|
کدخبر: 185334

امروز خاص‌ترین روز تاریخ پرسپولیس است!؟

۲۰ تیر برای هواداران پرسپولیس دهه ۷۰ بی‌تردید یک روز فراموش نشدنی محسوب می‌شود.

ورزش امروز خاص‌ترین روز تاریخ پرسپولیس است!؟

بعد از سپری شدن روزهای عجیب و غریب ابتدایی دهه ۷۰ و بروز تحولات غیرمنتظره در دو باشگاه محبوب پایتخت، پرسپولیس از سال ۷۳ دست به بازسازی خود زد. با ورود عابدینی به کادر مدیریتی باشگاه، این تیم موفق به جذب ستاره‌های بزرگ و البته جوان لیگ شد و طی یکی دو سال به یکی از تیم‌های قدرتمند حتی در سطح قاره بدل گشت.

اضافه شدن بازیکنانی چون احمدرضا عابدزاده، علی دایی، یحیی گل محمدی، افشین پیروانی، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، ادموند بزیک، مهرداد میناوند، نیما نکیسا، رضا ترابیان و... طی تنها یکی دو سال تبدیل به پرستاره‌ترین تیم فوتبال ایران شد. البته حکم جنجالی دربی دی ۷۳ کمی این روند بازسازی را به تاخیر انداخت، اما تقریبا می‌توان گفت از سال ۷۴ تا ۷۹ قرمزپوشان تقریبا قدرت بلامنازع فوتبال ایران لقب داشتند.

بی تردید معمار روزهای طلایی پرسپولیس در اواسط دهه ۷۰ استانکو، سرمربی فقید و کروات این تیم بود. او بعد از ناکامی روی نیمکت تیم ملی و برای اثبات ارزش‌های خود، به پیشنهاد حمید درخشان هدایت پرسپولیس را به عهده گرفت. استانکو با سیستم ۱-۶-۳ معروف خود تیمی هجومی و جوان را راهی لیگ کرد و همان ابتدا با جبران اختلاف امتیازی فراوان با بهمن، موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. این روند سال بعد نیز تکرار شد و در نهایت بعد از ناکامی مقابل پوهانگ در اسفند سال ۷۵، موعد جدایی سرمربی کروات فرا رسید.

پیروزی مقتدرانه در دربی تشریفاتی در روز خداحافظی فرشاد آقای گل؛

پرسپولیس که قهرمانی خود را مسجل شده می‌دید، در تاریخ ۲۰ تیر ۷۶ و در آخرین هفته لیگ در دربی به مصاف استقلال تحت هدایت مرحوم حجازی رفت. نکته باورنکردنی شاید این باشد که هفته آخر لیگ قبل در شرایطی برگزار می‌شد که فصل جدید چند روزی بود آغاز شده بود، اما در دهه ۷۰ اصلا رخ دادن چنین اتفاقاتی تعجب کسی را بر نمی‌انگیخت.

ترکیب قرمزپوشان به قدری پرستاره بود که شاید حدس تیم برنده دربی دشوار نبود. استقلال در شرایطی نه چندان خوب و در حالیکه تنها چند ماه بود با ناصر حجازی توافق کرده بود، در نخستین روزهای حضور فرهاد مجیدی در ترکیب وارد میدان شد.

اما همه چیز در دقایق ابتدایی حول محور خداحافظی فرشاد پیوس، گلزن افسانه‌ای پرسپولیس قرار داشت. پیوس در اواخر دوران حضور استانکو و بعد از اختلاف با و به مدت چند ماه از لیست تیم کنار گذاشته شده و با جدایی او دوباره لباس قرمز به تن کرد.

اما نباید از حرکت فوق العاده فدراسیون وقت گذشت. آنها با خوش سلیقگی محض از جمال شریف برای قضاوت این دیدار دعوت کرده بودند. این داور سوری چند سال قبل و در هیروشیما یک تنه مقدمات حذف تیم ملی ایران را فراهم کرده بود. گل آفساید کازویوشی میورا درست اعلام شد و در نهایت در اواخر بازی ستاره‌های عصبی تیم ملی از جمله فرشاد پیوس و مجتبی محرمی با او وارد درگیری فیزیکی شدند.

مجتبی محرمی بعد از آن لگد معروف به جمال شریف در کنار فرشاد پیوس محروم شد و مار زنگی بعد در مصاحبه‌ای آن اتفاق را بدترین خاطره دوران ورزشی خود تلقی کرد. خلاصه‌اش اینکه تصور کنید برای روز خداحافظی و گرامیداشت شما از داوری برای قضاوت دعوت شود که بدترین خاطره عمرتان را رقم زده است.

ایستگاهی فرشاد پیوس در دقیقه ۱۰ توسط غلامپور مهار شد و این ستاره تمام نشدنی با اهدای لباس شماره ۱۷ خود به مهدوی کیای جوان از فوتبال خداحافظی کرد.

اما طوفان پرسپولیس ازاین لحظه آغاز شد. ابتدا ادموند بزیک بعد از یک و دو با شاهرودی و با ضربه‌ای غیرقابل مهار از پشت محوطه گل اول را به ثمر رساند. در اوایل نیمه دوم و با شروع مجدد درخشان عابدزاده، مهدوی کیا با فراری تماشایی از رضا حسن زاده پیش افتاد و در موقعیتی تک به تک زننده گل دوم لقب گرفت تا پیراهن شماره ۱۷ برای او خوش یمن باشد.

در نهایت بهنام طاهرزاده جوان نیز با ضربه‌ای زمینی از پشت محوطه گل سوم را به ثمر رساند تا پرسپولیس در روزی که بدشانس هم بود، با سه گل رقیب دیرینه خود را مغلوب بکند.

تیم حمید درخشان با ارائه نمایش فوق العاده در دربی پیروز شد و این خبر از ظهور یک سرمربی باکیفیت می‌داد. اما در ادامه حضور مت کوویچ و بعد هم بازگشت علی پروین باعث شد درخشان به حاشیه رفته و برای بازگشت مجبور شود بیش از ۱۵ سال صبر کند.

قهرمانی در جام حذفی با درخشش دو مدافع میانی تیم علی پروین؛

اما دو سال بعد و در شرایطی خاص، دو تیم در فینال جام حذفی به مصاف یکدیگر رفتند. پرسپولیس با بازگشت علی پروین تبدیل به همان تیم مقتدر دهه ۶۰ شده و در سال ۷۷ حتی رکورد فوق العاده ۱۴ پیروزی پیاپی در لیگ را نیز به نام خود ثبت کرد. از سوی دیگر استقلال دو ماه بعد از شکست ناباورانه در فینال آسیا مقابل جوبیلو ایواتا و البته باخت عجیب برابر سایپا در لیگ، ناصر حجازی را برکنار کرده و با سکوموروخوف به توافق دست یافته بود.

استقلال اگرچه تیمی پرستاره در اختیار داشت، اما مهاجمان فانتزی این تیم از جمله فرهاد مجیدی و علی لطیفی حرفی در مقابل خط دفاعی قلدر پرسپولیس نداشتند. در همان دقایق ابتدایی و روی پاس تماشایی هلالی، ادموند بزیک از سمت راست فرار کرده و با تیزهوشی و بهره گیری از اشتباه رضا حسن زاده افت کرده، تیمش را صاحب یک ضربه پنالتی کرد.

تقلای ادو برای قرار گرفتن پشت توپ اثربخش نبود و مهدی هاشمی نسب با ضربه‌ای زمینی به گوشه دروازه، در کمتر از ۹ ماه برای سومین بار دروازه پرویز برومند را باز کرد. بعدها خود هاشمی نسب فاش کرد در تمرینات بزیک پنالتی زن اول بوده، اما او به زعم خودش با خودخواهی پشت توپ قرار گرفته است.

نیمه اول با برتری پرسپولیس تمام شد و در همان دقیقه ۵۰ بود که ارسال دقیق دین محمدی از نقطه کرنر در دهانه دروازه روی سر سهراب بختیاری زاده نشست و تبدیل به گل تساوی شد. در ادامه استقلال با ترکیبی جوان تر تیم برتر میدان بوده و چند فرصت خوب را هم از دست داد، اما در نهایت باز هم این پرسپولیس بود که در دقیقه ۸۵ به گل رسید.

پایان رافت که با آن استایل خاص خود تازه راهی پرسپولیس شده بود، با حرکتی تماشایی در سمت چپ کاظم محمودی را محو کرده و افشین پیروانی موفق شد ارسال او را تبدیل به گل کرده و احتمالا مهم‌ترین گل عمر ورزشی خود را به ثمر برساند.

جالب اینجاست نشریات در آن مقطع مدعی شده بودند در تمرینات پیش از دربی هاشمی نسب و پیروانی با هم درگیر و حتی گلاویز شده اند، اما این دو مدافع گل‌های پیروزی پرسپولیس در فینال را به ثمر رسانده و در پایان مسابقه با هم آشتی کردند.

پرسپولیس با هدایت علی پروین برنده فینال جام حذفی و در واقع فاتح دوگانه داخلی شد تا ۲۰ تیر تبدیل به روزی فراموش نشدنی در تاریخ باشگاه پرسپولیس بشود.

منبع: ورزش3

ارسال نظر