|
کدخبر: 287020 شهریار خادمی

در گفتگوی صمت با نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

نمایشگاه ابزاری برای ذهنیت سازی درسطح جهانی

حسنپور گفت:‌ یکی از دلایل رشد و توسعه سریع اقتصاد چین توجه ویژه دولت این کشور به برگزاری رویدادهای تجاری و نمایشگاهی و حضور در رویدادهای بین المللی است اگر آلمان درحال حاضر چهارمین اقتصاد دنیا را دارد به این علت است که بزرگ ترین مرکز نمایشگاهی دنیا را فعال کرده است نمایشگاه ابزاری برای ذهنیت سازی درسطح جهانی است.

نمایشگاه نمایشگاه ابزاری برای ذهنیت سازی درسطح جهانی

نمایشگاه متالوژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته کرمان از ۱۶ تا ۱۹ بهمن ماه برگزار شد، در همین راستا با نماینده مردم سیرجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به گفتگو پرداختیم.

شهباز حسنپور، در گفتگو با خبرنگار صمت در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه متالوژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته که در استان کرمان در حال برگزاری است، اظهار کرد:  حضور در نمایشگاه از مهمترین ابزارهای بازاریابی برای تولیدات داخلی، شناخت بازارهای جدید و ارزیابی آنها و نوعی خودارزیابی از وضعیت کمی و کیفی کالای تولیدی و قدرت رقابت در مواجهه با بازارهای بین المللی است. یکی از مهمترین دستاوردهای هرنمایشگاه ارتباطات موثر، گسترده و پایداری است که بین تجار و فعالان اقتصادی در نمایشگاه ها شکل می گیرید و منجر به همکاری گسترده و دراز مدت می شود همکاری هایی که می تواند به توسعه صادرات و تبادلات علمی، تجاری، فناوری و حتی فرهنگی کمک کند.

شهباز

وی ادامه داد: حال که تحریم ها درصدد ایجاد مانع برای توسعه تجارت ایران است و سیاست کشورمان نیز برمبنای توسعه کالای داخلی، صادرات محور و رهایی از صادرات نفتی است. صنعت نمایشگاهی نقش مهمی برای شکستن تحریم ها ایفا می کند به نحوی که با معرفی مزیت کالایی و تولیدی در مواجهه با بازارهای بین المللی می‌توان شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها و فرصت‌های جدید برای اقتصاد کشور را یافت و در جهت تحقق آنها تلاش کرد. راه بومی سازی تنها از مسیر مهندسی معکوس طی نمی٬شود و می توان از پتانسیل های موجود در جایگزینی و مهندسی مجدد، تولید علم و تکنولوژی و انتقال تکنولوژی نیز بهره برد اگرچه ماهیت برگزاری رویدادهای تخصصی درحوزه صنعت فولاد مطلوب است اما باید این نمایشگاه ها هدفمند و با خط مشی مدون برگزار شود و زمانی به هدف نزدیک می شوند که طرح و برنامه مشخص برای آنها ترسیم شده باشد.

نماینده مجلس یازدهم مجل شورای اسلامی بیان کرد: صنعت فولاد یکی از پراهمیت ترین صنایع کشوراست سالها تجربه وتلاش به همراه دانش و تجربه ازاین صنعت، فولاد آب دیده ای ساخته که حتی دردوران تحریم ها هم با وجود تمام سختی‌ها همچنان روی پای خود ایستاده و ایستادگی می‌کند برگزاری نمایشگاه‌ها نقش موثری درافزایش شناخت تولیدکنندگان نسبت به صنایع بزرگ خواهد داشت. دانش، از پایه های صنعت است که با بهره‌گیری ازآن به تکنولوژی و از تکنولوژی به صنعت پیشرفته خواهیم رسید دراین میان تبادل آرا، تجارب آرا، نیازمندی‌ها مطرح می شود و تامین کنندگان، پژوهشگران و افرادی که از پتانسیل علمی و پژوهشی برخوردار هستند می توانند خود را ارائه نمایند.

نمایشگاه  پازلی از توسعه اقتصاد

حسنپور در مورد مهمترین چالش‌های کنونی برگزاری نمایشگاه در استان کرمان اظهار کرد: نقش نمایشگاه در توسعه اقتصادی اثبات شده است و قسمت مهمی از پازل توسعه اقتصادی به شمار می رود علت توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته را می‌توان درتوجه به رویدادهای تجاری پیدا کرد اگر کالای یک کشور دردنیا شناخته شده، کانال شناخت آن محصول یا خدمات، برگزاری رویدادهای تجاری و اقتصادی چه درکشور مبدا (تولید کننده) و چه در کشوری که محصولات به آن صادر می شود بوده است. یکی از دلایل رشد و توسعه سریع اقتصاد چین توجه ویژه دولت این کشور به برگزاری رویدادهای تجاری و نمایشگاهی و حضور در رویدادهای بین المللی است اگر آلمان درحال حاضر چهارمین اقتصاد دنیا را دارد به این علت است که بزرگ ترین مرکز نمایشگاهی دنیا را فعال کرده است نمایشگاه ابزاری برای ذهنیت سازی درسطح جهانی است ابزاری که می تواند مالکیت کالایی را ازشما بگیرد و به دیگری بسپارد.

وی افزود: نمایشگاه صرفا جایی برای خرید و فروش نیست بلکه فضایی است که برای صنعت سیاست گذاری می کند و پیشران صنعت می شود البته در صنعت نمایشگاهی چالش هایی هم داریم ازجمله می توان به تحریم ها که صنعت را تحت تاثیر قرار داده، همچنین عدم بازدید عموم مردم از نمایشگاه های تخصصی و تنها متخصصان یک حوزه با دعوتنامه درآن شرکت می کنند، عدم تقویم نمایشگاهی مناسب ایجاب می نماید تقویم ۵ ساله ای را مشخص کنیم تا صنعت نمایشگاهی بتواند برنامه ریزی منظم 5 ساله ای را برای حضور مشارکت کنندگان خارجی و داخلی داشته باشد طرح نمایشگاهی زمانی پیشرفت می کند که درآن  برنامه ریزی مناسب وجود داشته باشد البته مشکلات و چالش های موجود درحوزه صنعت و معدن درصنعت نمایشگاهی استان تاثیرگذار بوده که ازآن جمله می توان به توان اندک تولیدکنندگان در عرصه صادرات و عدم استفاده صحیح از موقعیت ترانزیتی استان، عدم آشنایی ذی نفعان به قوانین و مقررات، نبود برند برای محصولات کشاورزی، توجه ناکافی به بسته بندی، عدم رعایت استانداردهای لازم کشورهای مورد تقاضا و مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی و گلخانه ای، کم بودن توان سرمایه ای صادرکنندگان درزمینه بازاریابی، تحقیقات و بازارهای جدید اشاره نمود ازطرف دیگرکمبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری کافی دراستان، وجود صنایع تبدیلی به جلوگیری از اشباع شدن بازار مصرف، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، جلوگیری از واسطه گری و امنیت شغلی وجلوگیری از مهاجرت می انجامد.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمبود نقدینگی و معضلات مالی در بخش صنعت و نبود منابع بانکی یکی از بزرگترین مشکلات حوزه تولید دراستان است عدم مدیریت مناسب، نداشتن برنامه‌ای جامع باتوجه به شرایط و شناخت بازار در فروش محصولات تولیدی، کمبود توان مالی سرمایه گذاران محلی و نبود آموزش کافی در زمینه فعالیت صنعتی مورد اشاره است.

نماینده مردم سیرجان خاظرنشان کرد: یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی که استان با آن روبه رو است پروژه های ناتمام است. اگر به بخشی از پروژه‌های نیمه تمام نگریسته شود خواهیم دید که بیشتر این پروژها از امکان سنجی برخوردار نبوده واکنون بخاطر عدم مدیریت صحیح پروژه، کمبود منابع و اعتبار بخشی لازم نتوانسته در زمان مقرر به سرانجام برسند.استفاده از سرمایه گذاران خارجی برای ارتقاء تکنولوژی واحدهای موجود و سرمایه گذاری در عرصه هایی که استان مزیت نسبی و رقابتی دارد.

مهمترین معیار های ارزیابی برندینگ نمایشگاهی

وی در مورد نقش نمایشگاه در برندینگ اظهار کرد: جایگاه یابی  درست برند، تضمین کننده منافع بلندمدت می باشد. شناسایی و دستیابی به مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباط قوی احساسی در برندینگ نمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایونت‌های بازاریابی برندها از طریق برقراری ارتباط فرد به فرد با مشتریان و مخاطبان به دنبال ایجاد یک تجربه مثبت و ارائه تصویر مناسبی از برند هستند درهم آمیختن فضای مجازی و دیجیتال با رویدادهای ملموس امکان تست محصول و تجربه استفاده از آن به برند ها امکان می دهد تا در چندین سطح ( عاطفی، منطقی و روان شناختی) به مخاطبان و مشتریان خود دست یابند پروموت محصولات با هدف آگاهی از برند ایجاد قیف فروش و تبدیل مشتریان بالقوه به وفادار افزایش فروش انجام می‌شود. فعالیت‌های پروموت محصولات به مصرف کنندگان و مشتریان نهایی، اغلب دربردارنده برنامه های وفادارسازی مشتریان، ارائه پیشنهادات ویژه و سمپلینگ محصولات در نقاط فروش هستند.

استفاده از تکنیک های خلاقانه مارکتینگ در پروموشن محصولات و به طور کلی موفقیت برندینگ نمایشگاهی بسیار موثر است برخی از مهمترین معیار های ارزیابی برندینگ نمایشگاهی می توان به:

  1. میزان دسترسی به مشتری
  2. مرتبط بودن با برند
  3. برگشت سرمایه
  4. پتانسیل بلندمدت
  5. قابلیت انسجام
  6. متمایز بودن اشاره نمود.

حسنپور در مورد ظرفیت استان در حوزه معادن وصنایع معدنی اظهار کرد: استان کرمان به دلیل داشتن منابع معدنی فلزی و غیر فلزی یکی از غنی ترین استان های معدنی کشور و به تعبیری بهشت معدن کاران شناخته شده است. مواد معدنی ازقبیل؛ مس، آهن، زغال سنگ، کروم، سرب و... می توانند تامین کننده مواد خام بخش صنعت در صنایع تبدیلی باشد معادن استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور نقش ارزنده ای برعهده دارند معادن سرشار آهن، زغال سنگ، مس و دیگر فلزات چرخ های صنعت استان و کشور را به گردش در می آورند معادن زغال سنگ نیازهای ذوب آهن اصفهان را تامین می کند منابع مس سرچشمه از غنی ترین و خالص‌ترین معادن مس در جهان به شمار می رود گل گهر سیرجان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی و صنعتی در خاورمیانه می باشد ذخیره 2/1 میلیارد تن این شرکت را به یکی از پیشرفته ترین کارخانجات تولید آهن و فولاد درسطح منتطقه تبدیل نموده است.

وی ادامه داد:  استان کرمان به دلیل دارا بودن 42 نوع ماده معدنی یکی از متنوع ترین استان های کشور دراین زمینه است وجود اراضی مناسب برای راه اندازی واحد های بزرگ و کوچک در شهرک ها و نواحی صنعتی و چه در مناطق آزاد و اراضی خصوصی همراه با امکانات دیگر بیانگر این واقعیت است که استان کرمان نه فقط بهشت معدن کاران به شمار می رود بلکه می تواند برای صاحبان صنایع نیز بهشت دیگری باشد با وجود این ذخایر غنی دراستان چالش هایی نیز وجود دارد از مهمترین این نوع چالش ها دراستان می توان به بالا بودن سهم صادرات مواد خام و کمتر فرآوری شده و سهم بسیار پایین صادرات صنایع  با فناوری بالا و متوسط به بالا، ضعف فرآوری و تبدیل مواد معدنی استخراجی از معادن و صدور مواد خام معدنی یا مواد معدنی با حداقل فرآوری از استان به استان های دیگر یا صادرات اشاره نمود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بلوکه شدن و عدم تعیین تکلیف بخش زیادی از معادن استان به وسیله برخی از سازمان ها باعث شده محدودیت های زیادی در زمینه بهره برداری از معادن ایجاد شود برای تو سعه بخش معدن و صنایع معدنی، به سرمایه گذاری دولت در حوزه اکتشاف نیاز است چراکه به دلیل ریسک بالای اکتشافات و به نتیجه نرسیدن آن به رغم صرف هزینه ای فراوان، بخش خصوصی به سرمایه گذاری دراین حوزه کمتر رغبت پیدا می کند. عدم بازگشت حقوق دولتی به اعتبارات استان، بیش از 70% حقوق دولتی معادن کشور به وسیله استان پرداخت می شود اما استان سهمی ازاین حقوق دولتی ندارد. میطلبد برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این خصوص، اختیارات شورای عالی معادن به استان ها تفویض گردد لازم است این تفویض با سرعت بیشتری انجام تا تصمیم گیری درباره مناطق بلوکه شده به سرعت انجام گیرد.

 علاوه بر موارد ذکر شده درزمینه معادن و صنایع فولادی چهار چالش اصلی وجود دارد؛ 1. ضعف در زیرساخت ها 2. قیمت گذاری دستوری 3. امضاء طلایی 4. عدم توجه به تشکل ها توسط دولت این مسائل می تواند به مقدار قابل توجهی تولید را کاهش دهد بخاطر عدم توجه به زیرساخت ها، تولیدات سنگ آهن کشور حدودا 30 تا 40 درصد از پتانسیل موجود دراین بخش کمتراست از مشکلات دیگر می توان به نرخ حمل ونقل دریایی،بالا بودن بیمه حمل ونقل خارجی، راهسازی، جاده سازی، ایجاد ریل واسکله، تامین آب، برق و گاز، مسائل جدی صنایع فولاد کشور است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: سوال اینجانب این است که چرا با وجود نیروی کار با دانش و مصمم، ذخایر معدنی ناب و برنامه دقیق و مدون، افراد تاثیرگذار نگاه خودرا به بخش معدن و صنایع معدنی عوض نمی کنند و رویه برخورد با این صنعت را بهبود نمی بخشند تا چرخ دنده ها به ترتیب و منظم حرکت کنند و اختلالی در تولید ثروت درکشور ایجاد نشود چرا وعده فراهم آوردن زیرساخت ها عملی نمی‌شود، چرا دولت در اجرای طرح های توسعه ای که کمک بسزایی به رونق تولید و تقاضای فولاد و دیگر محصولات معدنی وصنعتی می کند تمام قد ورود پیدا نکرده است و چرا این سوال ها از سال های پیش تا به امروز بی پاسخ مانده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها