|
کدخبر: 271948 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه؛

تخلفات فولاد مبارکه مورد تایید نیست!

رئیس هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه: در خصوص این مسائل اخیر که در مورد فولاد مبارکه پخش شده است به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص این موارد را تایید نمی کنم. زیرا این متن از جانب ما منتشر نشده است.

صنعت تخلفات فولاد مبارکه مورد تایید نیست!

چندی پیش بود که تخلفات گسترده فولاد مبارکه خبرساز شد و سر تیتر تمامی اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی، رقم ۹۲ هزار میلیارد تومان اختلاس و پولشویی این شرکت بود اما اکنون رئیس هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه می گوید که این خبر درست نیست. حسین میرزایی در گفتگو با گسترش نیوز، موارد جدید و مهمی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

حسین-میرزایی

متن از جانب ما منتشر نشده است

حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس و رئیس هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در خصوص این مسائل اخیر که در مورد فولاد مبارکه پخش شده است به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص این موارد را تایید نمی کنم. زیرا  این متن از جانب ما منتشر نشده است.

 وی افزود: امروزه با وجود امکانات و ابزار های بسیار گسترده تایپ و تکثیر کسی می‌تواند یک گزارش از یک جایی بگیرد یک تکه از آن را بردارد و یک چیزهای دیگری به آن اضافه کند اما ما در طول مسیر گزارش‌نویسی و اخبار اطلاعاتی که به دستمان می‌رسید تلاش کردیم که صدرصد رعایت امانت و عدالت و حیثیت اشخاص را مد نظر داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در طول این مدت هر خبری که می‌آمد ثبت می‌کردیم در عین حال تیم‌ها بررسی می‌کردند و صحت آن گزارش را بررسی می‌کردند به عنوان مثال یک خبری به دست ما می‌رسید که فلان جا فلان تخلف اتفاق افتاده است و یک برگ سند هم ی ارائه می‌کردند، ما می رفتیم با فرد متهم که تخلف به او انتصاب داده شده بود صحبت می‌کردیم که توضیح شما چه چیزی است در این مورد اسناد مثبت خودش را که ارائه می‌کرد توضیحات خودش را می‌داد و متوجه می‌شدیم که اصلا همچین مسئله‌ای نبوده است.

میرزایی ادامه داد: در طول این مدت برخی غرض شخصی داشتند می خواستند انتقام گیری کنند یک جایی فلان مدیر یا مسئول با آن ها برخورد ناشایست کرده این هم فرصت را غنیمت شمرده و آمده تلافی کند از این جور مسائل در این ۹ ماه که ما داشتیم زیاد اتفاق افتاده است. این چیزی که نشر داده‌اند، درست نیست و امیدوارم دستگاه‌های نظارتی حتما پیگیری کنند چه کسی این را نشر داده است و مورد بازخواست قانونی قرار دهند. این یکی از پیش نویس‌های ما بوده که بسیاری از اطلاعاتش نیازمند بررسی بیشتر بوده و اصلا از سمت بنده به عنوان ریئس هیت تحقیق تفحص و دستگاه قانونی منتشر نشده است و قابل استناد رسمی هم نیست.

وی ادامه داد: گزارش واقعی نیازمند امضا هر ۱۵ نفر از طرف هیت تحقیق تفحص است از طریق روند و فرایند قانونی و به دست قوه قضاییه خواهد رسید و افراد که مقصر هستند حتما پیگرد قانونی می شوند.

برخی دوست دارند اعداد و رقم جعلی بگویند

رئیس هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ تخلفی که صورت گرفته، درست است یا خیر اظهر کرد: من اگر می خواست عدد و رقم بگوییم در خلاصه گزارش می‌گفتم داستان این است که بعضی‌ها دوست دارند یک اعداد و رقمی را دست بگیرند و پشت این اعداد هر چیزی دلشان می خواهد بگویند.

وی در پاسخ به این سوال که پس این اعداد واقعی نیستند، اظهار کرد: من این را هم نمی گویم. مسئله بحث توزیع رانت بوده و توزیع رانت یعنی اختلاف قیمت کارخانه با بازار که بعضی ممکن است دستور دولتی باشد یا ستاد تنظیم بازار. یعنی ممکن است یک فرد تصمیمی گرفته باشد و این اختلاف به وجود بیاید.

میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا رانت وجود داشته است، اظهار کرد: بله یک رانتی وجود داشته است که به نظر ما قطعا فساد است. با مشورت افراد عالی رتبه مرتبه کشور که مشاورهای ما بودند بعضی تخلف قانونی قطعی است که هدف ما از انجام این کار نکاتی اساسی بود. نکته مهم این بود که بستر قانونی بعضی از این تخلف‌ها کجا است که بتوانیم آن را در داخل مجلس حل کنیم و فقط در این زمینه فولاد مبارکه تنها نیست.چه فولادی چه معدنی چه پتروشیمی چه نظام حقوقی خصولتی یا نظام حقوقی خصوصی با مدیریت دولت و.. یک سری گیر و گرفتاری‌های قانونی دارند که این ها باید برطرف شود.

وی افزود: در برخی موارد یک دستگاهی یک سری تخلف هایی کرد‌ه‌اند که تعدادشان معدود است. اغلب دستگاه‌های کشور در این کاری که ما کرده ایم دستشان پاک بوده تعداد معدودی هم مشکل داشتند که برای آن ها هم پرونده قضایی آماده کرده ایم. عمده تخلفات سر اشخاص بوده اشخاصی که به شکل غیر قانونی با رانت و ارتباط‌های سیاسی که داشتند آنجا مسئولیت پیدا کردند و به واسطه ناشایستگی هایی که داشتند تخلفات این مدلی را رقم زدند. کاری که سیستمی اتفاق افتاده باشد تقریبا وجود ندارد یا اگر بوده یکی دو مورد است که اغلب تخلفات شخصی مدیر های نا صادق بوده است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال که این تخلفات از چه دوره‌ای آغاز شده است، اظهار کرد: در دولت قبل این تخلفات رخ داده و تحقیق و تفحص از مهر ۱۳۹۷تا مهر ۱۴۰۰بوده و مربوط به مدیر عامل قبلی فولاد مبارکه است نه مدیرعامل انقلابی و جوان و متخصص کنونی فولاد مبارکه، جا دارد از وزیر محترم صمت جناب آقای دکتر فاطمی امین تشکر کنم که به محض تصدی این مسئولیت، متوجه تخلف های مدیر عامل سابق شدند وبلافاصله او را بر کنار کردند و این جوان انقلابی و کار بلد را جایگزین کردند که کار بلدی و متخصص بودن خود را در همین حمله سایبری که چند ماه پیش به فولاد مبارکه انجام شد نشان دادند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها