|
کدخبر: 223431 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر برگزاری نمایشگاه متافو بر معدن و صنایع معدنی

در این گزارش تاثیر بر نمایشگاه ایران متافو بر بخش معدن و صنایع معدنی بررسی شده است.

صنعت و معدن تاثیر برگزاری نمایشگاه متافو بر معدن و صنایع معدنی

هجدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، ایران متافو با حضور ۲۳۰ شرکت داخلی و خارجی از روز ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد. در دو روز گذشته این نمایشگاه شاهد حضور چهره های مطرح کشور اعم از معاونان وزیر، نمایندگان مجلس یازدهم و روابط عمومی ارگان ها وزارت خانه ها بود. در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز گفتگوهایی  با چهره های حاضر در این نمایشگاه داشته و نظرات آنها را در مورد این نمایشگاه پرسیده است. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

نمایشگاهی برای رونمایی از آخرین دستآوردهای صنعتی و معدنی

ترابی

محمد حسن ترابی، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت در حاشیه هجدهمین نمایشگاه ایران متافو در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره این نمایشگاه گفت: در دو سال گذشته به علت شیوع کرونا نتوانستیم آنچنان که باید به نمایشگاه ها توجه کنیم. اما خوشبختانه در سال جاری با کمرنگ شدن کرونا، شاهد حضور گسترده شرکت های داخلی و خارجی هستیم. حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه امسال پر رنگ تر شده و این حضور گسترده می تواند به صنعت نمایشگاهی کشور کمک شایانی کند.

وی در مورد تاثیر برگزاری اینچنین نمایشگاه هایی بر صنعت معدن کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه در این نمایشگاه آخرین دستاوردها به دید عموم گذاشته می‌شود می‌تواند به پیشرفت صنعتی کشور کمک قابل توجهی کند. همچنین این نمایشگاه این توانایی نهفته را در خود دارد که صنعت فولاد کشور را کاملا تخصصی به کل دنیا نشان دهد. اکنون کشور چین در حوزه فولاد حرف نخست را می زند و قطعا اگر بتوانیم وارد یک فضای رقابتی با کشورهای دیگر شویم. می توانیم به رشد صنعت و اقتصاد کشور امیدوار باشیم. اگر بتوانیم شرکت های دانش بنیان و توسعه ای را به کمک صنعت بیاوریم، می توانیم علاوه بر ارتقای دانش به خودکفایی قابل توجهی برسیم و در نهایت به توسعه و پیشرفت در کشور برسیم.

خواستار واگذاری فولاد اکسین به فولاد خوزستان هستیم

ابراهیمی

در ادامه به سراغ امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان رفتیم و با وی درباره آخرین شرایط فولاد خوزستان به گفتگو پرداختیم. وی در همین راستا اظهار کرد: فولاد خوزستان اکنون در حال سرمایه‌گذاری ۱۴۵ طرح به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان است که می توان مهمترین این طرح ها را می توان طرح اسلب عریض، احداث کارخانه اکسیژن ۴ و احداث نیروگاه ۵۲۰ مگا‌واتی دانست. ضمن اینکه ما در فولاد خوزستان با جدیت به دنبال تملک فولاد اکسین هستیم.

اخیرا استاندار خوزستان نامه‌ای در مورد ضرورت واگذاری فولاد اکسین به فولاد خوزستان به رئیس‌جمهور نوشته‌اند و همزمان مذاکرات میان فولاد خوزستان و وزارت رفاه در جریان است. اکسین فرزند جداشده‌ی فولاد خوزستان است و بازگشت این شرکت هم زنجیره تولید در فولاد خوزستان را تکمیل می‌کند، هم ظرفیت تولید اکسین را افزایش می‌دهد. آمادگی داریم سهام فولاد اکسین را به نرخ روز و کارشناسی شده تملک کنیم.

بخش معدن افتخار کشور است

سپهر

در ادامه محمد سپهر، مدیر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مورد تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر صنعت و معدن کشور اظهار کرد: متافو یکی از نمایشگاه هایی است که عمده شرکت های در حوزه صنایع معدنی در آن حضور دارند. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای شرکت ها در آن عرضه می شود.یکی از بخش های که باعث افتخار کشور است و توانسته ایم با بومی سازی به پیشرفت های چشمگیری برسیم، بخش معدن و صنایع معدنی کشور است. اکنون بخش عمده ای از ارزآوری کشور را صنایع معدنی بخصوص فولاد بر عهده دارد. صنایع معدنی و فولاد اکنون در بحث سرمایه گذاری در انتقال آب ورود کرده اند و در حال ایجاد نیروگاه برق و حل مشکل گاز نیز هستند.

نمایشگاهی برای به رخ کشیدن بخش خصوصی

عمرانی

در ادامه سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور نظرش را در مورد نمایشگاه ایران متافو اظهار کرد: این نمایشگاه و نمایشگاه های مشابه به نوعی به رخ کشیدن توانایی های بخش خصوصی و خصولتی کشور در حوزه های مختلف است. اگر مشکلات صنعت فولاد حل شود، هم در تولید و هم در مصرف داخل به خودکفایی می رسیم و هم می توانیم این صنعت را به عنوان جایگزین نفت برای صادرات در نظر بگیریم.

وی ادامه صاحبین و پیشکسوتان این صنعت اکنون مدتی است که از مشکلات حوزه انرژی و تاثیرش بر فولادسازی گله مند هستند و می گویند که در تابستان از کمبود برق و در زمستان از کمبود گاز دچار مشکلات متعدد می شوند. فعالان این حوزه خواستار این امر هستند که توجه ویژه ای از جانب دولت به آنها شود. مشکلات حال حاضر به گونه ای نیست که لاینحل باشد. این امید هست که ما در کنار دولت پیگیر حل مشکلات فولادسازان باشیم.

متافو یکی از تاثیرگذارترین نمایشگاه های کشور

میرتاج‌الدینی

در ادامه محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر این نمایشگاه بر صنایع و معادن کشور اظهار کرد: نمایشگاه فعلی از تاثیرگذارترین نمایشگاه های کشور است. الحمدالله بعد از شرایط کرونایی به بهترین نحو ممکن این رویداد نمایشگاهی برگزار شده است. این نمایشگاه سبب می شود که فعالان صنعتی و معدنی کشور به شناختی نسبی و خوبی از هم برسند. ضمن اینکه با حضور مسئولین در این نمایشگاه ها، صاحبین صنایع می توانند مشکلات خود را با آنها بیان کنند. در مجموع این نمایشگاه با پیشرفت صنعت و معدن در کشور ضروری است.

ضرورت حرکت صنایع بزرگ کشور به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

در ادامه گفتگو ها به سراغ علیرضا سلیمی رفتیم و با وی درباره صنعت فولاد کشور و به خصوص فولاد مبارکه به گفتگو پرداختیم که وی اظهار کرد: مصرف داخلی فولاد کشور حدود ۱۲ تا ۱۸میلیون تن و مازاد تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن در کشور به برکت فعالیت شرکت‌های فولادی ازجمله فولاد مبارکه است؛ این مجموعه در بخش‌های مختلف تولید محصولات موفق بوده اما به دلیل محدودیت‌ها در تأمین انرژی همچون برق در تابستان و گاز در زمستان، امروز نگرانی‌هایی برای این بخش ایجاد شده است.با توجه به این که سطح هدف‌گذاری برای تولید فولاد در کشور ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ است، اگر این شرایط ادامه پیدا کند، نگرانی برای اینکه مجموعه های فولادی نتوانند با سرعت هدف تعیین شده را به سرانجام برسانند، وجود خواهد داشت.

سلیمی

عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت حرکت صنایع بزرگ کشور به سمت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اذعان داشت: این موضوع به صنایع کشور ابلاغ شده تا برای تأمین برق مورد نیاز خود چاره‌اندیشی کنند چراکه در صورت تداوم استفاده از سوخت‌های فسیلی همچنان با چالش تأمین انرژی مواجه خواهند بود.

سلیمی تصریح کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی در صنایع از اهمیت زیادی برخوردار بوده و این نگرانی برای مجموعه‌های تولیدی وجود دارد که در صورت متصل بودن به شبکه سراسری برق با قطعی برق مواجه شوند؛ همچنین در صورت تولید مازاد قیمت تولیدی و تمام‌شده وجود دارد که باید این مشکل نیز مرتفع شود؛ یکی از مباحثی که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح شده این است که مجموعه‌های صنعتی باید برای تأمین برق خود برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند که البته مجلس شورای اسلامی بحث حمایت از تولید را مد نظر قرار می‌دهد.

وی عنوان داشت: مشکل تأمین مواد اولیه صنایع یکی دیگر از مباحثی است که در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است؛ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور هدف‌گذاری صورت گرفته و از سوی دیگر واحدهای تولیدی کشور نیز در حال گسترش بوده و واحدهای جدید نیز در حال راه‌اندازی هستند؛ بنابراین باید بحث اکتشاف پهنه‌های جدید با جدیت بیشتری پیگیری شود و مواد اولیه مورد نیاز صنایع تأمین شوند.در مجلس شورای اسلامی برای انجام اکتشافات در پهنه‌های جدید اقداماتی خوبی انجام شده و قوانین مربوطه اصلاح شده تا راه برای فعالان معدنی هموارتر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها