سپس با باز شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی ، این بازیکنان را وارد لیست خود کند. به صراحت در قانون فیفا به عنوان تبصره و پی نوشت آمده است؛ اگر بازیکنی قراردادش را با باشگاه خود زمانی فسخ کند که مهلت نقل و انتقالات کشور مبدا به پایان رسیده، باید تا باز شدن دوباره پنجره نقل و انتقالات صبر کند. RSTP (قوانین مربوط به وضعیت و ترانسفر بازیکنان) به صراحت به این موارد اشاره کرده است. البته در آن مقطع هم ممکن است باز شیوه فسخ قرارداد این دو بازیکن زیر سوال باشد اما در این صورت پرسپولیس برای فیفا پاسخ قانع کننده دارد چرا که تا پنجره نقل و انتقالاتی نیم فصل صبر کرده و دیگر پنجره اش بسته نیست و بازیکنان تاجیک را هم به عنوان سهمیه آزاد به لیست خود اضافه نکرده است.

منبع: طرفداری

ارسال نظر