|
کدخبر: 188026

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

درباره این شلیک های طلایی!

با قهرمانی جواد فروغی در المپیک، یک اتفاق باور نکردنی در تاریخ ورزشی ایران رقم خورد.

ورزش درباره این شلیک های طلایی!

جواد فروغی در نخستین روز پس از افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو، دست به اقدامی باور نکردنی زد و با شکستن رکورد المپیک در رشته تپانچه بادی ۱۰ متری، انحصار مدال های ورزشی ایران در المپیک را شکست. تا پیش از این همواره مدال های ایران منحصر به رشته های کشتی فرنگی، کشتی آزاد، تکواندو، وزنه برداری و نیز تک مدال نقره احسان حدادی در پرتاب دیسک المپیک ۲۰۱۲ لندن، بود که با مدال طلا جواد فروغی این انحصار شکسته شد.

در کدام رشته های دیگر می توانیم مدال بگیریم؟

البته در این دوره از المپیک به علت حضور رشته کاراته در دو وضعیت کاتا و کومیته، پیش بینی می شد که انحصار پیشین به علت حضور نمایندگان دیگر ایران در این رشته ها از میان برود و مدال های رنگارنگ جدیدی به ویترین افتخارات پیشین ایران اضافه شود. با این حال هیچ کس گمان نمی کرد که این انحصار شکنی توسط جواد فروغی، ورزشکار ۴۱ ساله تیراندازی با تپانچه ۱۰ متر اتفاق بیافتد. برخی از تحلیلگران ورزشی نیز پیش بینی می کنند که در برخی از رشته ها مثل قایقرانی، دوچرخه سواری و بوکس نیز احتمالات کمرنگ تری برای کسب مدال وجود دارد.

وزارتخانه ای پرمدعا و بدون دستاورد!

با این حال همچنان کارشناسان بر این باورند که کسب این مدال هیچ ارتباطی با سیاستگذاری ورزش در کشور ندارد زیرا سیاست گذاران این حوزه تمام تلاش خود را معطوف به فوتبال باشگاهی و آن هم تنها معطوف به یک تیم خاص، در کشور کردند و سایر حوزه های ورزشی را رها کردند به گونه ای که در رژه روز گذشته کاروان پناهندگان المپیک، چهره های ورزشکاران ایرانی که مایل به تغییر تابعیت نبودند اما حاضر به تداوم فعالیت ورزشی در ایران نبودند، به شدت توی ذوق می زد که به طور جدی باید ان را دستپخت وزارت ورزش فعلی دانست.

سلطانی_فر_پرسپولیس

این مازاد بر ورزشکارانی است که در دوره وزارت سلطانی فر، اقدام به تغییر تابعیت خود کردند و با پرچم کشورهای دیگر در رشته های تکواندو، کشتی و شطرنج و غیره، کردند که به معنای کاهش شدید ظرفیت های مدال آوری ایران است که از از آن جمله می توان به کیمیا علیزاده نخستین بانوی مدال آور المپیکی ایران اشاره کرد که اکنون دیگر در زمره ورزشکاران ایران نیست.

فارغ از مدال های احتمالی قهرمانان رشته های فردی ایران در المپیک، نباید هیچ کدام از این مدال ها را به پای وزیر جنجالی ورزش نوشت زیرا که این مدال های احتمالی صرفا با تلاش ها و هزینه کرد فردی این افراد حاصل می شود و خبر از اردوهای اختصاصی و بودجه ای برای تمرینات ویژه برای این افراد نبوده و نیست.  برای ارزیابی عملکرد وزیر پر حاشیه ورزش در بازه زمانی شش سال گذشته، به مدال های ورزش های تیمی کاروان ایران در المپیک توجه کرد که در این زمینه نیز هیچ کدام از ناظران مشهور حوزه ورزش پیش بینی خاصی برای کسب مدال برای ایران در رشته های تیمی عرضه نکرده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها