|
کدخبر: 285360 سهیل فرزین

مدیرعامل نمایشگاه بوشهر در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

پیشنهادی ویژه برای افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه‌ها

نامور گفت: هر چقدر ما بتوانیم در برگزاری رویدادها از ظرفیت استان‌های هم‌جوار استفاده کنیم کیفیت نمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

نمایشگاه پیشنهادی ویژه برای افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه‌ها

صنعت نمایشگاهی به‌عنوان معرف دستاوردها و تولیدات صنعتی کشور نقش حائز اهمیتی در توسعه صادرات و بازاریابی‌های جدید دارد. از همین رو فعالیت این بخش نقش موثری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، اشتغال‌زایی و در نهایت بهبود معیشت مردم دارد. کارشناسان بر این باورند که تولید و فروش با بازاریابی حاصل می‌شود و اگر قصد داریم به این مهم اهمیت دهیم باید در گام نخست به بازاریابی خوب در آن صنف و صنعت توجه کنیم.

در خصوص اهمیت فعالیت صنعت نمایشگاهی، تأثیر آن بر اقتصاد کشور و همچنین آخرین وضعیت سایت نمایشگاهی استان بوشهر گفت‌وگویی با حسین نامور عضو انجمن نمایشگاه‌های ایران و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان ترتیب داده‌ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تغییر رویکرد برگزاری نمایشگاه‌ها در سایت بوشهر

نامور در این گفت‌وگو اظهار کرد: سایت نمایشگاه بین‌المللی بوشهر حدود ۲۰ سال پیش تأسیس شده است. در این ۲ دهه به طبع رویدادهای نمایشگاهی متنوعی در این سایت برگزار شده است اما امسال برنامه‌ریزی بهتری صورت گرفت و رویکرد برگزاری رویدادها به سمت نمایشگاه‌های تخصصی سوق پیدا کرد اما از آنجا که برنامه‌ریزی از قبل صورت گرفته بود برخی از نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا نیز برگزار شد و ما ناچار به برگزاری آنها بودیم. ما برای امسال، برگزاری ۲۵ عنوان نمایشگاه را پیش‌بینی کرده بودیم که از این تعداد تا کنون ۱۱ مورد را برگزار کرده‌ایم.

حسین-نامور

وی در ادامه به موضوع شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: شاید به جرات بتوان گفت یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدماتی کشور که از شیوع این ویروس ضربه سنگینی را متحمل شد، صنعت نمایشگاهی کشور بود. ما از اواخر سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۰، موفق به برگزاری تنها ۶ عنوان رویداد نمایشگاهی شدیم. این موضوع موجب شد که شرکت به زیان انباشته برسد. بنابراین ما بر خلاف میل باطنی مجبور به تعدیل نیرو شدیم و حدود نیمی از نیروها را از دست دادیم. امسال به تلافی سنوات قبل تعداد ۷ رویداد نمایشگاهی جدید را وارد سایت کردیم. این نکته بسیار مهمی بود که ما در راستای جبران ضرر حاصل از شیوع ویروس کرونا برداشتیم.

چالش‌های پیش روی فعالیت در صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی بوشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش روی فعالیت در صنعت نمایشگاهی کشور پرداخت و گفت: عدم سازماندهی رویدادهای نمایشگاهی در کشور را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت در کشور عنوان کرد. عدم حضور شرکت‌های خارجی نیز ضربه بزرگی به صنعت نمایشگاهی کشور وارد کرده است. بوشهر نیز استانی است که به واسطه ارتباط و نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ظرفیت بزرگی برای میزبانی از برندهای خارجی دارد. از این رو می‌توانستیم شاهد حضور این برندها در نمایشگاه بوشهر باشیم اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این موقعیت خوب از دست رفته است.

نامور افزود: متاسفانه امروزه در کشور ما، نمایشگاه‌ها بدون برنامه برگزار می‌شوند. به عنوان مثال مشاهده می‌شود که در یک بازه زمانی مشخص ۱۰ رویداد نمایشگاهی با موضوعی یکسان در سطح کشور و حتی استان در حال برگزاری است. متاسفانه موضوعی که امروزه به بدعتی جدید تبدیل شده است. سازمان صمت، اتاق اصناف، فرمانداری و... یک کمیته نمایشگاهی برای خود تشکیل می‌دهند و در سطح استان‌ها اقدام به برگزاری رویداد نمایشگاهی می‌کنند. ما در استان بوشهر به این موضوع ورود کرده‌ایم و قصد داریم از برگزاری چنین رویدادهایی جلوگیری کنیم تا نمایشگاه‌ها را سازماندهی کنیم. حتی من پیشنهادی مبنی بر برگزاری نمایشگاه مشترک با استان فارس (که استان هم‌جوار ما است) را مطرح کردم. در این طرح، سعی بر این بود که نمایشگاه‌های ۲ استان با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و حتی به صورت ترکیبی برگزار شوند. حال هر چقدر ما بتوانیم در برگزاری رویدادها از ظرفیت استان‌های همجوار استفاده کنیم کیفیت نمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی کشور

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی در خصوص وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی کشور، گفت: در سطح دنیا نمایشگاه‌ها حجم عظیمی از درآمد ملی را پوشش می‌دهند. بر اساس آخرین مطالعه‌ای که داشتم تولید ناخالص داخلی برخی از کشورها از درآمد ملی نمایشگاه‌ها کمتر بود. این موضوع نشان می‌دهد که نمایشگاه‌ها در دنیا از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند. در سطح کشور با توجه به وضعیت فعلی نمی‌توان وضعیت صنعت نمایشگاهی را مطلوب توصیف کرد. چرا که وضعیت اقتصادی جامعه خوب نیست و قدرت خرید مردم با کاهش مواجه شده است. به علت عدم ثبات قیمت‌ها میزان انعقاد قراردادها در نمایشگاه‌ها رو به افول گذاشته است. با این حال رویکردی که امروزه در کشور در حال اتفاق افتادن است و نقشی که نمایشگاه‌ها در جریان اقتصادی ایفا می‌کنند، قابل قبول است.

نامور در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت خود را متولی صنعت نمایشگاهی کشور معرفی کرده است. این سازمان دستور العمل‌های خوبی را برای مانع زدایی از فعالیت‌های نمایشگاهی کشور صادر کرده است. سازمان صمت استان‌ها نیز به عنوان زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت مشغول فعالیت هستند. خوشبختانه هماهنگی خوبی میان سایت نمایشگاهی بوشهر با سازمان صمت این استان برقرار است. سازمان صمت استان بوشهر تمام توان خود را به کار گرفته تا شرایط صنعت نمایشگاهی در این استان به پایداری خوبی دست پیدا کند. به عقیده من با این همکاری و همیاری موانع ما در سال آینده کمتر خواهد شد. ضمن اینکه حضور افراد مجرب و جوان در نمایشگاه بوشهر موجب شده تا ایده‌های خوب و جدیدی نیز برای پیشرفت و ترقی این سایت نمایشگاهی مطرح شود. به طور حتم این ایده‌های کارشناسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برنامه‌های سال آینده

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: امسال خروجی بسیار خوبی از رویدادهای نمایشگاهی گرفتیم. به این صورت که ما در سال ۱۴۰۱، هزار و چهارصد غرفه نمایشگاهی داشتیم و ۱۵۰۰ نفر افراد غیربومی به منظور بازدید از نمایشگاه‌ها وارد بوشهر شده‌اند. اگر بر فرض مثال هر نفر از این افراد به مدت ۵ روز در این شهر اقامت داشتند درآمد قابل توجه و اشتغالزایی خوبی نصیب شهر و استان بوشهر شده است. بنابراین ما برای سال آینده برگزاری ۳۰ عنوان رویداد نمایشگاهی را مدنظر قرار داده‌ایم. در برگزاری این نمایشگاه‌ها حتماً از ظرفیت استان بوشهر استفاده خواهیم کرد. به عنوان مثال برگزاری رویدادهای نفت، HSE، صنعت، خرما و... از جمله این رویدادها خواهد بود. برای تدوین تقویم نمایشگاهی سال آینده نیز به منظور ساماندهی رویدادهای نمایشگاهی در سطح استان در انتظار تقویم نمایشگاه‌های شهرستان‌ها هستیم تا با انسجام بیشتری تقویم نهایی سال ۱۴۰۲ را نیمه اول بهمن‌ماه تدوین کنیم.

چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی کشور در پایان سال ۱۴۰۲

نامور همچنین به موضوع تعرفه‌گذاری در صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: در ایام گذشته انجمن نمایشگاه‌های ایران تصمیمی را مبنی بر تنظیم تعرفه‌ها گرفته شد. از طرفی وزارت صمت نیز در حال پیگیری برای تنظیم تعرفه‌ها است. اما تا امروز این تصمیمات عملی نشده‌اند و تعرفه‌ها بر اساس توافق مراکز نمایشگاهی با مجریان تنظیم می‌شود. ما با استانداردهای روز دنیا فاصله داریم. گرچه نمی‌توان این فاصله را به صورت مقیاسی برآورد کرد اما قطعاً این فاصله حس می‌شود. ما در سال گذشته شاهد برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ در شهر دوبی بودیم. از آنجا که ما زیرساخت‌های مناسب نداریم فاصله قابل توجهی با کشورهای مترقی گرفته‌ایم. اگر ما نتوانیم این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم این فاصله روز به روز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی بوشهر در پایان به چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی در پایان سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این موضوع به سیاست‌گذاری دولت مربوط می‌شود. اگر این سیاست‌گذاری به سمت تعاملات خارجی پیش رود می‌توان شاهد اتفاقات خوب در صنعت نمایشگاهی کشور بود اما اگر شرایط به همین منوال پیش برود نباید منتظر اتفاق خاصی در راستای اعتلا و رشد این صنعت داشت.

ارسال نظر