|
کدخبر: 147024

مروری بر خاطرات استقلال در دربی پایتخت

محمود فکری سرمربی آبی پوشان، پس از ۱۴ سال به عنوان مرد شماره یک استقلالی‌ها به دربی بازمیگردد.

ورزش مروری بر خاطرات استقلال در دربی پایتخت

۱۴ سال و ۲ ماه از آخرین حضور محمود فکری به عنوان بازیکن در شهرآورد تهران می‌گذرد. بازیکنی که در سال ۷۳ نخستین دربی‌اش را تجربه کرد و در آبان ۸۵ نیز برای آخرین بار برابر پرسپولیس قرار گرفت.

محمود فکری در دوران بازیگری خود در استقلال سابقه‌ زیادی در داربی‌‌های پایتخت دارد و به اصطلاح می‌توان گفت یکی از داربی ‌بازهای برجسته این دیدار به حساب می‌‌آید.

نخستین دربی فکری

نخستین تجربه محمود فکری در داربی‌های پایتخت در شهرآورد شماره ۳۹ رقم خورد. آن بازی در ۳۰ دی سال ۱۳۷۳ برگزار که آبی ‌پوشان تحت هدایت نصرالله عبداللهی مقابل پرسپولیس قرار گرفتند و با تساوی دو بر دو برابر سرخپوشان پایتخت متوقف شدند.

آن دیدار معروف که در مرحله نیمه نهایی لیگ آزادگان برگزار شد، به دلیل درگیری مجتبی محرمی و امیر قلعه نویی به آشوب کشیده شد و کمیته انضباطی آن بازی را با نتیجه ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام کرد و بازی برگشت نیز در بندرعباس برگزار گردید.

آن دیدار جنجالی تلفات زیادی داشت و کمیته انضباطی بازیکنان و مدیران و سرپرست دو تیم را نقره داغ کرد که در این میان، محمود فکری نیز به دلیل درگیری با بازیکنان پرسپولیس، شش ماه از حضور در میادین محروم شد.

۱۸ دربی، ۱۰ کاپیتانی

همچنین محمود فکری یکی از کاپیتان‌های با سابقه در داربی به حساب می‌آید و با ۱۰ کاپیتانی در شهرآورد تهران، از رکوردداران این مسئله محسوب می‌شود و بعد از علی جباری، در رده دوم قرار گرفته است.

فکری در طول سال‌هایی که پیراهن استقلال را پوشیده بود، موفق شد حضور در ۱۸ دربی تهران را تجربه کند. حاصل تلاش فکری و هم تیمی هایش در این ۱۸ بازی، کسب ۵ پیروزی برای استقلال بود و آنها در ۳ دیدار نیز شکست خوردند و نتیجه ۱۰ شهرآورد هم با تساوی به پایان رسید.

محمود فکری سابقه دو بار گلزنی در دربی دارد که در هر دو بازی، استقلال به برتری رسید.

آخرین شهرآورد فکری

آخرین شهرآوردی که محمود فکری در آن حضور داشت و برای استقلال به میدان رفت، به دربی ۶۲ بازمیگردد. این بازی که در ۱۲ آبان ۸۵ برگزار شد، با نتیجه دو بر یک به سود پرسپولیس به پایان رسید. امیرحسین صادقی ابتدا آبی پوشان را پیش انداخت، اما مهرزاد معدنچی روی اشتباه عجیب مهدی رحمتی و سپس مرحوم مهرداد اولادی دو گل پرسپولیس را وارد دروازه استقلال کرد.

علاوه بر این، محمود فکری در دوران بازیگری خود در داربی‌های پایتخت دو گل به ثمر رسانده است که یکی از به یاد ماندنی‌ترین این گل‌ها در داربی ۵۶ رقم خورد. جایی که استقلال در آن بازی با گل دقیقه ۸ علی سامره پیش افتاده بود و محمود فکری در دقیقه ۵۵ از روی یک ضربه کاشته از راه دور، دروازه ساشا ایلیچ را برای بار دوم باز کرد.

عکسی از آخرین حضور محمود فکری در شهرآورد تهران که با برتری دو بر یک پرسپولیس به پایان رسید. همان دیداری که مهرداد اولادی توپ را از بالای سر رحمتی وارد دروازه استقلال کرد و سپس پشتک وارو زد.

تجربه دربی به عنوان دستیار

همچنین فکری دو دوره به عنوان مربی استقلال روی نیمکت آبی‌های پایتخت حضور داشته است. دوره اول حضور این مربی به فصل ۹۰-۸۹ برمی‌گردد که استقلال در داربی ۷۱ و ۷۲ مقابل پرسپولیس قرار گرفت و هر دو بازی را با نتیجه یک بر صفر پیروز شد. دوره بعدی حضور فکری به عنوان مربی در فصل ۹۴-۹۳ رقم خورد که استقلال در داربی‌های ۸۰ و ۸۱ مقابل پرسپولیس شکست خورد. در بازی اول استقلال دو بر یک و در بازی دوم یک بر صفر از سرخپوشان شکست خورده است.

این بار محمود فکری، در داربی ۹۴ پایتخت، به عنوان سرمربی آبی ‌پوشان حضور پیدا کرده است و باید دید امروز فکری در نخستین تجربه خود به عنوان سرمربی، چه عملکردی از خودش بر جای خواهد گذاشت.

فکری به عنوان دستیار قلعه نویی و مظلومی نیز سابقه حضور بر روی نیمکت دربی را در کارنامه دارد.

 

منبع: ورزش3

ارسال نظر