|
کدخبر: 146858

دربی و داور لجبازی که نمی‌ترسد!

رضا کرمانشاهی فردا دربی نود و چهارم تهران را داوری می کند، شاید بد نباشد کمی بیشتر از او بدانیم، از داور ملی فوتبال ایران که شناخته تر از اغلب داوران بین المللی فوتبال ما است

ورزش دربی و داور لجبازی که نمی‌ترسد!

رضا کرمانشاهی در ۱۷ سالگی مدرک درجه سه داوری را به دست آورد و در ۲۷ سالگی درجه ملی داوری را کسب کرد. او هر چند پس از ۱۵ سال موفق به کسب عنوان بین المللی در داوری نشد اما از بسیار از آنها شناخته شده تر است!

با یک دربی تاخیر، رضا کرمانشاهی داور دیدار استقلال و پرسپولیس شد. در حالی که گفته می شد در دربی جام حذفی، رضا کرمانشاهی به عنوان داور اصلی حضور خواهد داشت این اتفاق نیفتاد تا داور پاکدشتی فوتبال ایران ناراحت شود و برای گرفتن جواب، خود راهی محل فدراسیون فوتبال شود! داوری که حتی به توصیه کارشناسان، به همراه خانواده، تهران را به مقصد انزلی ترک کرده بود تا در سفری چند روزه با موبایلی خاموش، بتواند خود را از نظر روحی و روانی آماده قضاوت در دربی کند. به گفته علی خسروی، یک هفته قبل از دربی جام حذفی به کرمانشاهی اعلام شده بود خودش را از لحاظ روحی برای بازی آماده کند اما همین که همراه خانواده به سفر رفت، در راه بازگشت به تهران نام داور را از رادیو شنید و شوکه شد.

نکته جالب درباره این داور اینکه پس از بازی مورد نظر در جام حذفی، این بار نیز چیزی نمانده تا پیش از اعلام نام او، محمدحسین زاهدی فر از بوشهر قضاوت دربی را در دست بگیرد اما در نهایت این اتفاق نیفتاد تا داور ملی فوتبال ایران نیز قضاوت در دربی را وارد رزومه خود کند. این بار مهدی سیدعلی و رضا کرمانشاهی گزینه های اصلی قضاوت دربی بودند اما ناگهان باز هم نام زاهدی فر مطرح شد و بعد هم اسم بیژن حیدری وسط آمد تا این که در نهایت قرعه به نام کرمانشاهی افتاد.

رضا کرمانشاهی یکی از داوران یک کلام فوتبال ایران محسوب می شود یا حداقل ما به یاد نداریم که او تصمیمی گرفته باشد و بعد آن را عوض کند. مرد ۴۲ ساله دربی ۹۴ از تمامی بازیکنان حاضر در میدان بزرگتر است و این می تواند برگ برنده او در مواجهه با بازیکنانی باشد که خوب می دانند نتیجه این بازی چه تاثیری می تواند در زندگی ورزشی آنها داشته باشد.

یکی از نکاتی که درباره کرمانشاهی همیشه وجود داشته به اتهاماتی بر می گردد که هرگز به او زده نشد! کم بودن حقوق داوران، همیشه آنها را از نظر مالی در مظان اتهام قرار می دهد اما تاکنون این حرف و حدیث ها به این داور پاکدشتی نچسبیده است. او از شغل آزاد خود درآمد خوبی دارد که البته گفته می شود به خرید و فروش اتومبیل و ساخت و ساز بر می گردد و همین باعث شده تا کرمانشاهی بی نیاز به منابع مالی پا به عرصه داوری بگذارد و به همین دلیل خارج از دایره اتهامات باشد. تردد او با اتومبیل های لوکس و مدل بالا از دوران جوانی اش ورد زبان داوران و اهالی فوتبال بوده است. داوری که با بنز و اتومبیل شاسی بلند در شهر تردد کند، برای فوتبالی ها کمی غیرمتعارف است. شاید به همین دلیل باشد که اغلب مربیان لیگ برتری می گویند وقتی بیژن حیدری یا رضا کرمانشاهی و ... بازی آنها را سوت می زنند، خیال شان راحت است که بازی هیچ پشت پرده ای ندارد.

این داور نه چندان خندان فوتبال ایران البته دغدغه های دیگری نیز به غیر از کار آزاد و داوری خود دارد. او کارشناس تربیت بدنی است که در دو دبیرستان غیرانتفاعی مشغول به کار است و علاوه بر آن به عنوان کارمند شهرداری پاکدشت نیز دستی در شهرسازی دارد. مردی که این روزها درباره او شنیدیم خود را آماده حضور در مقطع کارشناسی ارشد نیز کرده است.

جالب ترین نکته ای که درباره آقا رضا می توان گفت به تخصص او در اخراج نام های مطرح بر می گردد. رضا کرمانشاهی ترجیح می دهد به خاطر یک نام مطرح پای روی خصوصیات شخصی خود نگذارد و اگر قرار باشد به دلیل حرف زدن های ممتد و اعتراض های ادامه دار کنار خط طولی (حساسیت های او در داوری) چند بار هم که شده علی دایی را از زمین اخراج کند، این کار را می کند نه برای مطرح کردن نام خود که به دلیل رد شدن از خطوط قرمز او، چیزی که باعث می شود مرد پاکدشتی جامعه داوری روی آن شوخی نداشته باشد. علی خسروی درباره او می گوید اگر قرار باشد بازیکنان حاضر در دربی یک دیدار نود دقیقه ای و خاطره انگیز را پشت سر بگذارند، هرگز نباید با کرمانشاهی حرف بزنند و نسبت به آنچه او تصمیم گیری کرده اعتراض های ممتد و پیاپی، آن هم با فاصله نزدیک به او داشته باشند. این مدل ارتباط با او باعث می شود تا در نهایت بازیکن یا مربی پایان خوبی برای خود نداشته شد!

استقلالی ها و پرسپولیسی ها خودشان را برای تقابل با یک داور لجباز آماده کنند. اگر باورتان نمی شود او با کسی شوخی ندارد، می توانید خصوصیات اخلاقی اش را از منصور ابراهیم زاده بپرسید! صابون کرمانشاهی به تن ابراهیم زاده که یکی از آرام ترین مربیان کنار زمین بود هم خورده است. می دانید چرا؟ ابراهیم زاده کنار خط به توصیه کرمانشاهی که گفته بود بعد از سوت من، اعتراض نکن، گوش نکرد و نه یک بار بلکه دو بار در دو بازی مختلف به سکوها هدایت شد. او یک بار هم با علی دایی همین کار را کرد. لب خط به شهریار فوتبال ایران توضیح داد؛ وقتی شما با هر سوت من اعتراض می کنید، بازیکن ها هم به خودشان جرات اعتراض می دهند، او به هر دو سرمربی توصیه کرد قضاوت بازی را به او بسپارند و در کار داور دخالت نکنند، دایی این توصیه را جدی نگرفت و با اعتراض بعدی، کرمانشاهی اعلام کرد تا دایی روی سکوها نرود، بقیه بازی را قضاوت نمی کند!

اصلا چرا جای دور برویم؛ وریا غفوری کاپیتان استقلال هم یک بار به خاطر دهان به دهان گذاشتن با کرمانشاهی رنگ کارت قرمز را مقابل صورت خود دید! 

سرخابی ها اگر می خواهند با اراده خودشان از زمین خارج شوند نه با اخراج، زیاد سمت کرمانشاهی نروند!

منبع: طرفداری

ارسال نظر