|
کدخبر: 312105 سینا ستوده

نمایشگاه کان‌ماین/ صنایع معدنی/ وزارت صمت

بخشنامه‌های محدودکننده مانع فعالیت صادرکنندگان / مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود

قیافه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: در بخش صادرات مشکلات بسیاری وجود دارد؛ بخشنامه‌های محدودکننده مانع فعالیت صادرکنندگان می‌شود. بخشنامه‌هایی مانند عوارض صادراتی، حذف معافیت مالیاتی کالاهای معدنی و صنایع فلزی مانند تولید فولاد نیمه ساخته و شمش‌های آلیاژی و از طرف دیگر بخشنامه دو درصد مالیات علی‌الحساب مطرح شد که با ورود دیوان عدالت اداری فعلا متوقف شد اما این روند همچنان ادامه دارد و سنگ‌اندازی‌‌ها برای بحث صادرات وجود دارد. متاسفانه در بخشی از وزارتخانه‌های دولت کار کارشناسی لازم در حوزه صدور مقررات و دستورالعمل‌ها اتفاق نمی‌افتد.

نمایشگاه بخشنامه‌های محدودکننده مانع فعالیت صادرکنندگان / مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود

هفدهمین دوره نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته (ایران کان‌ماین) با هدف ارائه جدیدترین دستاوردها و توامندی‌های شرکتهای داخلی و خارجی فعال در این حوزه از ۱۳ تا ۱۶ آبان ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد.

ایران کان‌ماین هفدهم با حضور ۱۶۰ شرکت داخلی و ۶۰ شرکت خارجی در ۳ بخش اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری متمرکز است و در آن انواع صنایع، تجهیزات و ماشین آلات معدنی، صنایع معدنی، شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذار، موسسات مالی و اعتباری و مهندسین مشاور حضور و مشارکت دارند.

گفتنی است در این دوره از ایران کانمین، ۵ پنل تخصصی با حضور صاحبنظران، مدیران و کارشناسان حوزه معدن و صنایع معدنی در جوار نمایشگاه برگزار می­‌شود.

دستیابی به فضای اقتصادی مطلوب برای فعالان حوزه معدن به منظور افزایش فرآوری و کاهش خام فروشی، ایجاد ارتباطات موثر بین فعالان این حوزه، ارائه و ترویج خدمات معدنی به بخش های تولیدی، رونق دهی به بخش خصوصی در فضای معدنی و همچنین بیان دستاوردها و کارنامه درخشان بخش معدن در اقتصاد ایران، از مهمترین اهداف ایران کان‌ماین هفدهم به شمار می رود.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه کان‌ماین گفتگویی با قدیر قیافه، نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و همچنین سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

سال گذشته سرمایه گذاری خارجی نداشتیم

قدیر قیافه نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن گفت: در سال‌های اخیر می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری خارجی در هیچ بخشی اتفاق نیافتاده و فقط مربوط به دولت سیزدهم نمی‌شود در دولت‌های قبلی هم همین گونه بوده است.

کان-ماین۱

وی ادامه داد: مسئله اصلی در حال حاضر تحریم‌های سنگین یک جانبه‌ای است که بر کشور ما وارد شده که متاسفانه بسیاری از بنگاه‌ها، بانک‌ها و دولت‌ های بزرگ از آنها پیروی می‌کنند. لذا در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شود زیرا تحریم‌های نمی‌گذارد این اتفاق بیوفتد. امیدواریم که روابط ما با کشورهای دیگر به گونه‌ دیگری برقرار شود و مسئولان و بزرگان کشور چاره‌ای برای حل این مشکل بیاندیشند.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: در بخش معدن و صنایع معدنی هم متاسفانه به همین منوال سرمایه‌گذاری لازم انجام نشده است و همچنین با توجه به مقررات محدودکننده‌ای که هر روز تعداد آن بیشتر می‌شود، مانع رشد و پیشرفت این حوزه می‌شود.

قیافه گفت: در بخش صادرات مشکلات بسیاری وجود دارد؛ بخشنامه‌های محدودکننده مانع فعالیت صادرکنندگان می‌شود. بخشنامه‌هایی مانند عوارض صادراتی، حذف معافیت مالیاتی کالاهای معدنی و صنایع فلزی مانند تولید فولاد نیمه ساخته و شمش‌های آلیاژی و از طرف دیگر بخشنامه دو درصد مالیات علی‌الحساب مطرح شد که با ورود دیوان عدالت اداری فعلا متوقف شد اما این روند همچنان ادامه دارد و سنگ‌اندازی‌‌ها برای بحث صادرات وجود دارد. متاسفانه در بخشی از وزارتخانه‌های دولت محترم به نظر می‌رسد کار کارشناسی لازم در حوزه صدور مقررات و دستورالعمل‌ها اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید

بهرامن: صادرات حوزه معدن را می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار رساند

وی در پایان درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه کان‌ماین گفت: در این نمایشگاه بیش از ۲۲۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که ۶۰ شرکت آن خارجی هستند. معدن و صنایع معدنی یکی از بخش‌های پرجاذبه برای سرمایه‌گذاران داخلی  و خارجی و همچنین فروشندگان تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و صنایع معدنی است و در این بازار حضور دارند. به نظر من یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به عنوان پیشرو در اقتصاد کشور عمل کند. همین بخش معدن و صنایع معدنی است که متاسفانه به طور مداوم تحت تاثیر مقررات و مانع‌تراشی‌ها ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. امیدواریم این مشکلات به زودی مرتفع شود.

نقش کمرنگ بخش خصوص در حوزه معدن

سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه کان‌ماین درباره مسئله خصوصی‌سازی در بخش معدن گفت: خصوصی‌سازی در بخش معدن با دیگر بخش‌های اقتصادی کشور تفاوتی ندارد، طبیعتا زمانی که بخش خصوصی قصد ورود به بخشی را دارد. فرآیند‌های مختلف بخش تولید را بررسی می‌کند و سپس ورود می‌کند. دولت هم براساس اصل ۴۴ اگر بخواهد بخشی که تحت تملک آن است را واگذار کند، فرقی بین بخش‌های صنعتی یا معدنی نمی‌بیند.

عسکرزاده

وی ادامه داد: متاسفانه بخش معدن از این قاعده مستثنی نیست و همین امر منجر به به وجود آمدن شرکت‌های خصولتی شده است. ما در فرآیند خصوصی‌سازی می‌خواهیم دامنه تصدی‌گری دولت را کم کنیم؛ واحد معدنی یک بخش مالکیت دارد و یک بخش مدیریت؛ بهتر بود ما بخش مدیریتی را به بخش خصوصی واگذار می‌کردیم اما در حال حاضر این موضوع بالعکس اتفاق افتاده و دولت کماکان مدیر منصوب می‌کند و این امر نه تنها هیچ تغییری در ساختار اجرایی بنگاه ایجاد نمی‌کند بلکه آسیب‌هایی سنگینی وارد می‌کند زیرا نظارت دولت را کمرنگ می‌کند.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: این مشکلات تنها در بخش معدن وجود ندارد و در بخش‌های صنعتی و دیگر بخش‌ها نیز این چالش وجود دارد. بسیاری از این مشکلات بابت مطالبات بخش‌های مختلف مانند شستا، تامین‌اجتماعی و... است که تنها به صورت تهاتر بوده و این کار را سخت‌تر خواهد کرد. زیرا نه تنها این بخش‌ها خصوصی نشده بلکه دولت مالکیت خود را به شکلی که بتواند در بخش معدن یا صنعت خود نظارت داشته باشد از دست داده است.

عسکرزاده ادامه داد: بخش خصوصی، بخش سرمایه‌گذاران کوچک ریسک ناپذیر هستند. یعنی سرمایه خود را به طور کامل در یک بخش متمرکز نمی‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاری زیادی انجام نمی‌شود به طوری که بتواند تغییر کلی ایجاد کند. از طرف دیگر این سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیستند، به همین علت در بخش‌هایی مانند معدن تمایل کمتری از طرف سرمایه‌گذاری دیده می‌شود زیرا این بخش ریسک بالایی دارد اما در بخش صنعت و صنایع معدنی این سرمایه‌گذاری بیشتر است و سرمایه‌گذاران در این بخش‌ها فعالیت بیشتری دارند.

هفدهمین دوره نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته (ایران کان‌ماین) از ۱۳ تا ۱۶ آبان ۱۴۰۲ میزبان بازدیدکنندگان و فعالان این حوزه است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها