|
کدخبر: 29483

داوران تنها به ۱۸ اثر ارسال شده به جشنواره رای مثبت دادند

راهیابی ۱۸+۱۸ اثر برتر به گالری جشنواره پوسترها

هیات داوران ۱۸ اثر برتر را برای نمایش در گالری پوسترها مشخص کردند و البته ۱۸ اثر نیز به انتخاب موسسه صمت ‌با هدف ایجاد انگیزه در شرکت های برگزارکننده برای نمایش در گالری بزرگ پوسترهای صنعت نمایشگاهی انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، نشست ویژه هیات داوران برای بررسی پوسترهای ارسالی به دبیرخانه جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی در سالن همایش‌های موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت با حضور ۵ چهره برجسته در حوزه طراحی برگزار شد.

در این نشست آرش سلطانعلی مشاور ارشد تبلیغات و برند، استاد دانشگاه و نویسنده مقاله‌ها و کتاب‌های برندسازی، کیوان افشین‌جو از طراحان برتر حوزه غرفه‌سازی، مانی روشن از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه مطبوعات، رامین ترابی به نمایندگی از مجموعه روابط عمومی‌ فعال در صنعت نمایشگاهی و محمدعلی فخارمنش در حوزه طراحی شهری برای داوری و تبادل‌نظر درباره بهترین پوسترهای نمایشگاهی مربوط به سال ۹۵ و ۹۶ حضور داشتند. گسترش تجارت از ابعاد برپایی این نشست گزارش می‌دهد:

davarsmt.JPG

*انتخاب ۱۸ پوستر از ۷۴ اثر

از ۸۳ پوستر ارسال شده، ۷۴ پوستر مربوط به ۷۴ رویداد بین‌المللی از استانداردهای لازم برای داوری برخوردار بودند. شرکت‌های برگزارکننده از استان‌های تهران، اردبیل، آذربایجان شرقی، کرمان، بوشهر، خوزستان، گیلان، هرمزگان، گلستان و زنجان در این دوره از جشنواره حضور فعال داشتند که استان‌های تهران و کرمان بیشترین سطح مشارکت را به خود اختصاص دادند.

براساس برنامه‌ریزی‌های پیشین قرار بود ۳۰ پوستر برتر برای نمایش در گالری جشنواره واقع در سالن ۳۵ نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود اما هیات داوران سطح کیفی بیشتر پوسترها را متناسب با استانداردهای گرافیکی ندانستند و در نهایت تنها به ۱۸ پوستر، مجوز ورود به گالری ویژه داده شد.

مانی روشن به‌عنوان یکی از اعضای هیات داوران در گفت‌وگو با پایگاه خبری «گسترش» اظهارکرد: توجه بیش از حد به موضوعات صنعتی باعث شده برگزارکنندگان در طراحی پوسترها پارامترهای هنری را نادیده بگیرند. در این زمینه می‌توان گفت ما بیشتر با کاتالوگ‌های تجاری طرف هستیم، نه پوسترهای نمایشگاهی.

او تصریح کرد: تمام تلاش‌مان را به کار گرفتیم تا توقع حرفه‌ای‌مان را پایین بیاوریم و ۳۰ پوستر برتر را انتخاب کنیم اما باوجود سطح بالای مشارکت شرکت‌های محترم و ارسال ۷۴ پوستر، درنهایت به ۱۸ اثر برای نمایش در گالری رای دادیم.

*دست طراحان نمایشگاهی بسته است

یکی از مهم‌ترین کارکردهای جشنواره ملی پوسترها، بازگشت طراحان حرفه‌ای به جمع خانواده صنعت نمایشگاهی است که می‌تواند سطح کیفی طراحی در این زمینه را افزایش دهد.

رامین ترابی، یکی از فعالان حوزه طراحی در صنعت نمایشگاهی در این زمینه به «گسترش» گفت: گاهی سایت‌های برگزاری در طراحی پوستر دخالت‌های غیرکارشناسی دارند. برای مثال دستور جابه‌جایی لوگوهای درج شده در پوستر یا کم و زیاد شدن آنها را می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود طراحان نمایشگاهی دست خود را در خلق ایده‌های تازه بسته ببینند.

وی اظهارکرد: مجموعه‌های موفقی هم هستند که باوجود تمامی محدودیت‌ها دست به ابتکار عمل زده و پوسترهای جذابی طراحی می‌کنند اما تعداد آنها بسیار اندک است. آنچه اهمیت دارد، ایجاد یک جشنواره مستقل در زمینه پوسترهای صنعت نمایشگاهی است که بدون شک مسیر را برای طراحی درست و اصولی در آینده باز خواهد کرد.

ترابی همچنین تصریح کرد: امیدواریم در دوره‌های آینده هم میزان مشارکت در این جشنواره و ارسال آثار هنری به دبیرخانه افزایش پیدا کند و هم پوسترهای بسیار مناسب‌تری برای نمایش در گالری معرفی شود.

*تهرانی‌ها جاماندند

در دوره نخست جشنواره شاهد فعالیت به‌نسبت مطلوب‌تر شرکت‌های نمایشگاهی از استان‌های مختلف نسبت به شرکت‌های فعال در پایتخت بوده‌ایم که در نوع خود قابل توجه است. اگرچه برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی، اصفهان و فارس به عنوان استان‌های فعال صنعت نمایشگاهی ترجیح دادند در این رویداد حضور نداشته باشند اما در مجموع آثار خوبی از شهرهای گوناگون ارسال شد.

محمدعلی فخارمنش در این باره به «گسترش» گفت: حدود ۵۰ درصد پوسترها از تهران و بقیه از دیگر شهرها ارسال شدند. این نشان می‌دهد سطح مشارکت شرکت‌های فعال در پایتخت در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی بسیار بیشتر و حرفه‌ای‌تر از دیگر شهرها است اما در زمینه طراحی پوستر به‌نظر من تهرانی‌ها حرف چندانی برای گفتن نداشتند!

وی با اشاره به اهمیت موارد هنری در طراحی یک پوستر تاکید کرد: البته بدان معنا نیست که در شهرهای دیگر پوسترها حرفه‌ای هستند. بلکه فقط می‌توان گفت در برخی شهرها، کمی بیشتر سلیقه هنری طراحان جدی گرفته شده و همین امر باعث شده آثار آنها بیشتر به چشم بیاید. واقعیت این است که طراحی یک پوستر خوب هزینه چندانی ندارد و امیدوارم در آینده بیشتر به این موضوع توجه شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها