|
کدخبر: 288072 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل نمایشگاه قم مطرح شد؛

قصور بزرگ فعالان صنعت نمایشگاهی در کشور / نگاه ها درآمدی است نه تخصصی!

عمورسولی گفت: متاسفانه صنعت نمایشگاهی در استان ما متولی های مختلفی دارد که هر کدام از آنها ساز خود را می زنند. ما در این استان مشکلات خاص تر هم داریم.

نمایشگاه قصور بزرگ فعالان صنعت نمایشگاهی در کشور / نگاه ها درآمدی است نه تخصصی!

در استان قم پروژه‌های شاخص و مهمی وجود دارد که با وجود جایگاه استراتژیکی که دارند می‌توانند نقش مهمی در استان و حتی کشور داشته باشند.  نمایشگاه بین المللی استان قم واقع در اتوبان قم-تهران، یکی از این پروژه ها است که جایگاه مهم و نقش به سزایی در عرضه تولیدات و محصولات و رونق تولید استان دارد و می‌تواند میزبان هیئت های تجاری خارجی،  تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تجاری کشور باشد.  فاز نخست سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی این استان اواخر سال گذشته طی آیینی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار قم به بهره‌برداری رسید و فعالیت های نمایشگاهی این استان در سایت جدید ادامه پیدا کرد.

خبرنگار گسترش نیوز پیرامون آخرین وضعیت صنعت نمایشگاهی در این استان گفتگویی را با صابر عمورسولی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی استان قم ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

آخرین وضعیت سایت نمایشگاهی استان قم

عمورسولی در این گفتگو اظهار داشت: ما در سال ۱۴۰۱ به دلیل ساخت و ساز و تکمیل سایت نمایشگاهی جدید استان قم با فراز و نشیب های مختلفی روبرو بودیم. البته به دستور استاندار در انتهای سال ۱۴۰۰ موظف شدیم که نمایشگاهی را تحت عنوان «ساخت و تولید» با محوریت استان قم در سایت جدید برگزار کنیم. در آن دوران این سایت جاده دسترسی مناسبی نداشت. این جاده عمود بر آزادراه بود و از همین رو رییس راهداری استان با ارسال نامه ای به وزارت راه و شهرسازی دستور مسدود کردن این جاده را از این وزارتخانه گرفته بود. استاندار معتقد بود که برگزاری نمایشگاه ساخت و تولید موجب خواهد شد که نگاه ها به سمت سایت نمایشگاهی استان جلب شود و سرعت تکمیل مرکز جدید نمایشگاهی استان با افزایش مواجه شود.

صابر-عمورسولی

وی افزود: بعد از برگزاری این نمایشگاه همراهی های خوبی در این خصوص انجام گرفت. در همین راستا قرار شد که جاده اختصاصی نمایشگاه از محل بهشت معصومه (س) تا این مجموعه نمایشگاهی احداث شود. البته این جاده سابق بر آن نیز دست پیمانکار بود که آن هم بنا به دلایلی به صورت نیمه کاره رها شده بود. ما در حقیقت جاده ای برای سایت نمایشگاهی خود نداشتیم که تقویم نمایشگاهی را پیش ببریم. با این حال با استفاده از ظرفیت های مختلف در زمان برگزاری رویدادها جاده عمود بر آزادراه را باز کردیم و موفق شدیم در سال جاری حدود ۹ رویداد را برگزار کنیم.

مدیرعامل نمایشگاه قم در ادامه خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد که این استان شرایط خاص به خود را دارد. در ماه های محرم و صفر هیچ نمایشگاهی در این استان برگزار نمی‌شود و در ماه مبارک رمضان نیز تنها نمایشگاه ضیافت برگزار می شود. بنابراین ما ۳ ماه از سال را به کلی از دست می دهیم. با این حال تصمیم داریم در سال جدید علاوه بر تکمیل مسیرهای دسترسی و سالن های نمایشگاه، ۸۰ غرفه تجاری که غرفه های ثابت نمایشگاهی از  صنایع و تولیدات کشور هستند را تکمیل کنیم.

مشکلات و موانع فعالیت در صنعت نمایشگاهی

عمورسولی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح مشکلات و موانع فعالیت در صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: این صنعت باید یک متولی داشته باشد. در حال حاضر این متولی وزارت صمت و به عبارت صحیح تر سازمان توسعه تجارت ایران است. متاسفانه این صنعت در استان ما متولی های مختلفی دارد که هر کدام از آنها ساز خود را می زنند. ما در این استان مشکلات خاص تر هم داریم. روحانیت در این استان نسبت به موارد مختلف بسیار حساس هستند که یکی از مهم ترین آنها حجاب است. در دوره برگزاری نمایشگاه ها از دفتر برخی روحانیون با استانداری تماس گرفته می شود و نسبت به رعایت حجاب برخی از بانوان در نمایشگاه اعتراض می کنند. این موارد برای ما بسیار مشکل ساز است به نحوی که من در هر دوره از برگزاری نمایشگاه باید پاسخگوی اماکن، استانداری، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و... باشم.

وی همچنین گفت: سایت نمایشگاهی قم یک مجموعه کاملا خصوصی است و تمام کارهای خود را توسط بخش خصوصی پیش برده است. تنها کمکی که ما از دولتی ها خواستاریم این است که کارهای اداری را سهل الوصول کنند. 

برنامه های سال آینده

مدیرعامل نمایشگاه قم در ادامه به تشریح برنامه های سال آینده این سایت اشاره کرد و گفت: حدود دو ماه پیش تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۲ به کارگروه توسعه صادرات استان ارسال شد. برگزاری حدود ۵۲ رویداد نیز توسط این کارگروه تصویب شد. اما به عقیده من در بهترین حالت ما موفق به برگزاری حدود ۳۰ الی ۳۵ رویداد خواهیم بود. چراکه تاریخ برگزاری برخی از نمایشگاه ها در مناسبت های ملی و مذهبی قرار دارد و برخی از آنها نیز در زمان طلایی خود برگزار نمی شوند.

عمورسولی با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر صنعت نمایشگاهی کشور عنوان کرد: به طور حتم وقتی حادثه غیرمترقبه ای رخ می دهد پیش بینی ها انجام نشده اند. اما اتفاق بزرگی که شیوع ویروس کرونا رقم زد این بود که ما از شیوع این ویروس درس های بزرگی گرفتیم و آمادگی لازم برای حوادثی اینچنینی را داریم. به عقیده من چشم انداز این صنعت در سال آینده بسیار بهتر از سال ۱۴۰۱ خواهد بود. شیوع کرونا اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داد. امیدواریم در سال آینده نیز بتوانیم حفره ای که از شیوع این ویروس در عمر و اقتصاد ما ایجاد شد را جبران کنیم.

ارزیابی وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور

وی در ادامه به ارزیابی وضعیت صنعت نمایشگاهی در کشور پرداخت و گفت: به عقیده من به غیر از سایت نمایشگاهی تهران و تعداد معدودی از استان ها، استانداردها در هیچ کدام از سایت های نمایشگاهی رعایت نمی شود. قصور در این خصوص متوجه تمام فعالان صنعت نمایشگاهی است که گاهی نگاهمان بیشتر از اینکه تخصصی باشد، درآمدی است. ضمن اینکه باید برای تولیدکننده فرهنگ فروش و بازاریابی ایجاد کرد. تولیدکننده باید متوجه شود که صنعت نمایشگاهی بازوی اصلی تبلیغات و بازاریابی است.  

به کراوات آقایان هم ایراد گرفته می شود!

مدیرعامل نمایشگاه قم در بخش دیگری از صحبت های خود به تعرفه های نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: من معتقدم که تعرفه ها را به هیچ عنوان نمی توان دستوری کرد. نباید فراموش کرد که تعرفه ها باید در هر استان و هر نمایشگاه متفاوت باشند. ما نمی توانیم تعرفه ای که برای نمایشگاه مبلمان مشخص می کنیم را با نمایشگاه معدن یکسان در نظر بگیریم. متاسفانه ما فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا داریم. در تابلوی ورودی سایت نمایشگاهی استان قم کلمه «بین المللی» عنوان شده است اما متاسفانه ما شاهد این هستیم که در این نمایشگاه به کراوات آقایان هم ایراد گرفته می شود! ما در حوزه صنعت نمایشگاهی چه راهکارهایی برای افزایش صادرات کشور در نظر گرفته ایم؟ کدام یارانه نمایشگاهی را به صادرکنندگان اختصاص داده ایم؟ کدام یارانه را برای جذب هیئت های تجاری توسط نمایشگاه ها در نظر گرفته ایم؟ دولت باید نگاهی جدی در این زمینه داشته باشد.

عمو رسولی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سایت های نمایشگاهی در کشور به صورت جزیره ای عمل می کنند، گفت: سایت ها باید از این نگاه جزیره ای اجتناب کنند چرا که این تفکر ضربه سنگینی به صنعت نمایشگاهی کشور وارد می کند.

ظرفیت های استان قم برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی

وی در پایان به ظرفیت های استان قم برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه های کیف و کفش، صنعت ساختمان و فرش دستباف جزو نمایشگاه های بسیار خوب استان قم هستند. این استان نه تنها یک استان مذهبی بلکه با توجه به مساحت کم یکی از استان های صنعتی کشور به شمار می رود. استان قم حدود ۸ شهرک صنعتی معروف دارد که برندهای مهم ایرانی در آنها تولید می شود. بنابراین بازخورد نمایشگاهی بسیار خوبی در این استان وجود دارد. تا کنون نمایشگاه های ما خالی نمانده اند که همین موضوع نیز به خودی خود نشان می دهد که ظرفیت استان بسیار بالا است.

ارسال نظر