|
کدخبر: 310623

۱۰ استان برتر معدنی کدامند؟

داده‌های آماری نشان می‌دهد به‌رغم اینکه بخش معدن می‌تواند به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی کشور، پیشران بخش صنعت باشد، در شرایط حاضر به‌طور نسبی نسبت به دیگر بخش‌ها نتوانسته از جایگاه مناسبی برخوردار باشد.

معدن ۱۰ استان برتر معدنی کدامند؟

بخش معدن و صنایع معدنی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشورها است که رشد آن می‌تواند به عنوان یکی از محرکه‌های اقتصادی نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشورها داشته باشد. نقش مستقیم معدن در توسعه اقتصادی شامل ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، جبران خدمات نیروی کار و سرمایه، تقویت فعالیت‌های کارآفرین و افزایش درآمدهای مالیاتی است؛ اما سهم معدن در اقتصاد بسیار بیشتر از اثرات مستقیم آن است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرده که به‌رغم اینکه بخش معدن می‌تواند به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی کشور، پیشران بخش صنعت باشد، در شرایط حاضر به‌طور نسبی نسبت به دیگر بخش‌ها نتوانسته از جایگاه مناسبی برخوردار باشد. توجه به این موضوع حائز اهمیت است که تشکیل و ورود صنایع معدنی مهم و مادر همچون فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان، سرب و روی و... همه در سایر وجود معادن در ایران است.

معدن-جدول

داده‌های آماری نشان می‌دهد که استان خراسان رضوی در بین ۱۰ استان دارای بیشترین تعداد معدن در کشور با سهم ۹.۹درصدی از تعداد معادن، سهم ۰.۸۱درصدی از ارزش افزوده معادن کشور را به ارزش ۱۷.۸هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داده است. در بین ۱۰ استان دارای بیشترین تعداد معادن، استان کرمان با ۱۰۹هزار میلیارد تومان بیشترین ارزش افزوده بخش معدن را با سهم ۵درصدی به خود اختصاص داده است.

در این میان، استان سمنان به رغم سهم ۶.۱درصدی از کل معادن کشور، سهم بسیار پایینی از ارزش افزوده معادن ۰.۰۷درصد به ارزش ۱.۵هزار میلیارد تومان را داراست.

 

 

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها